Inlägg från: Tonci |Visa alla inlägg
  • Tonci

Hästtråden v. 11

Min lilla pärla verkar ha lite ont igen. :( När ska våran otur försvinna?
    I fredags när jag red kändes hon toppen! Vi började trava på en grusad väg, och de första stegen märkte jag att hon markerade lite på vänster fram, så jag bad ridsällskapet att kolla. Satte igång till trav igen, men då markerade hon ingenting. Trodde att det var för att hon kanske trampat på en sten eller liknande, jag har ju en väldigt ömfotad häst. Väldigt!!
    Red till en äng, som är helt jämn, som vi brukar "dansa" lite på, dressyrarbeten, och hon jobbade så fantastiskt bra! Kändes kanon! Dock kändes hon lite sämre i vänster varv,men det brukar hon göra eftersom hon är lite svagare i ena bakbenet. Så jag reflekterade ingenting i det. Galoppen satt som ett smäck!

I lördags tänkte jag rida dit igen, bara för att känna igenom henne, det var väl någonting som varnade i bakhuvudet på mig. Innan jag tog in henne gick jag med henne på vägen, kände efter värme osv, men hittade ingenting. Gjorde iordning henne och satte upp. Hon var jätte pigg och jätte framåt. Kändes riktigt bra!
    Sen kom vi till grusvägen igen, tog 5-6 travsteg, och då markerade hon lite igen.
    Jag satt av, sprang med henne och försökte kolla, men då verkade hon inte markera alls. Satte upp igen och tänkte på stenar.. igen!
    Kom till ängen, började trava i högervarv och hon kändes toppen! Bytte varv, och då började hon markera igen. Hon "nickade" lite lite smått på höger fram, så det betyder ju att det är vänster som spökar. (oftast så är det så iallafall) Det var ingen jätte nickning, men jag kunde ändå se det.
    Red hem igen och kände igenom benen igen, och alla kändes likadana..
    Hon är inte svullen eller någonting.

Kan ha min aning att det är en stukning/vrickning, det är VÄLDIGT kockligt i hagen som dom gick i förra veckan. Så hon får vara ledig ett par dagar nu. Hon visar ju absolut ingenting i skritt, så jag ska kanske promenera med henne iallafall?? Har ju hört att dom ska röra på sig om det är stukning eller vrickning.. Men hur mycket? Ska jag ta in henne i en mindre hage?
    Tror den här nya är bättre, eftersom ingen häst har gått i den sen i somras, så den är jämn och fin. Den mindre hagen är lika kocklig som hagen innan.
    Råd tack :)

• Tonci

Ja, vila får hon ju göra nu naturligtvis. Hon bev avställd i lördags. Hittade lite puls idag, så är ju lite orolig. Men hon får vila ett par dagar och så får jag kolla upp det om det inte blir bättre.
    Men tänkte på hagen, hon ÄLSKAR den hagen hon har nu, massa roligheter i den och hennes två pojkvänner går ju med henne.
    Ska jag ta ut henne ur den? Har ju en häst som hatar att stå själv, och kan ibland få för sig att springa ur hagen om hon inte ser sina kompisar.
    Och den hage dom går i nu kan dom försvinna bakom ett träd, så jag är ju lite orolig för att hon ska springa igenom om hon inte ser dom. Vilket antagligen ger mer skador. :S

Linda i hagen kan jag inte bestämma mig om riktigt. Stallägaren som har mycket skadekunskap tyckte att jag skulle linda under natten, men just pga att lindorna KAN linda upp sig under dagen så är det bättre utan i hagen.
    Dock är jag väldigt säker på hur jag lindar ben. Så det skulle fungera. Men skulle jag linda med fleecelindorna då, eller ta elastiska ridbandage? Vad tycker ni?
    Får fundera lite till. Sist hon vrickade sig klarade hon sig utan bandage i hagen.
    Tycker så synd om min lilla bebis. :(

