Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Hästtråden v. 11

Tackar tackar Nemia, det värmer!

Har varit hos H eft jobbet o fått honom vacc, 2a sprutan... Han låg o sov i egen box när jag kom, blev insläppt t sin mamma o fick dia lite. Direkt han var klar så stod han vid boxdörren o väntade på att få grimma på sig o visa vilken stor och duktig häst han är!

Sialch: Han är/har varit inne i sin 1a "fulperiod". Idag så blev det WOW! Vad snygg han äääär! Är led i morgon, måste åka o beundra lite till!!!

Angel: När man har häst, så har man inga ekonomiska bekymmer Behöver inte fundera alls på vart pengarna ska ta vägen...

Johanna: Oj då, hoppsan. Krya på dig. Ingen koll på sadlar här heller mer än att min funkar bra!

littlemum: Låter jättemysigt

Fru W: Ja, vad säger man... följetongen fortsätter. Tar mig för pannan o hoppas att ingen häver ihjäl sig. Å andra sidan skulle inte det "drabba" mig...

• Fru X

Sialch: Inga nya bilder... har haft "fulperiod"
    Har varit själv o grejat med honom, han vill sitta i knä = NÄRbilder

• Fru X
    cajsasmamma skrev 2010-01-09 18:27:03 följande:
    Hejsan!Här har hästparken utökas med TVÅ hästar till  det ärminus 25 här och folk vill inte gå ut genom dörren och så säljer dom sin ahästar BILLIGT till oss ...Hunden min opererades i torsdags för hon hade en tumör, en godartad !!! Så där blev jag nästan 2000kr fattigare... Och så ska 5 hästar få nya dojor runt om och min dator har kollapsat ... så detta blir en fattig månad för mig ...JohannaJ ; Låter inte alls kul att bli sparkad av en häst(eller rättare sagt att jagvethur det känns)Ang sadlar vet jag ingen ting om...FruW; Kan du inte filma i smyg din svägerska när hon håller på med sin unghäst??? (jo jag vet att jaghar dålig humor)littelmum; tur att ni inte har fryset vatten.. det har vi förutom i "tävlingsstallet"
    inte så kul, förutom att vi alla ser fram emot Fru W's film...
  • Fru X
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-10 09:33:03 följande:
     *asg* En film vore superduper roligt ...hahaha..jag har redan hotat svägerskan med Youtube..hahaJa..jag sa ju åt henne från början att hon skulle ha medhjälpare som har låångt ledrep eller longerlina just för att det inte ska kunna bli tok. Man tappar ju liksom inte longerlina just med tanke på längden.Men nix. Det var ju sååå farligt att ha det.(bättre att hästen sliter sig och galopperar hem på snorhal VÄG, riskerar att krocka med bil/lastbilar och bryta benen eftersom han inte är skodd)Jag har även försökt "tipsa" om det ena och det andra men får inget gehör. Hon vet ju vad hon gör..hon har ju gått naturbruksgymnasium-hästhållning och har en papa som är känd för sina fina körhästar. Och hon har ju haft häst sen hon var liten...mm mera.Så tyvärr...som sagt..följetongen fortsätter...Jag håller tummarna för att ingen ska skada sig och att unghingsten inte blir rädd för att ha nån på ryggen för all framtid.
    Det är sällan man blir profet i sitt eget land...

Unghingsten blir nog inte rädd - han lajar bara!

Lång/kort lina har för- och nackdelar. En förutsättning är ATT man kan hantera den långa linan...

Din svägeraka beter sog som min medhyresgäst, förutom att hon inte gått nån djurutb (det märks!) så har hennes föräldrar ingen kunskap heller.

Försökte tömköra sin förra häst - det gick runt, runt... "tömkörning är överskattat, jag har ringt Flyinge o de tömkör inte alls"
    http://flyinge.se/ sök "flyinge modellen"...
    Jag var eg lite taskig som påpekade "att det är som att rida, det ser svårare ut än det är..." MEN hon är så jäkla snabb med att påpeka ev småfel som ALLA andra gör. Petimeter... OM hästen går som en klocka, så ser hon inte det. Gör väl ont att vara glad för nån annans skull antagligen.
    Nä, men det hade vart bra att kunna nu när hon har en 4-åring som blir värre för var dag som går, för att hon inte vågar rida den pga grav (klokt avstå då...)

Jag själv har väl haft tur under mina 31år som hästägare. Har ingen som helst formell utb förutom några år på ridskola o så tränar jag fn för c-tränare.
    Ändå sköter mina hästar sig exemplariskt! Skulle inte våga vara nära dem annars, faktiskt. Håller gör de också o går skapligt när de rids... Måste vara nybörjartur!

Nåväl, här har vi kallt fortf. Väntar på att tempen ska gå över -10, då ska det bli rida av. Ska skritta ingång E (ev promenad/tömkörn om det är för kallt)
    G har fått 12 dgr vila pga kylan, gjorde nog gott eg... Han trappas upp snabbare.

Ha det gott alla!
  • Fru X

Fru W/Sialch

Undrar också om pappan?

Tänk vilken tid det finns till skvaller nu när det är för kallt att rida!
    Här är det ändå "bara" -14...

Jag frågar också om hjälp när jag behöver, iallafall bollar idéer.

Det finns inte en hjälm/väst ännu som skyddar mot ett osäkert beteende...

Din svägerska verkar ju inte ha de mest elementära baskunskaperna. Det kommer tyvärr sluta med en olycka till slut. Varför tar hon inte sin pappa till hjälp?

• Fru X
    Sialch skrev 2010-01-10 19:04:18 följande:
    Nääääääää, men gud vad häftigt tror jag skall börja, ngt för mig och hästen då det är för kallt att rida nu, nu blir vi båda varma av detta hihi.Ikea påsar och presenningar är inga problem, men resten... ngt att bita i.Fru W: hört talas om honom + även läst ett reprtage om plöjningen tror han nämndes där då
    E är fortf rädd för IKEA-påsar. Han har fått mat ur dem varje kväll i 16 år...
  • Fru X
    Sajja skrev 2010-01-10 19:06:20 följande:
    Kikar in till er, har ingen egen häst just nu men hjälper till med 2 varmblod som jag både rider och kör. Eftersom de är travhästar bli de rätt mkt körning för att hålla dom i form. Men målet är väl så småningom skaffa en egen igen!
    Hej o välkommen
  • Fru X
    Sarah84 skrev 2010-01-10 21:42:01 följande:
    Kikar in. Har 2 stycken Arabiska fullblod =)
    Hej på dej också
  • Fru X
    JohannaJ skrev 2010-01-10 21:44:33 följande:
    Hej allihopa!Tack för alla snälla ord. J*vla häst att sparka mig. Och jävla JOhanna att inte binda upp unghästen innan täckesbyte...Jag har BTW en ny häst!
    Spännande med ny häst.. Var det ett Chess-sto?
Svar på tråden Hästtråden v. 11