Inlägg från: Cecese |Visa alla inlägg
  • Cecese

Hästtråden v. 11

Har ni rum för en till? Jag köpte min första häst i onsdags. Ett islandssto som blir 10 år i slutet av maj. Är så kul men samtidigt så märklig känsla att det är min häst och jag som bestämmer. Jag har ridit dels på ridskola tidigare men även privat och visst jag hade rätt fria tyglar när jag red privat men det fanns ju ändå alltid ägaren som hade sista ordet. Nu är det jag som bestämmer och tja det känns konstigt. Bra men konstigt.

Jag hade 12,5 års uppehåll med ridningen och började på dotterns ridskola i januari (hon började rida i augusti). Det var inte alls tänkt att köpa häst nu utan vi skulle vänta till nästa vår men jag kände att rida på ridskola en gång i veckan ger mej inte det jag behöver och det fanns ingen passlig medryttarhäst. Så när en häst på ridskolan som jag fallit för varit till salu ett par månader kände jag att vad sjutton ett år hit eller dit gör väl inte så mycket så jag slog till :)

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Cecese

Ja hon är helt underbar. Envis och testar men det funkar redan bättre och det hör väl lite till att dom ska testa i början. Sen har hon ju även varit ridskolehäst så hon är inte van att gå ensam.

Första gången jag red ut med henne själv så stannade hon och ville vända tillbaka till stallet typ 8 ggr och 6 första gångerna tog det runt 5 minuter för att få henne att gå.

Andra gången så gick vi promenad. Även då stannade hon och testade en hel del och jag fick jobba en hel del för att få fram henne. Gissa om jag blev lite nervös och tänkte att nu har jag tagit mej vatten över huvet....

Igår red jag ut själv med henne andra gången och det var då 3e gången jag tog ut henne själv. Då stannade hon 4 ggr. 2 första gångerna tog det 45-60 sekunder innan jag fick henne att gå vidare och 2 sista gångerna bara 5-10 sekunder.

Idag var vi en stund i ridhuset och det gick riktigt bra. Det gick så pass bra att vi gick en promenad efteråt och jag vågade ha min 7 åriga dotter på ryggen. Hon testade lite när vi kom till stallet och jag ville att vi skulle fortsätta gå men hon ville till sina kompisar. Men något jätteproblem var det inte så det känns skönt.

Hon är lite tjurig i spiltan också men det har redan blivit bättre. Mycket är för att hon inte riktigt trivts med att vara ridskolehäst utan vill ha det lite lugnare så det ska nog bli riktigt bra bara vi lär känna varann. Jag har en känsla att vi kan bli riktiga kompisar bara hon vänjer sig :)

• Cecese

Åh vad kul min Seigla hade idag. Jag har en kompis som jobbat mycket med kommunikation med sina hästar så hon visade mej idag hur jag skulle göra. Så Seigla fick vara lös i ridhuset och hon hade så kul efter ett tag. Jag har även märkt hur kul hon tyckt det varit på hopplektionerna så jag satte upp ett hinder på ena långsidan och oj vad hon hoppade glatt. Hon riktigt ville hoppa och tyckte det var så kul. Lite omväxling från ridskolelivet :)

I morgon ska hon få vila för hon har hållit igång nu 6 dagar på rad. På tisdag blir det nog uteritt och även på onsdag.

• Cecese

Gud vad söt bild :) Jag är ju nybörjare på det här med hästägande men det finns nog planer på att ta föl på damen om kanske 7-10 år. Hon är ju bara 10 år och haft ett föl tidigare så det borde ju gå att ta föl på henne i framtiden. Skulle vara kul att föda upp en egen häst och vara med från dag 1. Och på de åren borde jag ju kunna få den erfarenheten till att klara av det också.

• Cecese
    cajsasmamma skrev 2010-05-05 08:20:57 följande:
    Otäckt :(www2.blocket.se/news?id=216215,216218
    Visst är det otäckt. Känns tryggt att ha min häst på lösdrift, då är risken betydligt mindre att något sånt ska hända. I sverige vet jag att det finns såna som ger sig på hästar som står ute men det händer som tur är inte här (peppar peppar så har det inte hänt än iaf)
  • Cecese

Testa, testa och testa. Vad damen tycker det är kul att testa mej, jag tycker inte det är lika roligt dock. Som tur är så vinner jag varje gång och det blir lättre att reda upp testningarna men ändå det vore skönt att ha en ridtur utan minsta testande. Men det kommer väl. Jag har ju bara ägt henne en vecka och varit ut med henne själv 5 ggr (3 ggr rida och 2 ggr promenad). Jag är iaf glad att jag köpt henne och jag känner att hon är rätt häst för mej.

• Cecese

Jag som sett framemot en skogstur idag för att utforska lite nya vägar så regnar det :( Inte alls så sugen på att rida ut då. Som tur är finns det ridhus så det får nog bli lite inomhusridning idag. Det är ju nyttigt och bra det med men det gjorde jag även igår för då var dottern med och skulle rida. Eftersom damen testar så mycket än får dottern på 11 år inte rida ut riktigt än utan jag vill vänta ett par veckor till så jag lär mej "hantera" henne själv först.

