• Mrs Cykel

Gran Canaria vs Dubai i januari?

Vi ska ta en sista minuten nu i januari och var först helt inne på Thailand. Av olika anledningar så tror jag att vi nu letar en en-veckas resa och därmed på närmare håll.

Det står mellan Puerto de Mogan på Gran Canaria eller Dubai. Någon som har något att säga om dessa ställen? Vädret? Jag förstår ju att inget av dem är särskilt varmt, men är det någon större skillnad vädermässigt? Någon som varit där i januari?

Barnvänlighet? Vi har vår 1,5-åring med oss.

• Svar på tråden Gran Canaria vs Dubai i januari?
  • elink

min syster bor i dubai. jag pratade med henne för några dagar sen, då låg hon vid poolen i sitt comunity, med kläderna på för det var inte så varmt att man kunde ligga i bikini. jag tror bästa perioden för dubai är vår och höst. har själv varit där vid påsk och då var det snäppet för varmt ute men persiska viken var sval å skön.

dubai är inte jättebarnvänligt. eller jo, men det beror på vad man beaktar. du måste åka taxi överallt, glöm bilbarnstol och trafiken är hemsk. mina föräldrar hälsar på min syrra ca två gånger om året och de har råkat ut för två trafikolyckor hittills.

shoppingen är nog perfekt nu. det är inte så jobbigt varmt att ta sig runt i karama och i soukerna. stränderna kanske det är lite för kallt för. det beror ju på vad man vill göra.

• Mrs Cykel
    elink skrev 2010-01-07 17:10:48 följande:
    min syster bor i dubai. jag pratade med henne för några dagar sen, då låg hon vid poolen i sitt comunity, med kläderna på för det var inte så varmt att man kunde ligga i bikini. jag tror bästa perioden för dubai är vår och höst. har själv varit där vid påsk och då var det snäppet för varmt ute men persiska viken var sval å skön.dubai är inte jättebarnvänligt. eller jo, men det beror på vad man beaktar. du måste åka taxi överallt, glöm bilbarnstol och trafiken är hemsk. mina föräldrar hälsar på min syrra ca två gånger om året och de har råkat ut för två trafikolyckor hittills.shoppingen är nog perfekt nu. det är inte så jobbigt varmt att ta sig runt i karama och i soukerna. stränderna kanske det är lite för kallt för. det beror ju på vad man vill göra.
    Stort tack för ditt svar! Jättebra att höra från någon som verkligen är på plats (eller som känner någon på plats). Ok, vi ska ju åka inom två veckor, så kanske man kan dra slutsatsen att det inte hinner bli särskilt mkt varmare. Frågan är nu bara om det är lika "illa" på Kanarieöarna...
  • pluvdo

Enligt aftonbladets väder ligger temperaturer runt 20 grader på Gran Canaria (Maspalomas) kommande veckan i alla fall. Ett par grader högre enligt GP:s väder. Du kan ju googla runt och kolla olika väderprognoser och så för att se ungefärliga temperaturer och jämföra med Dubai.

Jag har inte så mycket annat att säga om Gran Canaria än att jag älskat att vara där sen jag som 10-åring var där första gången. Vet inte vad det är, jag bara älskar att vara där. Även om det inte är jättevarmt så kan man ju typ.. rida dromedar i öknen www.pixbox.se/pic_show_id17135080.html och sådana saker. Om de nu kör med det året runt, är i och för sig osäker på det. De har haft det igång de gånger jag varit där i alla fall. :)

Men kolla vädret innan ni bestämmer er. Det kan mycket väl vara så att man får åka längre bort för att få sommarvärme nu. En nackdel med exempelvis Gran Canaria runt denna tiden på året då temperaturen inte är jättehög är att hotellen inte är uppvärmda, så det kan bli kallt på nätterna. De har ju oftast inte ordentliga täcken heller.

Svar på tråden Gran Canaria vs Dubai i januari?