• Tonci
    JohannaJ skrev 2010-01-11 20:20:48 följande:
    Jag lindar med equiline stickade lindor med stora eskadronpaddar under i hagen. Förstår inte riktigt hur ni resonerar kring stora skaderisken med att linda i hagen. Iof har vi plana gräshagar men jag faktiskt aldrig varit med om att en häst skadat sig av att vara lindad i hagen. Jag har jobbat på proffsstall när jag var yngre och vi släppte inte ut en häst utan lindor under tävlingssäsong. Kan du linda ordentligt så gör det.
    Jag kan linda ordentligt, hoppas jag. Haha =)
  • Tonci
    Fru X skrev 2010-01-11 21:09:41 följande:
    Skaderisken bsetår i att lindan KAN gå upp. Då kan hästen få ordentliga skador. Det är upp till var o en. Man får väga för o nackdelar. Jag har aldrig lindor i hagen.Lurkan: Jag slkulle låta dem gå i samma hage - olindad Om du vill vara säker på att skadan läkt: ultraljuda den. Det kan vara ganska mkt "fnas" på en stråle. kolla att den luktar "friskt". O ja, på ridskolan lär man sig att RIDA, inget annat. Det finns det oftast inte personal till.
    Ska naturligtvis åka till veterinären om det inte blir bättre. Men hon hatar att åka transport, så hon får någon dag på sig att visa att hon blir bättre. Blir nog nån vecka innan vi rider igen..
    Får försöka låna någons häst så jag får rida lite, får abstinens efter bara en dag, haha!
  • Tonci
    Sialch skrev 2010-01-12 06:03:49 följande:
    lUrkan: Har jag varit dig så skulle jag beställa tid på klinik för ev riktigt koll, antingen med ultraljud el rönken. Kan ju vara ngt som inte här 100 % läkt, senskada eller annat. Men låter som en f.d. häst som jag hade för längesen, var likadan - den hade hovbroskförbening på ena fram, när hoven "broskade" sig så markerade han, men när hoven "vilade" var han normal men så fort processen körde i gång så markerade han...
    Senskada tror jag inte att det är. Det trodde inte veterinären heller. Hon är inte svullen eller öm, och hon har ändå gått i samma hage som dom andra ända sen skadan kom.. Och hade det vart senan hade hon blivit svullen nu.
    Idag kände jag lite värme, på högersida av ballen på vänsterben. Men hon har inte ont, om man inte får henne att gå på volt i högervarv.
    Veterinären trodde iallafall att det var vrickning, och har det inte visar sig att det är på G att bli bättre om ett par dagar skulle jag komma in. : )
    Jag är hoppfull! Tycker så synd om min bäbis.. vill inte att hon ska ha ont!
  • Tonci

Idag kom en veterinär ut =) Hon trodde att det inte alls var så farligt med min lilla pålla. : ) Det är ju verkligen inte mycket hon visar, men hon böjde lite, klämde lite, och sa att två veckor ska vi börja med. Är det inte bra tills dess ska jag komma in så får vi ultraljuda. Hoppas hoppas hoppas att hon är "haltfri" om två veckor!
    Och jag har fortfarande panik!! Jag MÅSTE rida, haha! Nu har jag inte ridit på fyra dagar, och det kryper i benen på mig. ; )
    Kanske man skulle söka jobb på ett dressyrcenter? Hade vart nåt!

• Tonci

Jag hade jätte kul i stallet idag! : ) Eftersom jag inte kan rida min egen häst, så bestämde jag och en kompis att vi skulle prova att åka snowracer bakom hennes häst. Och det var SÅ kul! =) Har inte gjort det sen jag var liten. Underbart väder var det också!! =) Roligast var när hon satte av i galopp, jag tror jag skrattade så mycket att kinderna höll på att växa fast vid öronen. : ) Ibland så är det bra att få känna sig som barn på nytt. ; )

• Tonci

Nu behöver jag goda råd igen. Nu har det snart gått två veckor, så jag ringde vet för att kolla vad dom tyckte att jag skulle göra härnäst. Jag ville komma in, och hon tyckte det lät som en bra idé.

Men, nu kommer nästa problem. Eftersom jag inte har körkort, så måste jag få hjälp av någon. Och jag måste ha hjälp av någon med drag. + Att jag inte har särskilt många "hästkunniga" kompisar här i Göteborg. Hästen är svårlastad, och inte särskilt lugn på transporten efter en olycka som hon har vart med om.. Så det kan ta två timmar att lasta, ibland tar det bara en minut.. Man vet aldrig. Sen är det ju lite läskigt i högersvängarna.. Hua!
    Sen är det problemet att hitta hästtransport.. Den som brukar vara ledig här i Göteborg vill jag inte ha. Den är alldeles för kort för min häst. Hon har åkt i den en gång, och aldrig mer!

Ska man kanske ringa distrikten istället? Visst, kanske blir dyrare. Men blir det inte värt mellanskillnaden om man slipper stressa upp henne vid transport? Och jag slipper jaga runt efter någon som kan köra och hjälpa mig lasta?
    Vad har ni för erfarenheter av distrikterna? Jag har aldrig tagit ut någon. Hemma i min hemstad bodde jag granne med hästkliniken, så jag hade aldrig såna här problem. ; )

• Tonci

Kanske är nån bra idé att spruta i lederna i stallmiljö? Får nog åka in ändå. Usch..

