Inlägg från: Familj Lo |Visa alla inlägg
  • Familj Lo

Hästtråden v. 11

Hej!
    Skrivit lite innan här inne för länge sedan men nu är det dags igen =)

Är "tillfälligt" hästägare nu under sommaren till ett 7årigt arabsto och en  valack på 7 år nordsvensk/russ. Dessa kommer på fredag. Börjar bli väldigt nervös!

Hur ska jag göra för att ihopsläppet ska gå så smidigt och bra för alla? Dom har alldrig träffats tidigare. Jag rider nordsvensken flera gånger i veckan så han känner jag och vet att han kan vara ganska tjurig om det skulle vara nått. Stoet har jag inte träffat på dom senaste 3 åren men jobbat med henne som unghäst och varit med under inridningens början. Tror inte hon skulle ändra sig till det värre =)

Vad hade ni gjort? Hade ni låtit en häst "gå in sig" i hagen något timme innan den andra kommer? Eller släppa samtidigt?

Usch känner mig som värsta nybörjaren men nu när man ser fram emot det så börjar allt röra ihop sig!!!!

• Familj Lo
    cajsasmamma skrev 2010-06-17 23:24:17 följande:
    När jag släpper in så bruka den nya hästen först kolla runt i hagen och sen släpper jag in en och en.
    Så jag tänkte göra, släppain stoet först så hon får kolla lite och sen valacken =)
  • Familj Lo

Ville bara säg att det gick jättebra! Stoet visade att hon bestämde och valacken fattade vinken direkt =)

Är så himla glad att det är samma underbara och vackra sto som när jag jobbade hos ägaren och med hästen för fem år sedan! =)

• Familj Lo

Hej! Tänkte höra m er om ni märkt några försämringar ang hovarna? Vårt fullblod har fått så många sprickor och tappskor och därav blivit öm dom andra(varmblod, shettis och pre) har inget märkt på . Hovslagare kommer tisdag igen, hon sa vi skulle ta tjära, men ska ja ta det på sprickor,? Tycker synd om min lilla dam ju!

• Familj Lo

Pallas: var min sambo som pratade m hovslagare, blev lite så.när ja hörde det. Men tror han hört fel, dom har flutit ut enormt på kort tid!! Känner mig hemsk mot henne

• Familj Lo

Hon är fem år, har fått hovvård m ca just 6-8 veckor, är inte mycket att ta under utan är mer att raspa runt om lite så dom ska hålla ihop och få tillbaks formen.. Dom växer liksom bara utåt? Förra hovslagare fick inte på skor fram på henne så ska testa denna, många rekommenderade henne...

• Familj Lo

Jag uppfattar det som hon har torrsprickor.. Fick rådet att ta tjära på själva sprickan... En annan sa jag skulle lägga bandage med blöta svampar runt hoven så det skulle tillföra fukt till hoven?

• Familj Lo

Hon står inne på natten nu, spolar nu bort lera från hovarna, tar sin tid för hon är väldigt rädd för allt m vatten, slang och svampar men sakta men säkert går det

• Familj Lo

Ja, nu har vi hittat rätt hovslagare känner vi! visade sig att vår shettis är hennes familjs uppfödning så var extra roligt. Men bäst va ju givetvis att hon fick på skor och hon var lugn med unghästen!

• Familj Lo

hallå alla!
    Tänkte höra med er, har nu möjlighet att ta mig an ett sto som varit väldigt undernärd men som nu är på väg att bli bättre, är det något som man bör tänka på? kan det finnas massa skador på hästen som inte märks förrn långt efter?

Hoppas alla haft en trevlig jul och att nyår blir lugnt! 

• Familj Lo

Prover på hästen ska va tagna och var inga anm på dessa visst, vi kommer ha vet till att kolla på den med. Var endast under kort tid den vägde var fruktansvärt undernärd..

• Familj Lo

Tack för svar!! Stoet blev undernärd efter fölning då hon ej fått tillräckligt med mat, hon vägde långt under 300 kg och dag 470 kg. Fått se bilder och är katastrof att man kan göra så mot en häst!! Ska åka och träffa hästen i morgon då allt verkar passa oss annars Släpen är påkopplad redan

• Familj Lo

Hon är runt 160, här får hon utevistelse och allt vet inte så mycket mer.. Men i morgon kväll vet ni om släpet var tomt hem eller inte

• Familj Lo
    cajsasmamma skrev 2011-12-30 11:21:08 följande:
    Hoppas att allt fungera bra för er

Och fråga gärna mig om du har flera om hästar som är tunna!
    japp, blev en ny häst i familjen =)

En 16 årig lusitanotjej =) Dock inga muskler för fem öre

Så nu är det lite frågor om hur vi ska lägga upp träning för att bygga upp henne på bästa sätt?

Mycket skritt? Trava?  hur många dagar i veckan och hur länge per pass? Vi har även en round-pen hemma på gården om det är bra sätt att jobba upp dom? 
    Hon kommer från Holland från början och har senaste 6 åren bott i sverige.

Var en dam med temprament men föll direkt efter jag testade rida henne =D

Oj, många frågor och rörig text men hoppas du har några tips som jag kan suga åt mig =) 
  • Familj Lo

[quote][quote-nick]lenire skrev 2011-12-31 09:31:20 följande:[/quote-nick]Familj Lo: om hon är så tunn som du säger så hade jag inte ridit henne i början utan koncentrerat mig på att få upp hullet på henne.. Och sen jobbat henne mkt från marken, tömkörning är ett kanonbra sätt att få hästen att sätta muskler. Eller ta skrittpromenader för hand ut i skog och mark med henne.  [/quo Åhh hon väger ju idag nästan 500 kg så är muskler som behövs byggas, hon ör skrittad och riden ett tag hos tidgare ägare, men tänkte med långa runder och ut och gå med henne. Men hur många gånger i veckan och hur länge per pass tycker ni passar?

• Familj Lo
    cajsasmamma skrev 2012-01-01 11:00:24 följande:
    Jag tycker att man till en början kanske man arbetar i ca 15minuter 2dagar i rad och sen en dag vila. Jobba mycket markarbete och satsa på att hästen ska gå i rättform och den jobba väl. Satsa på ett bra foder. och om ni fodrar med ensilage så ge E-vitamin och selen tillskott eftersom det försvinner ifrån ensilage vid inplastning och hästen kräver det vid muskeluppbyggnad. Nu hoppas jag att min mobil inte hittar på egna ord eller tappat bort text

Tack! Sitter med med telefonen och surfar :-/ Jobbat henne i roundpen och varit ute och gått med henne och energin är det inget fel på iaf!
  • Familj Lo

Dagens teknik min mobil är hopplös att skriva på Vill nästan ta in hästarna nu för är storm ute!

• Familj Lo

Hallå alla!
    Var väldans länge sedan jag var inne på fl nu.
    Hade inte hänt så mycket här inne såg jag men himla fina bilder på hästar =)

Jag har lite funderingar på börja med lite "trickträning" med hästarna, nån med erfarenheter?

Och i morgon är det en stor dag, ska till vet med ena hästen och ta besked om hur jag ska göra i framtiden med henne, Hon har hovled och knä ledsinflamation och verkar inte bli bättre...

Och sen på em ska jag även sitta upp på min lilla PRE för första gången =)

Svar på tråden Hästtråden v. 11