• Caribe

Nybörjare-med frågor!?

Jag hade oxå 6 misslyckade ivf och oförklarlig barnlöshet i bagaget och vi vände oss till AVA Åbo och vi är mkt nöjda. Blev gravid på första behandlingen, men fick Ma i vecka 9+0 - men nu är vi gravida igen på frysförsök och hoppas att det går hela vägen den här gången!

Instämmer med Bette att det är A och O att ha en bra läkare som kan hjälpa till med undersökningar av slemhinna här hemma samt om du har tur hjälpa till att översätta recept så att du får det på högkostnadskortet. Mitt första försök så fick jag betala full pris på mina finska recept och då blir det lite dyrare....

Jag gillade Åbo för att det var lätt att kryssa t/r från Stockholm dit! Men har bara hört gott om Tammerfors oxå!

Tips är att man kan boka ngt som kallas "daghotel" billigt, iallafall i Åbo och då slipper man gå och dra omkring i åbo en hel dag i väntan på kvällsbåten hem....

• Caribe

Iben - jämför priserna på klinikerna samt väntetiden och titta sen på vart ni har bäst förbindelser dvs till lågt pris, annars kan ju resorna och hotel gå på en hel del pengar!

I Åbo så fick man först åka dit en gång och träffa läkaren och sitta 1,5 timmar och prata om hur allt gick till samt göra undersökning! Sen är det när det är dags man åker dit igen. I vårt fall så kryssade min man ensam t/r och lämnade sina spermier, sen kryssade vi tillsammans t/r när det var dags för återföring. Det blev mkt kryssande för min man, men tror han var glad att det låg lite fokus på att han kan göra lite av jobbet för omväxlings skull Man kan ju oxå kryssa ned och stanna i 3 dgr och sen kryssa hem igen! Vilket man nu föredrar!

Kan säga att det var en helt otroligt fantastisk känsla att efter så många år och så många ivf få plus på stickan, magiskt och ofattbart men åh så härligt ångrar nu att jag inte gick vidare till ÄD tidigare istället för att vi led i så många år men det är väl en mental resa som man behöver göra!

Lycka till med den klinik du än väljer, jag gick ju till Åbo och gillar dom skarpt! Deras nackdel är att dom inte är så öppna för alternativ behandling, då är Riga mkt mer öppna för att tex få använda kortison, fragmin sprutor etc om det skulle behövas!

Svar på tråden Nybörjare-med frågor!?