Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

Hästtråden v. 11

Fru Wirenborg skrev 2010-01-17 20:02:11 följande:
    Halloj!Sitter här och fundrar på denna ridskolehäst...En av veterinärerna som tittat på henne (kommer inte ihåg vem i ordningen det var) misstänkte ju att den kunde ha Spatt. Hon har ju ett väldigt kort,ryckigt  steg och hade ju små gallor i haserna...Kan hältan som nu framkommit av vila kanske bero på det? Erfarenheter nån?Kanske man ska ta och röntga henne för att kunna om inte annat ev utesluta spatt?
    Har precis hoppat in i tråden och har ingen bakgrundsinfo, men ett hett tips från en som har haft spatthästar: Röntga!

Många lurar sig att tro att det ska bli billigare att låta bli och att avvakta, men om det är spatt så är det så himla viktigt att kunna kortisonbehandla så snart som möjligt. Kan vara skillnad på att få en fullt fungerande häst till att behöva avliva.
    Obehandlad spatt blir ju inte bättre av vila och kommer bara bli sämre om hästen ska sättas igång igen.

Bara ett tips.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-20 09:55:08 följande:
    ganska låång historia om en ridskolehäst som fått gå för hårt...vilat halva våren och hela sommaren 2009. Blivit igångsatt felaktigt...vet gjorde detta böjprov-halt på alla fyra. Skrittad 30 min, 2-3 gr i veckan i oktober. Vilat två månader. Skulle provas skrittas igen nu men var då halt. 
    Är ju tyvärr så spatt uppkommer. Felaktig igångsättning.
    Hoppas det blir utrett ordentligt.
  • Ogift Fru
    Fru X skrev 2010-01-20 21:59:14 följande:
    Fru W. Djurägaransvaret är inte ditt, det är hästägarens.Har hört på omvägar om häst som skulle ridas fast den var halt. Bekantas bekanta, du vet... Måste ju iaf lita på vet. De pluggar 5 år o kan o vet mkt bättre varför de gör som de gör...Ts mamma: Samma har jag också hört.Sarah84: Grattis till fina hovar, då! Ogift fru: Jag kan ingenting om spatt, utveckla gärna, kunskap är alltid bra.Sialch: GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! Såg att du hade liten lektion om spatt, tack.Själv så knallar det på. E skrittar o G är förstahäst just nu. Hoppas kunna växla dem om 3-4v. Träning på lördag, så vi har varit ute och ridit öppnor i trav på vägen i kväll. Å så hämtar jag H om 10 dar
    Är absolut ingen expert, men kan ju vidareförmedla vad de sa på hästkliniken när jag var där med min pålle.

De sa att spatt är en kronisk ledinflammation i bakhasar/framknä som uppkommer om en häst står långa perioder för att sedan ridas hårt och står igen osv.

Vanligt på travhästar, men där av den anledningen att de helt enkelt tränats för hårt och därför överansträngt lederna.

Spatt är en kronisk inflammation som alltså inte går att bota, men däremot lindra genom att injicera kortison direkt i leden. Behandlingen behöver oftast upprepas inom några år.

En spatthäst ska alltid värmas upp/skrittas av extra noga för att undvika ökad inflammation i lederna.

Ett vanligt symptom hos spatthästar är ryggont, eftersom de pga smärtan i benen felbelastar/överbelastar kroppen och ryggen.
    Därför kan massage/akupunktur vara nödvändigt i samband med kortisonbehandlig för att få bort ryggsmärtan.
    Spatt i bakbenen leder ofta till smärta även i frambenen pga att dessa överbelastas.
  • Ogift Fru

Igår kväll när jag kom ut till min medryttarhäst, var han ute på promenad på eget bevåg.

Han såg ut som ett barn som blivit tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken.
    Va!? Hur hamnade jag HÄR?!

Var inga problem att få tag i honom iaf. Han ville nog in. Var väl sugen på kvällsmat, kan jag tro.

De är ju påhittiga så det räcker till iaf. Man får väl tacka sin lyckliga stjärna att det går bra de flesta av gångerna.

• Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-01-22 17:58:05 följande:
    Det hände här om veckan, kom en farbror och knackade på och sa att det stod tre hästar på åkern och undrade om de hörde till oss... De stod alla tre och så oslyldiga ut när vi kom ut... Det är tur att det går bra oftast, men shit va nervös jag va ett tag då vi har en stor väg nära stallet. Antagligen hade ett rådjur sprungit igenom staketet för eltråden var av på ett ställe.
    Ja mina två kusar fick för sig att de skulle rymma mitt i vintern när det var -20. Minishettisen var hopplös på att slita sönder stängslet och släppa ut sin stora kompis!
    Var lite lätt nervös eftersom järnvägen (som är mycket hårt trafikerad) gick precis intill hagen. Bushästarna var borta hela natten och hur hittar man en häst i en höstack, lixom?!

Dagen efter kom en snäll farbror och sa att han sett "en och en halv" häst stå och beta fruset gräs på en åker, 2 km hemifrån!
    De hade helt sonika följt järnvägen och - tack och lov - vikt av ut på ett gärde.
    De är påhittiga!
  • Ogift Fru
    Ts Mamma skrev 2010-01-22 19:21:17 följande:
    Japp, de gör de... Tack och lov är inte shettisen hos os snågon rymmare, even om hon tar de chanser hon får till att hitta på bus... Mitt halvblod har stenkoll på om strömmen är på elle rinte, är den av för att jag hålle rpå å fylla vatten elelr nått så sträcker hon sig långt över för att nå till ett längre grässtrå eller lite tappat hö... Sen har hon fått sig ett par rejäla smällar när hon trott att strömmen varit av men den inte varit det, sen går hon inte nära tråden på en vecka eller två... Varmboldet som står i samma stall kollar först in om hon får en stöt av tråden innan han törs sträcka sig över, lite smartare än mitt matvrak...
    *gillar skarpt*
  • Ogift Fru

Var ut på en superhärlig tur imorse. Säger bara flygande galopp över snötäckt åker med soluppgången framför sig!

• Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-25 08:33:34 följande:
    Här härdas det ut  hahahaFörsöker hålla motivationen uppe för det är ju faktiskt inte så farligt långt kvar till Våren  Är glad för att min häst har hållit sig frisk hela 2009 förutom lite hovröta som vi nu fått bukt med..Har funderingar på att utbilda mig till Lastbilschaffis...om jag inte råkar på att få ett jobb inom en snar framtid. 
    Jag är lastbilschaffis. Är det inte svårt att fläta ihop det med hästar? Mycket konstiga arbetstider och de flesta chefer förväntar sig att man ska arbeta dygnet runt utan att protestera. Tyvärr...

Men du kanske har nåt bra chaufförsjobb på G?

Nu har jag hittat min häst!
    Är ju i nuläget "bara" medryttare på ett supermysigt halvblod. Har alltid haft hästar fram till för 6 år sen när jag blev gravid. Hade mina två sista utlånade till för c:a 3 år sen och nu börjar abstinensen bli stor!

Nån annan som slötittat på annonser och sett en häst som ni bara känt att "Det där är miiiin!"? Hände mig igår.
  • Ogift Fru

Jag känner oxå att jag skulle vilja ha en unghäst, men är nog lite för ringrostig än. Måste nog bygga upp mitt självförtroende som ryttare ett tag till först.

Mina två äldsta barn rider oxå och näst yngsta ska få börja på ridlekis efter sommaren.
    Även om inte intresset för ridning håller i sig så är det ju såååå himla nyttigt för de att hålla på med stora djur.

Svar på tråden Hästtråden v. 11