Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Hästtråden v. 11

Hjälp! Jag har hand om grannens häst när hon är på skidsemester och vet inte vad jag ska göra. Han fick en blisterskada för ca 3 veckor sedan och han har varit skorvig, svullen och varm sedan dess (insidan av kotan hb). Han har tappat all päls på ett ca 1 kvdm stort område. Svullnaden har gått lite upp och ner och blivit värre när han stått inne över natten. Nu kom jag nyss hem från jobbet och släppte in dem från natten, och jag blev lite bekymrad när jag kände på det. Mycket värme, ganska svullen och så ett ENORMT blodkärl från hasleden ner mot kotan. Han har samma kärl på andra benet, fast det är kanske hälften så tjockt. Detta har jag inte känt/sett förut. Jag blev ju livrädd för blodförgiftning eller nåt, jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det nu. Ingen temp, ingen hälta, god aptit.

• Pallas

Tack för blisterråden! Han var fortfarande svullen och varm i morse, och när jag kollade lite närmare så hade han två sår, ca 1 cm i diameter, som såg lite infekterade ut. Inte variga, men sådär lite svullet röd/sårvätskiga ut. Ska jag ha på nåt? Tvätta? Lösa upp skorvarna? Om det hade varit min häst hade jag nog vräkt på helosan och avvaktat.

• Pallas
    Fru X skrev 2010-02-02 22:11:42 följande:
    Är såren torra med vanlig sårreaktion, avvakta. Är de infekterade: Tvätta rent hela benet o tvätta upp såret m såpa o vatten. Badda m alsol el utspädd jodopax.
     Har tvättat och baddat med sprit nu, får se hur det ser ut imorgon bitti. I morgon kväll kommer matte hem, hon är såklart informerad om läget och mina åtgärder.
  • Pallas
    Mystic noblesse skrev 2010-03-01 16:36:22 följande:
    Kan någon kanske hjälpa mej lite grann? Vi funderar på att ha spån i vår lösdrift som är 50 kvm. Men undrar på ett ungefär hur mycket spån det går åt till att fylla upp.
    Ska du ha permanent- eller växelströbädd?
  • Pallas

Long time no see. Har kommit igång med mitt hästeri igen och vad händer? Jo pållan blir tjock i ett ben, med liten förändring på gaffelband och ytliga böjsenan, och ska vila i sex veckor. Hon som redan var för fet, hur ska jag hålla henne i trim när man bara får skritta 20 min/dag?! Gaaah!

• Pallas
    cajsasmamma skrev 2011-06-06 17:22:00 följande:
    Hello.. det var inte igår ...

synd med hästen ... munkorg kanske är ett alt. om hon går på bete ? 
    Ja, det måste nog bli så. Någon som testat green guard?
  • Pallas

Gaaah, är det någon som kan tipsa mig om ridbrallor? Jag köpte ett par Pikeur-brallor av okänd modell på loppis. De är i stl 42 och alldeles för små i midjan, samtidigt som de hänger som en säck runt arsle och ben. Jag är lite fluffig runt midjan och jag tycker inte jag har liten röv, men mina ben är långa och slanka. Ska det vara omöjligt att hitta byxor som sitter skönt?

Jag letar hel- eller halvskodda brallor, höga i midjan, BRED linning och inte vida ben. Har ni sett/provat/ägt något sådant?

• Pallas

Isnogood: Mäh, jag som har luskollat Hööks utan att hitta något. Har hittat Pikeur-brallor för dryga 2000 spänn, men har inte provat. Känns som en stor investering... Ska kolla på Horze.

• Pallas

Har du nån lapp i dem som du kan läsa på så jag kan fråga i butik? Är verkligen i behov av stretchiga byxor! Pendlar som en galning i vikt pga medicin och det är skitjobbigt. Och sen att alla byxor är astighta i midjan och förstora i benen? Jag är inte konstigt skapt på något sätt.

• Pallas

Har en senskada på min pålla. Eller två, eller hur man ska tolka det. Åkte in till vet för att hon var svullen i ett bakben. Det betedde sig som lymfangit, ungefär. UL visade på små förändringar på gaffelbandet och ytliga böjsenan. Vila sex veckor och sedan återbesök. Försäkringsbolaget vill inte ge någon ersättning för klinikbesöket, eftersom hon inte visade någon hälta på böjprov. Hon har inte visat hälta alls, men tar för sig ojämnt. Jag och medryttaren, som är duktig på att massera och stretcha, tror att det kommer från korset någonstans. Ska ringa kliniken och höra mig för om de tycker jag kan ta ut en equiterapeut som kollar musklerna runt korset.

Någon som varit med om detta? Jag har flera tänkbara scenarion:

1) Gammal skada (förslitning från travet) som gått upp vid ordentlig igångsättning
    2) Ny skada, kanske en spark (släppte ihop med ny häst och de gjorde upp ganska rejält)
    3) Gammal skada som inte är aktiv egentligen och svullnaden är något annat

OM det är senskador, vad är det för prognos på full användbarhet? Konvalescenstid? Har aldrig haft senskador förut och vet precis ingenting om det.

Och sen är jag jääääävligt sugen på att betäcka henne, men jag vet inte om det är lämpligt nu?

Svar på tråden Hästtråden v. 11