• smultronkyss

Lustgas eller epidral? eller både och?

Är inte så rädd för att föda direkt, mest för smärtan, jag tycker inte om smärta!
    Samt ogillar sprutor och nålar och är livrädd för att dom skulle sticka fel med epidralen så man blir förlamad.
    Jag undrar ni som har fött....hjälper det med enbart lustgasen? hur blir man av den?
    Berätta om era erfarenheter och vad ni skulle rekommendera....

Väntar mitt första barn och har ju inget att jämföra med.

• Svar på tråden Lustgas eller epidral? eller både och?
  • Pruttiluskan

Jag använde endast lusgas & klara det utan problem!
    Jag blev väldigt groggy & märkte inte ens när de klippte mig mitt i en verk! =)
    ...Ut kom världens underbaraste dotter helt frisk! =)

Jag har sån jävla fobi för sprutor så det finns inte ord! =P haha...

• Ellan 76

Åh lustgasen är toppen!! *ler* Jag har använt den till mina 3 förlossningar och den är verkligen guld värd. Men det tar en stund innan man lär sig andas i den. Så ge den lite tid även om du kanske mår lite illa precis i början. Dom ställer ju in den så du inte drar in för mycket i början. Nu sista förlossningen så hade jag andats för mycket ett tag så jag blev lite gråtig. Då sänkte dom direkt och det slutade. Gick väldigt fort i slutet så jag släppte inte masken:)
    Hoppas du får en fin upplevelse av förlossningen!

• Pruttiluskan

Hahah...lustgas ska det ju naturligtvis stå! =P haha...

Pruttiluskan skrev 2010-01-07 12:09:07 följande:
    Jag använde endast lusgas & klara det utan problem! Jag blev väldigt groggy & märkte inte ens när de klippte mig mitt i en verk! =) ...Ut kom världens underbaraste dotter helt frisk! =) Jag har sån jävla fobi för sprutor så det finns inte ord! =P haha...
  • hannamiller

För mig funkade inte alls lustgasen.. Jag kunde inte andas rätt.. fick mer panik av den.. För man var så fast på ett ställe..
    Var också rädd att  för allt som kunde hända med epidralen hade hört att den skulle göra mega ont också.. Men det gick fort och dom var klara med den så fort att jag hängde inte med..
    Men det beror också hur man har med värkan..
    Men kan säga att den var min bästavän..

Men det är väldigt olika för alla hur dom upplever det..
    lycka till..

• smultronkyss

Men tar lustgasen verkligen bort smärtan??

• Annaloo

Jag hade pinvärkar utan paus och bad om epidural när de hållit på i 5 timmar utan resultat. Det var himmelskt! Jag kunde vila och äta och TÄNKA en stund! När liten skulle ut 18 timmar senare (det blev bråttom och sugklocka) så fick jag lustgas med men det tror jag var ett misstag för jag minns nästan ingenting av själva förlossningen
    Totalt från första värken till klockan sattes höll jag på i 30 timmar och hade haft svårt att orka utan epidural.

♥ Kasper 18/7-08 ♥
  • Pruttiluskan

Klart man kände när man skulle föda, men ABSOLUT INTE så som jag hade förväntat mig att de skulle kännas! =)
    Allt gick jätte bra för mig!...man hade annat i tanken så jag tänkte inte på att de klippte mig...så kände inte av de! Blev väldigt förvånad när de sa att de hade gjort de! =)

smultronkyss skrev 2010-01-07 12:11:10 följande:
    Men tar lustgasen verkligen bort smärtan??
  • Ellan 76
    Smultronkyss: Kanske inte helt men du känner inte den på samma sätt. Men visst det gör ont att föda barn men det försvinner. Nu ska man ju inte jämföra smärta för det är ju så olika. Men jag hade faktiskt mera on när jag för drygt 1 månad sedan fick min ena axel ur led! Jag sa till dom på sjukhuset att detta är värre än att föda barn och då har jag fött 3 st:) Försök att inte tänka så mycket på att det ska göra ont. Du kan inte göra så mycket när du väl ligger där än att koncentrera dig på din uppgift. Och om du gillar godis, så ta med dig en påse att äta efteråt. Jag hade ett sockerbehov som inte var av denna värld när jag hade fött. Det gick över efter ett dygn:) Nästan iaf!
  • smultronkyss

tack Ellan76, sak tänka på godispåsen

ska försöka att inte tänka så mycket på smärtan

jag har inbillat mig att när man väl ligger där så e man nog så trött på att vara tjock och trött på smärtan att man bara vill ha ut bebisen, så det försvinner....

• Pishi

Jag är livrädd för nålar och innan förlossningen hade jag bestämt sagt att jag inte vill ha epidural. Men lustgas funkade inte för mig och jag bara kräktes. Så efter många timmars värk så sade jag ok till epiduralen.
    Jag kände inte när de lade den, värkarna var starkare än nålen antar jag. Tråkigt nog hade de lagt bedövningen för sent och jag var redan 10cm öppen så det gav inga effekter heller!

Jag skulle nog välja epidural tidigare denna gång för jag vet att jag inte tål lustgasen.
    Lycka till!

Svar på tråden Lustgas eller epidral? eller både och?