• fönster mot vägen

Regler för fia spel??

Måste bara fråga?

Hur är de rätta reglerna för fia?
    Om man slår en etta o ställer ut en pjäs. Och nästa gång får man en etta till får man ha 2 st stående på samma ruta då?

Frågar då min mamma sitter o spelar med dottern just nu o hon säger hela tiden att hon inte får stå med 2 av sina egna på samma.

Blir lite förvirrad då jag inte kommer ihåg hur det egentligen är

• Svar på tråden Regler för fia spel??
  • ElinOlsson

Hm... Bra fråga. Om man spelar fia med knuff, så slår man ju ut den man hamnar på, den får börja om. Då får man inte ha 2 pjäser på samma ruta. Så man kanske kan ha olika regler? Med knuff=ej 2 på samma ruta. Utan knuff=ok att ha 2 på samma.

Låt dottern bestämma så blir det lugnast . De brukar ha stenkoll också!

• spöke

Jag brukade spela med min farmor. Enligt våra regler får bara en pjäs stå på ruta 1.

• spöke

brainking.com/se/GameRules

En pjäs kan inte flyttas till en plats som är upptagen av en egen pjäs. Om inget möjligt drag kan göras med det aktuella tärningsslaget, så måste spelaren stå över draget.
  • fönster mot vägen

Dottern är inte upprörd över det hela hon spelar så som mormor säger att reglerna är. Väldigt flexibel liten dam .

Kanske är rätt att man bara får stå med en pjäs på rutan. De spelar utan knuff.

• ElinOlsson
    spöke skrev 2010-01-07 14:12:16 följande:
    brainking.com/se/GameRules?tp=78 En pjäs kan inte flyttas till en plats som är upptagen av en egen pjäs. Om inget möjligt drag kan göras med det aktuella tärningsslaget, så måste spelaren stå över draget.
    Sedär! Det var så - de brukar ha stenkoll de små
  • spöke
    ElinOlsson skrev 2010-01-07 14:13:50 följande:
    Sedär! Det var så - de brukar ha stenkoll de små
Svar på tråden Regler för fia spel??