• mando

Ge mig förslag på ord på "gammeldags-svenska" till min text!!

Håller på att skriva en text (är student, så det är en uppgift) och skulle vilja få den att vara i mer gammeldags svenskt språk än så som vi skriver idag.
    Men jag kan ytterst få såna ord.. det är väl bara skola och skall som jag känner till Någon som kan ge mig förslag på fler?

Det räcker utmärkt med framförallt vanliga ord, så att jag kan ersätta åtminstonde dom.

• Svar på tråden Ge mig förslag på ord på "gammeldags-svenska" till min text!!
  • mando

Texten har med romantiken att göra, så alltså början på 1800-talet ^^

• mindless

Böj verben för plurala subjekt. Detta är enklast i presens där verbformen blir identisk med infintivformen (förutom för "vara" som blir "äro"):
    "Jag äter middag varje dag klockan fem"
    "De äta middag varje dag klockan fem"

"Jag är musikant"
    "Vi äro musikanter"

Vidare kan du slänga in lite "ty" och "icke".

• Grizelda

"De gingo" istället för "de gick" och "de sutto" istället för "de satt" tycker jag är väldigt käck äldre svenska. Min mormor, född 1915, pratade på det sättet. Andra äldre släktingar sa t ex begynna istället för börja. Man använde också titlar mycket mer istället för du/ni, typ "hur många kilo potatis önskar doktorinnan idag?" eller "önskar herrskapet kaffe på maten?". Men, detta är alltså exempel från 1900-talet som jag själv har hört, något äldre kan jag tyvärr inte.

• Grizelda

Man skrev också I istället för ni för riktigt längesedan. Ären I redo för uppgiften?

• mindless
    Grizelda skrev 2010-01-10 14:51:50 följande:
    Man skrev också I istället för ni för riktigt längesedan. Ären I redo för uppgiften?
    Vilket även är ursprunget till pronomenet "ni". Att verbet böjdes med -n för andra person plural kombinerat med osäkerhet över när ena ordet slutade och det andra började, ledde till missförståndet "ni".

Jag tror att denna verbböjning mest är förknippad med bibelspråk, eftersom den höll i sig ända till 1917 års översättning, trots att verbformen i övrigt varit borta ur språket sedan flera hundra år.
  • mindless
    Grizelda skrev 2010-01-10 14:48:37 följande:
    "De gingo" istället för "de gick" och "de sutto" istället för "de satt" tycker jag är väldigt käck äldre svenska. Min mormor, född 1915, pratade på det sättet. Andra äldre släktingar sa t ex begynna istället för börja. Man använde också titlar mycket mer istället för du/ni, typ "hur många kilo potatis önskar doktorinnan idag?" eller "önskar herrskapet kaffe på maten?". Men, detta är alltså exempel från 1900-talet som jag själv har hört, något äldre kan jag tyvärr inte.
    Intressant att dim mormor verkligen pratade så här. Fär även om verbböjning för plurala subjekt håll i sig i skriftspråket ända till mitten av förra seklet, så var det för de flesta borta ur talspåket sedan i alla fall tidigt 1800-tal.
  • mindless
    mindless skrev 2010-01-10 15:07:58 följande:
    Intressant att dim mormor verkligen pratade så här. Fär även om verbböjning för plurala subjekt håll i sig i skriftspråket ända till mitten av förra seklet, så var det för de flesta borta ur talspåket sedan i alla fall tidigt 1800-tal.
    Hur många slagfel är okej i ett inlägg? Och hur väl håller ursäkten att man sitter med barn i knät?
  • Grizelda
    mindless skrev 2010-01-10 15:10:20 följande:
    Hur många slagfel är okej i ett inlägg? Och hur väl håller ursäkten att man sitter med barn i knät?
    Detta är FL, så jag ska erkänna att jag varken såg eller reagerade på det .

Min mormor pratade inte konsekvent sådär, men vissa ord, som finge, gingo, sutto, "de springa" osv fanns där. Antar att det var det skriftspråk de lärde sig i skolan som färgade av sig på talet. Tror att detta hängde kvar i skrift rätt länge, för min far, född på 30-talet, berättade också om den komiska böjningsformen "I röven" till ordet "röva" . Kan det ha varit bibelstudier som gjorde att man läste så ålderdomligt språk i grundskolan långt in i modern tid?
Svar på tråden Ge mig förslag på ord på "gammeldags-svenska" till min text!!