Inlägg från: grästuva |Visa alla inlägg
  • grästuva

Hästtråden v. 11

Hej! Tänkte bara slänga in en liten snabb fråga. Letar med ryttare till min häst och bestämde precis en tid med en tjej på tisdag som vill komma och kolla. 
    Nu fick jag ett till svar från en tjej som vill komma och kolla, kan jag bestämma tid med henne innan Tisdag och vänta med att bestämma och lämna besked tills båda varit och kikat eller ska jag vänta tills efter den första varit här?

Hur gör man när fler är intresserade av att komma och kolla? 

• grästuva

Ja, svarade att hon jätte gärna fick komma och kolla hon också men att det fanns en till intresserad och att jag inte kunde fatta något beslut förens dom båda vart där.

Jag håller till några mil ifrån Halmstad, har en ridtravare  f - 94 som gått som ridhäst dom senaste elva åren. 

• grästuva

Hej Fru x, nu har jag bestämt träff för provvridning med båda som var intresserade. Den förste kommer imorgon och den andre på Tisdag förmiddag.

Håller tummarna för att någon av dem är den rätta Flört 

• grästuva

Tjejen som var och kikade igår var jättetrevlig och hade bra hand om hästen, red honom bra också.
    Verkade väldigt vettig.
    På Tisdag kommer den andra och kollar.. spännande Glad 

• grästuva

första tjejen som var och kikade var tvungen att tacka nej då något kommit upp i familjen som gjorde att tiden inte fanns.
    Den andre som var och kollade funkade dessvärre inte alls då hon tydligen var rädd för att rida och inte ens vågade trava honom.. ack.
    Har en tredje som hört av sig och troligtvis ska komma och kolla, håll tummarna! Flört 

• grästuva

Familjen Lo hon kanske behöver tätare hovvård, har själv funderat på det. Min häst hovar tycker jag börjat växa mer.
    Kan sådant vara ålders relaterat? 
    Brukar sko honom var åttonde vecka men nu tror jag det får bli var 6-7 vecka ist. 

• grästuva

Ok, med åldern tänkte jag mer på min häst som blir arton nu

Själv är jag tyvärr inte så duktig vad gäller hovarna men har en bra och kunnig hovslagare som gärna kommer med bra tips och råd. 

• grästuva

Är det inte ganska viktigt att låta det andas också, rengöra låta det torka och vädras en stund för att sen smörjas igen.
    Minns att jag fick det rådet av veterinär för många år sedan när jag hade en ponny med svårbehandlad mugg.
    Detta gick också upp i benet med svullnad och för det fick ponnyn pencelin kur. 

• grästuva

Kanske är ute och cyklar nu men på själva såret/utslaget är det väl bäst att bara rengöra/lufta/smörja och inte ha någon form av omslag.

Och värme hjälper väl ibland bättre mot svullnad än kyla, beroende på varför hästen har svullnad då värmen kan öka blodcirkulationen och hjälpa kroppen att ta hand om det skadade området bättre.

Rätta mig gärna om jag har fel Skrattande 

• grästuva

Ska köpa ett vintertäcke 400g, satt och kollade i hööks katalog och hittade två som vad jag förstod på beskrivningen var av precis samma funktion men med ett pris på 1029 :- respektive 699 :-. Varför sån skillnad i pris? båda av märket Horsepower, det ena Nevis och det andra Snowdon.

Någon som kan rekommendera ett tjockt bra och slitstarkt vintertäcke för lättfrusen häst?
    Han har ett Shire som han hade i vintras men vill ha dubbel uppsättning utifall det måste tvättas eller går sönder mitt i vintern. 

• grästuva

Ja, rambo hade jag till min gamla ponny. Finns det någon hemside adress till rambo täcken?

• grästuva

Han har inte alltid varit lättfrusen, har kommit dom senaste två åren. Innan klarade han sig med fleccefodrat regntäcke hela vintern.
    Han är pigg och frisk i övrigt så jag har antagit att det är med åldern han blir mer frusen (18).
    Står i utebox och stor tillgång till grovfoder vintertid, lägger alltid in mer än han äter upp.
    Alltid nytt färskt hö, tar ut det överblivna. 

• grästuva

Vi har inte rundbalar utan gigantiska fyrkantsbalar.

Pallas, sökte på rundbalsnät men det enda jag fick upp var det nät man använder runt balarna innanför plasten. Är det sådant du menar? 

• grästuva

finns det några huskurer som minskar dessa snöstyltor? Snön kom pang bom och funderar på om det finns något som kan underlätta tills snösulorna är på?

En till fråga angående brodd, hur gör ni med det i hagen om där är fler hästar? 

• grästuva

Brukar ha snösula på men hovslagaren tyckte vi kunde vänta till nästa skoning då vädret var så milt. Får ringa ut honom tidigare men det tar minst en vecka innan han kan komma ut och jag tyckte så synd om hästen min idag när jag tog in honom från hagen med stora syltor och insåg att ridning inte kommer vara möjlig i detta vädret innan snösulorna är på. 

• grästuva

Både på djur och människor kan svält skada eller påverka de inre organen, vet dock inte om det är något som kan visa sig först senare.
    Mitt råd skulle vara att ringa och prata med en veterinär om vad en häst kan få för eventuella "men" av undernärhet.

Svar på tråden Hästtråden v. 11