• Cecese

FruX :D är man törstig så är man.

cajsasmamma: Stackare, inget kul med migrän. Hoppas det är bättre nu så du kan ta igen det i morgon :)

För min del blev det först 30 min i ridhuset. Mycket volter, en del skänkelvikningar och lite framdelsvändningar. Jag försökte mej även på att backa lite vilket hon inte var helt med på och ville gärna krångla och gå åt sidorna men till sist fick jag till det och då var jag noga med att släppa efter och berömma direkt.

Hon är svår att backa även från marken och vill gärna smita undan till sidan men det börjar gå bättre då med. Hon är rätt ranghög och som jag försått av en kompis är det (hm nu hittar jag inte ordet för det) att tvinga en häst att backa. Att hon vill inte gärna göra det för hon vill vara den som bestämmer typ och när jag tvingar henne att göra det är det... äh jag hittar inte rätt ord nu men kanske ni kan förstå ändå.

Efter att jag varit i ridhuset så duggade det bara lite så vi for ut och letade vägar i 1 timme. Är så mysigt att gå runt i skogen, dels på grusvägar men sen även på stigar rätt ut i skogen.

Jag älskar den hästen så otroligt mycket och det känns så overkligt att hon är min och att det känns så bra. Känns som nån när som helst ska komma och säga att det bara var en dröm eller nåt.

Sen kändes det kul igår i stallet när det var 3 st andra privata där. Dom kom precis tillbaka från ridtur när jag höll på och gjorde i ordning hjärtat. Efter att vi pratat en stund och dom sett mej och hjärtat sa dom att det är som en helt annan häst och det riktigt syns hur bra hon mår.

Hon har varit trött på ridskolelivet med massor med olika personer och varit rätt bitsk. Det var hon mot mej även första gångerna. Men nu kan jag borsta henne och visst ibland försöker hon lite men det är inte ofta utan oftast står hon snällt hela tiden.

Hon har varit vråltjurig när man dragit åt sadelgjorden och det har nästan varit tvugen att en hållit i henne och en dragit åt för annars har hon huggit. Nu kan jag ha henne helt lös och dra åt. Ibland hotar hon lite men inte alls ofta och inte lika illa som innan dom gånger hon hotar. Å andra sidan är jag noga med att berömma henne hela tiden då hon står snällt. Sen drar jag även åt sadelgjorden sakta under minst 4-5 gånger och då kanske 1-2 hål/gång istället för att dra massor på en gång.

• Cecese
    Fru Wirenborg skrev 2010-05-12 15:48:38 följande:
    Cecese: Känner igen det där med sur ridskolehäst. Vi har en sån inackordering. Hon har oxå blivit som en ny häst nu när hon slipper ridskolan. Kan ju inte låta bli att tycka lite synd om dem då med tanke på att de lär ha vantrivts på riskolan men ändå fått gå kvar i tio år Tyvärr är hon trasig i benen men nu under igångsättning. Återstår att se om hon håller....det här lär vara sista försöket. Vore ju synd om hon inte skulle kunna få en trevlig "pension".
    Tråkigt att er inakordering behövt gå så länge när hon inte tyckt om det. Det är väldigt speciellt med att vara ridskolehäst och långt i från alla passar till det/orkar med det. Tänk själv att ha kanske 2-3 olika ryttare, 6 dagar i veckan :/ Min häst är ju bara 10 år och riskolan har haft henne i 4 år så hon har iaf inte gått så jättelänge. Det är också en rätt liten ridskola där dom oftast går 1 timme om dagen, 4 dagar i veckan.

Det märks så bra på henne att hon trivs, speciellt när det är lugnare i stallet. Då kan jag borsta och kela med henne länge utat att hon försöker bitas en enda gång. mån-tors så är det lektioner och lite mera spring i stallet så då märker jag på henne att hon blir surare. Hon är inte lika illa som första gångerna jag skötte henne i vintras men lite surare än när det är lugnt. Så hon trivs inte med massa stoj.

Idag var vi första 25 minuter i ridhuset där hon fick vara lös. Ca 15 minuter jobbade jag med henne och sen hade vi 10 minuter mys/kel. Efter det tog vi en promenad på 35 minuter. En del testade under promenaden men det går iaf bättre och bättre för varje gång att reda ut det.
    Mystic noblesse skrev 2010-05-13 11:33:22 följande:
    Hittade en annons men jag vete katten om jag hade lämnat min häst där. Och min travare kan iaf galoppera likaså de flesta travare. Är det inte lag på vindskydd förresten?www.blocket.se/skaraborg/Sommarhast_till_hast...
    Vet inte om det är lag på vindskydd, tror det kanske kan bero på hur omgivningen i hagen ser ut också. Om det finns mycket träd/skog kanske det inte behövs. Oavsett så lät det tja inte direkt intressant.... Jag skulle inte lämnat dit min häst iaf.

Men vad konstigt, kan din travare galoppera? Det är ju en travare och såna travar ju bara eller? Lite som att min islänning inte kan hoppa eller dressyr utan bara traska på i skogen... *obs ironi ;) :D* Det är konstigt att folk verkar tro att vissa raser bara passar till en sak typ. Jag menar det är ju ändå hästar och häst som häst eller? Ok att vissa raser kan vara bättre/mer lämpade till vissa saker men nog kan de flesta hästar skritta, trava och galoppera...
  • Cecese

En bild på min älskling efter 1,5 timmes ridning. Orsaken till att hon ser så svettig och blöt ut är för att det hade öst ner hela natten så hon var jätteblöt när jag tog in henne (går på lösdrift).

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
Svar på tråden Hästtråden v. 11