Fru Wirenborg skrev 2010-01-10 09:33:03 följande:
*asg* En film vore superduper roligt ...hahaha..jag har redan hotat svägerskan med Youtube..hahaJa..jag sa ju åt henne från början att hon skulle ha medhjälpare som har låångt ledrep eller longerlina just för att det inte ska kunna bli tok. Man tappar ju liksom inte longerlina just med tanke på längden.Men nix. Det var ju sååå farligt att ha det.(bättre att hästen sliter sig och galopperar hem på snorhal VÄG, riskerar att krocka med bil/lastbilar och bryta benen eftersom han inte är skodd)Jag har även försökt "tipsa" om det ena och det andra men får inget gehör. Hon vet ju vad hon gör..hon har ju gått naturbruksgymnasium-hästhållning och har en papa som är känd för sina fina körhästar. Och hon har ju haft häst sen hon var liten...mm mera.Så tyvärr...som sagt..följetongen fortsätter...Jag håller tummarna för att ingen ska skada sig och att unghingsten inte blir rädd för att ha nån på ryggen för all framtid.
Det är sällan man blir profet i sitt eget land...
Unghingsten blir nog inte rädd - han lajar bara!
Lång/kort lina har för- och nackdelar. En förutsättning är ATT man kan hantera den långa linan...
Din svägeraka beter sog som min medhyresgäst, förutom att hon inte gått nån djurutb (det märks!) så har hennes föräldrar ingen kunskap heller.
Försökte tömköra sin förra häst - det gick runt, runt... "tömkörning är överskattat, jag har ringt Flyinge o de tömkör inte alls"
http://flyinge.se/ sök "flyinge modellen"...
Jag var eg lite taskig som påpekade "att det är som att rida, det ser svårare ut än det är..." MEN hon är så jäkla snabb med att påpeka ev småfel som ALLA andra gör. Petimeter... OM hästen går som en klocka, så ser hon inte det. Gör väl ont att vara glad för nån annans skull antagligen.
Nä, men det hade vart bra att kunna nu när hon har en 4-åring som blir värre för var dag som går, för att hon inte vågar rida den pga grav (klokt avstå då...)
Jag själv har väl haft tur under mina 31år som hästägare. Har ingen som helst formell utb förutom några år på ridskola o så tränar jag fn för c-tränare.
Ändå sköter mina hästar sig exemplariskt! Skulle inte våga vara nära dem annars, faktiskt. Håller gör de också o går skapligt när de rids... Måste vara nybörjartur!
Nåväl, här har vi kallt fortf. Väntar på att tempen ska gå över -10, då ska det bli rida av. Ska skritta ingång E (ev promenad/tömkörn om det är för kallt)
G har fått 12 dgr vila pga kylan, gjorde nog gott eg... Han trappas upp snabbare.
Ha det gott alla!