Inlägg från: Sialch |Visa alla inlägg
  • Sialch

Hästtråden v. 11

Johanna: Ajajaj, vet hur det känns, hade en elak inhyrning förr tillbaka, v-blods travare - den hästen föddes elak-hon var elak hela tiden, även elak nu som äldre sto.... hon placerade sina båda bakfötter över mina lår, seglade rätt in i staket och blev liggandes - man drog mig ut ur hagen tydligen, kunde inte gå på flera veckor, och mina lår hade en härlig nyans av fina färger.
    Var med och hjälpte till när hon föddes, å tamefan direkt när hon kunde stå på benen och röra sig så gick hon till anfall ..... satans märr

Är inte så insatt i pessoa sadlarna, rider själv i A-Prestige sadlar, både dressyr och allround m hopp. Kan inga bomvidder eller typer av just Pessoa - men en kompis hade en & den låg på ett litet smäckert halvblod, men ingen aning om bomvidd mm...men antar att hon hade ngt mot smal bom iaf -för det behöver den hästen iaf.

angel: Ja, inga problem med att man vet vart pengarna tar vägen känner mig onekligen lite fattig nu och mera hö + spån skall tas hem :)... hoppas jag slipper ngn veterinär på besök just nu iaf...

Fru W-borg: Be din svägerska att hon har hjälp när hon sitter upp, helst 2 st på backen där ngn leder hästen med låååååååååångt grimskaft & den andra hjälper henne upp, den hjälpredan kan sedan gärna gå på andra sidan hästen sedan m extra grimskaft, alltså då 2 som leder. Sätt på delta så sköter ryttaren allt själv men ledarna kan rycka in om det behövs.
    Synd om det skall hända onödiga saker när man väl skall upp på ryggen, både för hästen och henne - säkerheten först av allt.
    Usch!- var längesedan jag red in unghästarn nu

Fru X: Underbart och vilken underbar kille du verkar ha fått   kan man få se lite nya bilder på honom?

-24 grader här så det blir nog ingen ridning för mig, mina leder pallar tyvärr inte att rida när det är för kallt

ღ ♥ ღ `°?.¸Ett UNDERBART mirakel Oscar 070301 ¸.?°´ ღ ♥ ღ
  • Sialch

Fru w: Vem är hennes pappa? Nyfiken som fasiken blev jag Inboxa om du inte vill lägga ut det här   vill oxå gärna se film   yes yes yes....
    Synd att man inte kan ta lärdom av dom öldre och framför allt kunniga, än hur det är så har man i regel mer erfarenhet att backa tillbaka på......

Väntar höleverans nu, hämtade lite halm i går, vill gärna ha det nu när kylan vägrar att ge sig, -24.... kan säga att det blir ingen ridning här nu heller...

Må så gott alla

• Sialch
    Lathunden skrev 2010-01-10 18:02:05 följande:
    Är det nån här som håller på med detta?
    " target="_blank">

Nääääääää, men gud vad häftigt tror jag skall börja, ngt för mig och hästen då det är för kallt att rida nu, nu blir vi båda varma av detta hihi.

Ikea påsar och presenningar är inga problem, men resten... ngt att bita i.

Fru W: hört talas om honom + även läst ett reprtage om plöjningen tror han nämndes där då
  • Sialch

En till som har lindor på i hagen om jag (hästen) är i behov av det, men har slutat att linda "ifallatt" om ngt händer.
    Sedan travtiden hade ju alltid starthästarna lindor, men där började jag faktist ifrågasätta varför ALLA hästarna hade lindat, insåg snabbt att det enbart var 2 st av 24 som skulle behöva ha lindor. Fanns ngn till som svällde i under natten så den fick ju även vara lindad då.
    Men har aldrig upplev att ngn har skadat sig då ngn linda ev har gått upp. (har inte vart med om att den har lossnat ngn gång).
    MEn har man taskigt kardborre på lindan så slå ett varv runt med eltejp så sitter även den taskiga med kardborrebandet.

Själv använder jag back on track paddar och vanliga fleece bandage, men jag har ett par gamla lindor kvar sedan 80 talet som bara är super, lite mer stadga i dom än i fleece... suveräna lindor - håller formen än efter så lång tid.

• Sialch

lUrkan: Har jag varit dig så skulle jag beställa tid på klinik för ev riktigt koll, antingen med ultraljud el rönken. Kan ju vara ngt som inte här 100 % läkt, senskada eller annat. Men låter som en f.d. häst som jag hade för längesen, var likadan - den hade hovbroskförbening på ena fram, när hoven "broskade" sig så markerade han, men när hoven "vilade" var han normal men så fort processen körde i gång så markerade han...

