Fru X skrev 2010-01-20 21:59:14 följande:
Fru W. Djurägaransvaret är inte ditt, det är hästägarens.Har hört på omvägar om häst som skulle ridas fast den var halt. Bekantas bekanta, du vet... Måste ju
iaf lita på vet. De pluggar 5 år o kan o vet mkt bättre varför de gör som de gör...Ts mamma: Samma har jag också hört.Sarah84: Grattis till fina hovar, då! Ogift fru: Jag kan ingenting om spatt, utveckla gärna, kunskap är alltid bra.Sialch: GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! Såg att du hade liten lektion om spatt,
tack.Själv så knallar det på. E skrittar o G är förstahäst just nu. Hoppas kunna växla dem om 3-4v. Träning på lördag, så vi har varit ute och ridit öppnor i trav på vägen i kväll. Å så hämtar jag H om 10 dar
Är absolut ingen expert, men kan ju vidareförmedla vad de sa på hästkliniken när jag var där med min pålle.
De sa att spatt är en kronisk ledinflammation i bakhasar/framknä som uppkommer om en häst står långa perioder för att sedan ridas hårt och står igen osv.
Vanligt på travhästar, men där av den anledningen att de helt enkelt tränats för hårt och därför överansträngt lederna.
Spatt är en kronisk inflammation som alltså inte går att bota, men däremot lindra genom att injicera kortison direkt i leden. Behandlingen behöver oftast upprepas inom några år.
En spatthäst ska alltid värmas upp/skrittas av extra noga för att undvika ökad inflammation i lederna.
Ett vanligt symptom hos spatthästar är ryggont, eftersom de pga smärtan i benen felbelastar/överbelastar kroppen och ryggen.
Därför kan massage/akupunktur vara nödvändigt i samband med kortisonbehandlig för att få bort ryggsmärtan.
Spatt i bakbenen leder ofta till smärta även i frambenen pga att dessa överbelastas.