• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • cajsasmamma
    Familj Lo skrev 2011-12-29 22:36:35 följande:
    Hon är runt 160, här får hon utevistelse och allt vet inte så mycket mer.. Men i morgon kväll vet ni om släpet var tomt hem eller inte
    Hoppas att allt fungera bra för er

Och fråga gärna mig om du har flera om hästar som är tunna!
  • Familj Lo
    cajsasmamma skrev 2011-12-30 11:21:08 följande:
    Hoppas att allt fungera bra för er

Och fråga gärna mig om du har flera om hästar som är tunna!
    japp, blev en ny häst i familjen =)

En 16 årig lusitanotjej =) Dock inga muskler för fem öre

Så nu är det lite frågor om hur vi ska lägga upp träning för att bygga upp henne på bästa sätt?

Mycket skritt? Trava?  hur många dagar i veckan och hur länge per pass? Vi har även en round-pen hemma på gården om det är bra sätt att jobba upp dom? 
    Hon kommer från Holland från början och har senaste 6 åren bott i sverige.

Var en dam med temprament men föll direkt efter jag testade rida henne =D

Oj, många frågor och rörig text men hoppas du har några tips som jag kan suga åt mig =) 
  • lenire

Familj Lo: om hon är så tunn som du säger så hade jag inte ridit henne i början utan koncentrerat mig på att få upp hullet på henne.. Och sen jobbat henne mkt från marken, tömkörning är ett kanonbra sätt att få hästen att sätta muskler. Eller ta skrittpromenader för hand ut i skog och mark med henne.  

• Familj Lo

[quote][quote-nick]lenire skrev 2011-12-31 09:31:20 följande:[/quote-nick]Familj Lo: om hon är så tunn som du säger så hade jag inte ridit henne i början utan koncentrerat mig på att få upp hullet på henne.. Och sen jobbat henne mkt från marken, tömkörning är ett kanonbra sätt att få hästen att sätta muskler. Eller ta skrittpromenader för hand ut i skog och mark med henne.  [/quo Åhh hon väger ju idag nästan 500 kg så är muskler som behövs byggas, hon ör skrittad och riden ett tag hos tidgare ägare, men tänkte med långa runder och ut och gå med henne. Men hur många gånger i veckan och hur länge per pass tycker ni passar?

• cajsasmamma

Jag tycker att man till en början kanske man arbetar i ca 15minuter 2dagar i rad och sen en dag vila. Jobba mycket markarbete och satsa på att hästen ska gå i rättform och den jobba väl.

Satsa på ett bra foder. och om ni fodrar med ensilage så ge E-vitamin och selen tillskott eftersom det försvinner ifrån ensilage vid inplastning och hästen kräver det vid muskeluppbyggnad.

Nu hoppas jag att min mobil inte hittar på egna ord eller tappat bort text

• Familj Lo
    cajsasmamma skrev 2012-01-01 11:00:24 följande:
    Jag tycker att man till en början kanske man arbetar i ca 15minuter 2dagar i rad och sen en dag vila. Jobba mycket markarbete och satsa på att hästen ska gå i rättform och den jobba väl. Satsa på ett bra foder. och om ni fodrar med ensilage så ge E-vitamin och selen tillskott eftersom det försvinner ifrån ensilage vid inplastning och hästen kräver det vid muskeluppbyggnad. Nu hoppas jag att min mobil inte hittar på egna ord eller tappat bort text

Tack! Sitter med med telefonen och surfar :-/ Jobbat henne i roundpen och varit ute och gått med henne och energin är det inget fel på iaf!
  • cajsasmamma
    Familj Lo skrev 2012-01-04 06:59:22 följande:
    Tack! Sitter med med telefonen och surfar :-/ Jobbat henne i roundpen och varit ute och gått med henne och energin är det inget fel på iaf!
    Jag sitter och surfa med mobilen allt oftast . Och min dator brukar hitta på lite egna ord ibland  

Glömde skriva att roundpen är ocks¨ett bra alternativ träning .  
  • Familj Lo

Dagens teknik min mobil är hopplös att skriva på Vill nästan ta in hästarna nu för är storm ute!

• Fru X
    Att leva med en hästtjej innebär:
    -Att hon älskar dig, men aldrig på en odelad förstaplats.
    -Att fredagsmys antagligen är fredagsfrys i ett ouppvärmt ridhus.
    -Att hennes moderskänslor är högt utvecklade fastän hon drar en häst i ett grimskaft bakom sig istället för att putta en barnvagn framför sig. Eller att du gör det ena och hon det andra.
    -Att hon hellre åker på hoppmeeting i Avesta och bor i bilen, än en på en shoppingweekend i Barcelona.
    -Att hon hellre lägger ett par tusen på en ledbehandling på hästen än ett par hundra på en ansiktsbehandling till sig själv.
    -Att hon inte säger ”Älskling, vänta är du snäll” utan bryskt drar dig i tröjan och säger ”Prrrrroo, stanna!”
    -Att hon tycker att det är viktigare med en kille med dragkrok på bilen än en kille med drag i bilen.
    -Att hon prioriterar att mocka rent i stallet före att bädda rent i sängen.
    -Att hon lusläser hästannonser på samma sätt som du kollar bilannonser. Skillnaden är att hon kan ”råka” köpa en som är lite trasig, bara för att den var söt och hon tyckte synd om den.
    -Att du tycker att du är grym för att du tar femtio i bänkpress, medans hon kan rulla trehundrakilo ensilagebal, skjuta en överfull skottkärra, äta middag och prata i telefon samtidigt.
  • cajsasmamma
    Fru X skrev 2012-01-07 21:41:05 följande:
    Att leva med en hästtjej innebär:
    -Att hon älskar dig, men aldrig på en odelad förstaplats.
    -Att fredagsmys antagligen är fredagsfrys i ett ouppvärmt ridhus.
    -Att hennes moderskänslor är högt utvecklade fastän hon drar en häst i ett grimskaft bakom sig istället för att putta en barnvagn framför sig. Eller att du gör det ena och hon det andra.
    -Att hon hellre åker på hoppmeeting i Avesta och bor i bilen, än en på en shoppingweekend i Barcelona.
    -Att hon hellre lägger ett par tusen på en ledbehandling på hästen än ett par hundra på en ansiktsbehandling till sig själv.
    -Att hon inte säger ”Älskling, vänta är du snäll” utan bryskt drar dig i tröjan och säger ”Prrrrroo, stanna!”
    -Att hon tycker att det är viktigare med en kille med dragkrok på bilen än en kille med drag i bilen.
    -Att hon prioriterar att mocka rent i stallet före att bädda rent i sängen.
    -Att hon lusläser hästannonser på samma sätt som du kollar bilannonser. Skillnaden är att hon kan ”råka” köpa en som är lite trasig, bara för att den var söt och hon tyckte synd om den.
    -Att du tycker att du är grym för att du tar femtio i bänkpress, medans hon kan rulla trehundrakilo ensilagebal, skjuta en överfull skottkärra, äta middag och prata i telefon samtidigt.
    Passar perfekt , den snor jag med till FB
Svar på tråden Hästtråden v. 11