• Sialch

Har inte läst tillbaka ännu, men ha rnu äntligen fått svara v Flyinge och BELAMOUR kommer att finnas för avel 2010!!!!!!!!! YES, så nu kan man börja planera lite framöver
    Men kommer ju att tävla en del i vår först om allt gungar på... medryttaren kommer att få vara med i Hästklubbens DIV 3 dressyrlag, sedan går ju hästen med i DIV 2 laget. Så det blir ganska intensivt med tävlingar start i april och slut i maj eller början av juni, men det är ju bara 6 tävlingar sammanlagt oxå.

Ang spatten så skall den kollas upp tycker jag, hästen har ju 4 glidleder i hasen och oftast hamnar ju spatten i dom 2 nedersta och det brukar ju inte tillföra just ngt större ändring i rörelseschemat, men sitter det i dom övre så försämras gången, då i regel undertiden som den växer ihop, när det är gjort så brukar ju hästarna inte ha ngt större problem.
    Men dom skall motioneras regelbundet, inte ställas av till och från, då mår dom sämre. Inte längre än 2 v vila rekommenderas.

Min förra häst fick det i alla glidlederna och för att påskynda processen i sammanväxtningarna så fick han med medicin i droppväg. (Tildren) som man använder mkt i Frankrike, men tyvärr så fick han iaf gå till dom härliga gröna ängarna till slut.

VÄLKOMMEN hit alla nya oxå

Nu skall jag läsa ikapp lite....

• Sialch

Var det du Fru W som undrade om flugmedel/täcken mm... om inte så svara jag endå hur jag gör...
    Har skog + vindskydd åt mina, men tar in dom under den värsta tiden om det behövs, använder flugtäcke och huva på min häst, funkar jättebra. Jag har en tunnare huva från Hööks (svart och lila) eller den tunna vita - den täcker även öronen.
    Den vita (finns i andra färger) som är lite styvare och inte täcker öronen, den funkar inte på min häst, dels får hon skav vid ganascherna + att jag tycker den är hård och ryggar bara undan om jag tar fram den, kommer ngn av dom andra fram så sträcker hon ner huvudet och står snällt smörjer henne mellan bakben och insidan av låren med medel + under magen där täcket inte ligger.
    Så gör vi

• Sialch
    Tack Fru X: Tog tid innan jag fick svar av dom, men nu äntligen, annars har jag fått börjat spåna på ny häst vill ju gärna prova med honom.
    MEN hon skall få en bra och tydlig brunst hemma minst 1 ggr innan hon åker iväg, och då kommer hon tillbaka hem direkt efter hon färdig seminerad, hon kommer inte att få stå kvar på seminstation - åker då tillbaka och ultrar på dygn 16 ist.

Ser jätte trevlig Johanna -KUL
  • Sialch
    Ts Mamma: Vi har inge tjäle alls här, vi har plogat i lite i en hage så man kan rida där, den hagen avänd enbart på våren och hösten. Men när vi plogade så insåg vi snabbt att ingen tjäle fanns, men efter plogningen och lite mera snö, så bär den hyffsat.

Ridningen är igång igen, inte på full nivå, men hyffsat iaf. ridhuset idag i veckan, uteritter på helgerna + ridbanan 1-2 dgr i veckan då med enbart lösgörande arbete, försöker även tömköra henne i veckorna. Men gillar inte att rida i mörker då jag måste rida efter trafikerad väg innan jag kan ta mig på små grusvägarna, åker en del timmerbilar osv efter den trafikerade vägen och den är tyvärr så galet plogat nu... rider då "ut" på helgerna så jag åtminstonde har dagsljuset...

Ska försöka läsa ikapp lite nu, är hemma för VAB idag, troligen i morgon oxå :)
  • Sialch
    BombshellBaby skrev 2010-02-22 10:36:23 följande:
    Någon som är bra på sadlar?
    lite kan jag, men beror på vad du vill veta?

Lika här som hos andra,  fasiken vad snö... hinner ju knappt skotta undan en del för nästa dämpa som kommer, blir galen har plogat lite i hagen med för dom små stackrarna... dom pulsar ju ständing dom...

Strömmen funkar si å så då den understa tråden ligger under snön, lika så den mellersta. Har ju ström i alla tre trådarna då den nya c-ponnyn smet ett fler antal ggr i sen höstas, brukar sen koppla bort strömmen i den understa och vid behov i den mittersta... men nu kommer jag inte åt att koppla om skiten.... snö och is blandat vid hopklopplingen..... så nu får det vara...

Vår vår vår vår tack!!
Svar på tråden Hästtråden v. 11