-
Tänkte bygga en egen spjälsäng !!
Finns det någon som har byggt en egen eller någon som har funderat på saken och kanske vill dela med sig av idéer eller tips?Även tacksam för olika saker man ska tänka på som till exempel höjd mått så att den lilla inte kan ta sig över kanten, avstånd på spjälarna eller vad dom nu kallas och liknande. -
Svar på tråden Bygga egen spjälsäng
-
Jag var också inne på det, men spolade det då på grund av tidsbrist och att bara materialkostnaden vida översteg vad de kostade i affären..
-
jag har kollat på material kostnader lite och insätt att det kommer att bli dyrare men jag är snickare och kan ta ut material på jobbet så då får man ner kostnaden lite och det känns som en rolig sak att ha byggt själv
-
max 8,5cm avstånd mellan spjälorna iaf..
sambon funderar också på att bygga en.. kul minne!Lycka till!
-
tackarÄlskarMina skrev 2010-01-07 20:59:23 följande:max 8,5cm avstånd mellan spjälorna iaf.. sambon funderar också på att bygga en.. kul minne! Lycka till!
-
Det enklaste är nog om du åker till IKEA och mäter deras spjälsängar så att du får veta hur hög den måste vara och vad avståndet mellan spjälorna bör vara osv. Det finns någon EU-standard för mått på spjälsängar som kan vara bra att följa.
En höj och sänkbar botten är kanske inget måste, men väldigt praktiskt. En fördel är också om det går att ta bort ena sidan helt och hållet när barnet blivit tillräckligt stort.
Se även till att en standardmadrass får plats utan att det blir stora glipor. -
smidigt om du kan göra en sänkbar oxå, o kankse nedfällbar sida om du kan...var ganska prkatiskt märkte vi iallafall
-
Hur gick det med byggandet? Någon som fullföljt?
Jag är lite inne i dem banorna med, för då kan man få den som man själv vill ha den.
Har en duktig svärmor som kan det där med att snickra så det ska inte vara några problem. Då tar vi det över en helg. Men vad är det för regler med spjälar osv?
Är det några speciella krav? -
viste inte att frugan hade ett medlemskap här men till saken.
jag ska bygga en spjälsäng till vårt dotter som kommer snart. Om det finns nån med info om måt och lösningar. hör gärna av dig.
min första tanke är att höga och sänka sängen: vilken system skulle funka bäst och säkrast?
avståndet mellan spjälrarna ska va som det står i denna tråd 8,5 cm kollade med en sköterska om storleken på barns huvud och 8,5 cm är rätt storlek jag byggde vår trappräcke och avståndet mellan stolparna är 8 cm
vill gärna göra den som en vaga och kommer att använda mdf skivor från bygg max dem är billigaste.
samt dem har redan runda pinar att avända som spjälror.
så fort jag har ritat klart planerna ska jag sätta upp dem i denna tråd.
hoppas på svar och önskar alla nya och gamla föräldrar lycka till med uppfostran. alla behöver det