• Ulle73

Malignt Melanom

Fem skrev 2010-03-03 14:44:15 följande:
    hej.letar mig fram här och vet inte om du väcker hopp eller skräck hos mig. Jag väntar fortfarande på att få veta exakt hur illa det är, att det är malignt melanom har de redan konstaterat och de tog bort en knytnävsstor bit av mitt ben. Nu väntar jag. Och väntar. Och väntar. Och vet inte alls hur man ska hantera det här.jag har en fantastisk man, två små pojkar, 1 och 3 år gamla och de ska få ett syskon i juni och jag är så jävla rädd att behöva lämna dem.Jag fick diagnosen för en vecka sedan idag, och opererades samma dag. Och jag känner att jag är på väg att bli riktigt jävla bitter, både på hur folk omkring reagerar och på att man ska drabbas av sån här skit!Och nu har jag läst ännu mer och bestämmer mig för "hopp". Det verkar ju som om man kan leva bra med det här ändå, även om det visar sig att det gått alldeles för långt...
    Jag förstår dig precis. Jag har också ena stunden inte kunna läsa alls om cancer och ibland så dyker jag ner i allt. Beror helt och hållet på hur man mår och i vlket stadie man är.

Jag kan säga att barnen och familjen får en att kämpa på och aldrig ge upp. Jag har två döttrar på snart 11 år och 6 år.

Varje dag försöker jag se positiv.. ser andra saker i livet som jag inte uppskattat förut. Är lugnare än innan sjukdomen osv.

Du får gärna skriva igen och berätta hur det går. Om du har msn får du gärna skriva där om du vill. Lättare ibland.. [email protected]
  • Ulle73

Ligger inne nu och fick berättat för mig från en medpatient om hennes släkting som gått bort alldeles för ung. Efter en del frågor från mig så fick jag det bekräftat.. tyvärr är det TS i tråden Sjuk i cancer med dotter på 2 1/2 år. Jag lovade ju TS att inte avslöja hennes identitet, men eftersom jag vet att många som läser i min tråd även följde hennes och är oroliga för henne så väljer jag att meddela er den tråkiga nyheten.

Hon har alltså somnat in nu och det känns jättejobbigt eftersom jag tänkt så mycket på henne, men ändå bra att få veta så vi inte behöver fundera mer utan kan skicka henne våra tankar istället. {#lang_emotions_flower}

• Ulle73

Ja världen kändes liten när hon bara nämde det.. jag var tvungen att kolla om namnen stämde.. och då fick jag det bekräftat att det var hon. Gick rysningar över hela kroppen. Hon gick bort nyligen.

• Ulle73

Jo visst misstänkte vi nog att det var så illa, men det är ändå jobigt. Samtidigt som du säger så är ovissheten inte rolig..

Jag är inne för behandling nu. Ligger på JK till på lördag.

• Ulle73

Ja hon var en fighter och vad jag hörde så levde hon livet så långt det gick.

Tycker också att det är bra att veta även om det är tråkigt och jobbigt. Jag har så många gånger skickat meddelande och kollat om hon varit inloggad. Nu vet jag.. sänder henne många tankar.

• Ulle73
    älg skrev 2010-03-05 17:11:42 följande:
    Tack ulle för du berättade, har tänk på henne och letat efter henne här på fl.Sitter här och fundera över livet,tårar som rullar på kinden.  Ska försöka leva i nuet och ta till vara på dom små stunderna i livet.Kramar till dej
    Som sagt.. jag visste inte hur jag skulle göra, men tänkte själv på hur jag har försökt få kontakt med henne.. och jag röjer ju inte hennes identitet.
    Har också gråtit en del. :(

kram på dig!!
  • Ulle73
    Pappa med 3 skrev 2010-03-05 18:42:09 följande:
    Sista gången däruppe.... gött...Allt blir enklare nu..
    Yes!!! Hädanefter kan jag komma hem och sova varje natt. {#lang_emotions_heart}
  • Ulle73

Tack!! Ja, tänk att folk över huvudtaget fortfarande känner sånt tvång att man måste vara brun.. jag har kompisar som sagt att man måste vara brun för att vara snygg och fräsch. Stackars mig då. Jag har ju ALDRIG varit brun. ;)

Nu skall jag ta tag i mig och gå med min dotter till dagis. Hon skolas in på sin nya avdelning idag. Spännande. Det jobbiga är att jag mår skitdåligt efter cellgifterna. Men men.. det löser sig.

• Ulle73
    Anonym skrev 2010-03-10 19:07:06 följande:
    Hej Ulle, får jag fråga en sak om malignt m? Är atypiska celler i ett födelsmärke samma sak som att man har cancer? Fick ett sådant besked idag, fick panik, och försöker få veta mera..Jag tycker du är beundransvärd, du verkar så lugn o sansad och väldigt stark! Önskar jag var i närheten..
    Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att du kan ha tunt med malignt melanom i ett födelsemärke utan att det behöver sprida sig. Har du letat på nätet? Tyvärr är inte all fakta där så bra, men man kan få en liten aning. Ring och fråga läkaren är det bästa.

Tack! Jag är absolut inte alltid så stark. Har dagar som jag gråter mycket och min sambo får trösta mig.
  • Ulle73
    Anonym skrev 2010-03-10 19:34:33 följande:
    Ja.. det låter mänskligt, klart man måste gråta och tycka jobbigt även om man är stark. Men jag tycker iaf du är cool!Jag får ringa, vet bara inte hur jag ska kunna sova i natt.. har letat på nätet men hittar faktiskt inget om atypiskt.Får jag fråga, såg dina märken otäcka ut, växte de och så?Min dr var helt säker på att det här märket inte skulle vara ngt o ville inte ta bort det, det var jag som propsade, så detta känns lite snopet..
    Jag vet att det kan vara mycket tankar, men oroa dig inte för mycket. Hur fick du veta att det var sjuka celler i födelsemärket? Ringde läkaren?
  • Ulle73

Ok. De har en säkerhetsmarginal som de måste ta bort om det visar sig vara sjuka celler. Det behöver absolut inte betyda att det är någon spridning. Det viktiga är att man tar bort märket tidigt. Då har man väldigt bra statistik på att man slipper spridning. I och med att märket är borttaget så har de säkert redan tagit bort allt "sjukt". Det de tar extra är för att se att det bara finns frisk vävnad runt om kvar.

• Ulle73

Tack!! Jodå, 3-månadersregeln gäller för mig med. ;) 

Påsken har varit lugn och skön. Mycket god mat. Hoppas du också haft en bra påsk.
    Kram
  • Ulle73

Haha.. ok.. kul att åka och bada. Själv är jag ensam idag.. mina barn har påsklov hos pappa och sambons barn är hos sin mamma.. och sambon jobbar. Jag skulle till läkaren och börja min behandling idag, men hon är tydligen sjuk så jag får börja imorgon istället.

Svar på tråden Malignt Melanom