• Tonci

Jag igen! : ) Har bokat tid hos veterinären nu, så på måndag kl 9 kan ni väl hålla tummarna för oss? =)

• Tonci

Allt har löst sig med bil, transport och lasthjälp för oss. Känns jätte skönt! Nu kan jag bara "längta" tills måndagen är här. : )

• Tonci

Min bebis är behandlad med tuppkan i båda kotorna fram nu. Hon hade fått belastningsskador pga felaktig verkning. Någon som har växt fram mer och mer under året, och som brutit ut "ordentligt" när hon vrickade sig för två veckor sen. Det var mer i ena benet än det andra, men jag tyckte att det var lika bra att behandla båda två på en gång, så slipper jag åka tillbaka om ett halvår när det är dags för andra benet. ; )
    Nu ska hon stå i tre veckor och äta medicin i fem dagar. Första dosen idag, hon gillade det inte. ; ) Men det får gå bra ändå =)
    Hon blev också friröntgad och de sa att de inte sett så fina ben på en häst i hennes ålder. : ) Det kändes bra att höra!! Inte för att jag tycker att 12 år är så gammalt.. haha

• Tonci
    cajsasmamma skrev 2010-01-26 20:22:48 följande:
    Lurkan; tycker att dte var klokt att behandla båda bena nu.Annars så tog jag en ridtur med mina nya medryttare och alla var supernöjda. Hästarna var helt fantastiska, det var solsken och 30cm pudersnö ;) åååh vad jag har saknat ridningen... men tyvärr så få jag vänta till ledbandet har läkt igen. För jag har så förbaskat jäkla ont nu så jag gråter nästan...
    Jag saknar ridningen också!! Inne på min tredje vecka utan en hästrygg nu.. Usch. Och 2½ veckor, minst, till blir det. Blä!
  • Tonci

Jag hade världens bästa stall, men något hände. ; )
    I början betalade vi bara 700 i kallhyra, och så fick vi skriva upp hur mycket hö och spån vi tog. Alla insläpp och utsläpp och fodringar ingick.
    Förra vintern bestämdes det att vi skulle dela upp helgerna på 8 boxar.
    Nu för några månader sen bestämdes det att vi ska dela på alla insläpp på vardagarna också, hyran höjs till 1000 kr.. Sen är allt som vanligt.
    Dock lovade dom också att paddocken, som har vart lovad i över två år, skulle vara klar i februari nu.. Så vi får se. ; ) Allt som allt ligger min hyra på 1600-1700 nu, men mat och spån. Får ju köpa musli och betfor själv. Och så räknar jag in mitt busskort också.. Så hon kostar mig 2000 kr i månaden ungefär. Om inte mer..
    Börjar kännas lite saftigt när man hör om såna som betalar ungefär lika mycket och som har ridhus å allt med.. Hua! : ) Och så tar det över en timme för mig att komma till stallet.. MÅSTE ha körkort, haha.

• Tonci

Nu kikar jag in igen, haft mycket att tänka på..
    I går skulle vi ha vart på återbesök hos veterinären, men hon som skulle hjälpa mig att köra backade ur i söndags. Blev inte särskilt glad. Hästen har nu stått i 5 veckor, och jag vet inte när jag kan ta mig till Åby för att kolla upp henne. =( Varför kan folk inte hålla vad dom lovar? Usch, blir så besviken.
    Sambon skulle kunna hjälpa mig, men jobbar varje dag till kl 16.. Fredagar slutar han kl 13, men då stänger kliniken tidigare. Galet! Men men, det löser sig väl på något sätt.. Gör väl inget om hon står i någon vecka till. =( Hon börjar bli väääldigt pigg iallafall, drog omkring i sin hage som en tok igår.. Och på promenaden nästan småtravade hon hela tiden bredvid mig.
    Kommer få en hand full när jag ska börja rida igen. ; )

• Tonci
    cajsasmamma skrev 2010-02-16 13:39:58 följande:
    Synd att du bor bor ca 25mil från mig annars kunde jag har hjälpt dig :( men ska till Åby 5-7mars på instr. kurs. men då ha jag tyvärr fullt upp med förläsningar 7-19 varje dag!
    Ja, det var synd =(
    Jag måste verkligen ta körkort snart.. har inte orkat tagit itu med det när man bor mitt i göteborg, går ju bussar hela tiden. Men känner nu att jag aldrig mer vill vara beroende av någon annan för att få min häst till sjukan. =) Och så kanske det inte tar en timme att åka till stallet varje dag heller när man har bil, haha : )
  • Tonci

Nu har jag inte vart här inne på väldigt länge. Har haft väldigt mycket att tänka på när det gäller pållan, och sitter just nu och väntar på svar som kommer visa om vi har någon framtid ihop eller inte. =( Är SÅ nervös.

Svar på tråden Hästtråden v. 11