• Mamma 24 7

Vad kostar era tonåringar?

Jag blir så sorgsen över tonårsdotterns syn påpengar.Det är bara dyra saker som räknas,Ett fynd för henne är inte att hitta något billigt eller på rea, det är när man köpt något riktigt dyrt. En jacka är inte värd att ha på sig om den inte kostat en tusenlapp. Alla andra har naturligtvis laptops,egna platt-TV, senaste mobilen mm. Hon anser att det är en mänsklig rättighet att kunna köpa pizza ute flera dagar i veckan, Vi är inte rika och har ingen möjlighet att ge henne dyra kläder mm.Våra semestrar går inom sveriges gränser. Tyvärr vet jag att många av hennes kompisar är i mina ögon bortskämda. De byter mobiltelefoner ofta och får ofta pengar av sina föräldrar när deras tagit slut. Vilket gör att min dotter tycker att vi är snåla. "Alla andras föräldrar betalar ju....". Det hjälper inte att förklara att vi inte har råd helt enkelt. Jag tycker att det är så sorgligt att allt bara handlar om pengar. Hur mycket är man egentligen "skyldig" att se till att de har? Hon har studiebidraget att förfoga fritt över men det räcker bara i typ två dagar. Så tankar vi hennes mobil. Busskort har hon genom skolan..Jag tycker absolut inte att hon har det "dåligt", Hur mycket lägger ni på era tonårsbarn? Vad anser ni är rimligt ättde har??

• Svar på tråden Vad kostar era tonåringar?
  • maskrospärlan

jag tycker absolut att om hon får studiebidraget så ska det räcka till allt, slut på två dagar låter ju inte klokt, men vad ni ska göra åt det vet jag inte, jobbigt. vi har inte heller råd med dyra märkesjackor och sånt men mina barn har aldrig brytt sej om det eller måste ha nya dyra telefoner. fasar för att nån av dom ska bli så.........

• solskina

fråga om hon vill ha veckopeng i stället hon verkar inte mogen för hela bidraget om det tar slut på två dagar.

Min son 15 år har 500kr i månaden och dottern på 17 år har 1700kr.
    Han får hjälp vid större iköp men inte hon. Hon får även köpa allt till sitt hushåll, utom toapapper.

Min dotter är märkesberoende som er dotter, men vi har bestämt att det går bra, men då kan man inte ha lika många plagg som om man handlar på HM. Hon tar även hand om sin egen tvätt, det är ju viktigt när man inte har så många saker att välja på.

Min dotter sparar även pengar så allt tar inte slut på engång.
    Sonen måste säga vad han köper innan han gör det, enbart för att vi ska ha någon form av koll.
    Vi lever på existensminimum om inte mindre än det ibland, så det är lilla sonen som får ärvda kläder och andra saker.

Dom stora barnen får fickpengarna av svärföräldrarna. Dom tycker inte att våra barn ska lida för att vi inte kan ge dom pengar. Så vi är mycket glada för det.

• lövet2

15-åringen har 50 kr i veckan, men då betalar vi kläder, hårklippning och annat mer nödvändigt. Å andra sidan får hon inga klädpengar om det inte är något plagg hon faktiskt behöver.
    Till hösten börjar hon gymnasiet, och då får hon studiebidraget - punkt. Det får räcka till kläder, godis, smink, telefonkort osv, och vill hon ha lyx, så får hon önska sig i julklapp eller jobba i hop pengar.

• Menhir

Dottern, som fyller 18 i år, har sedan flera år fått barnbidraget som hon handlar kläder etc för. Dyrare kläder som vinterjacka etc betalar vi.

Dottern var också mycket mräkesfixerad förut men eftersom hon insåg att dyra kläder = få kläder har hon slutat med det, handlar mest på rea och second hand.
    Och så jobbar hon extra ibland för att dryga ut kasan.

Sonen, som är 14, ska få barnbidraget inom kort, han är dock väldigt märkesfixerad så det ska bli kul att se hur han tacklar verkligheten...

Vi har inte ont om pengar och kanske är det därför lättare att vara restriktiv med pengar och vad barnen får, vi behöver inte ha dåligt samvete utan känner snarare att vi gör dem en tjänst som inte köper allt till dem (bekväm inställning! ).

Nya mobiler, datorer och andra dyrare grejer får de i julklapp eller födelsedagspresent. När dotterns mobil gick sönder fick hon min gamla. Hur ska de lära sig att klara sig ekonomiskt själva på studielån eller låg nybörjarlön om vi skämmer bort dem nu?

• carrobarro84

när jag gick i gymnasiet fick jag mitt stuidebidrag. det skulle räcka till kläder, fickpengar, om jag ville äta ute, mobilen, bio etc. Mina föärldrar bidrgo om jag behövde köpa nåt dyrare som vinterjacka. Men en jacka kostade nog som mest 1200 kr. Jag bröjade sen jobba extra för att ha lite mer fickpengar. Så hon får väl jobba extra om hon vill ha mer pengar.

• Buttelina

säg till din dotter att hon får skaffa sig ett extrajobb så hon lär sig värdet av pengar

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Waldo

Min dotter är 14 och står i startgroparna för att få studiebidraget. Det ska räcka till ALLT även sparande.
    Detta är ett av de små stegen tonåringarna tar in i vuxenlivet och det är mitt arbete som mamma att förbereda henne på det
    Som vuxen får man en viss summa pengar och det ska räcka till allt, det finns inga utvägar där.

Vi visste att denna dagen skulle komma och har tidigt pratat med henne om pengar, kostnader, sparande osv.
    Hon är medveten om att man måste spara, hon är medveten om att el och hyra kostar pengar.
    Personligen tycker jag att det är jätteviktigt.
    Nu är hon tack och lov ganska billig i drift, hon har inga orimliga krav.

• ullis03

Det här med pengar är verkligen svårt. När ungarna blir äldre och får studiebidag att förfoga över, så minskar ju också familjens ekonomi direkt med ca 1000 kr/barn, vilket jag tycker märks! För trots att vår dotter som tex har studiebidraget ska köpa kläder, nöjen etc själv för pengarna, mobilkostnad betalar vi, ca 200/mån så idrottar hon som vanligt och där är terminsavg ca 2000 kr och då finns inte barnbidraget för henne kvar längre. Sonen som snart blir 16 kommer oxå han få testa att förfoga över sitt studiebidrag, men där tror jag att det blir svårare, då han redan nu har svårt att få månadspeng 500 kr och mobilkostnad samt om ngt nöje han vill göra, så får han en slant ibland - men inte jämnt!
    Dottern som är 12 får 200/mån och mobilkostnad och nöje som bio ngn gång. Även här idrottas det med hög terminsavg.
    Jag tycker verkligen att det är dyrare med tonåringar trots att de får sina studiebidrag, eftersom de fortfarande bor hemma och idrott vill jag verkligen sponsra!

• M Y L F

Min son på 13 år har 400 kr i månaden och så tankar jag på hans mobil med 75 kr en gång i månaden. Har han inga pengar kvar på kortet så får han tanka på den själv.

Vi hjälpte till att köpa en ny dator men han fick betala hälften själv, likaså får han spara pengar han får när han fyller år och på jul till att köpa nya mobiler om den gamla inte duger. Dyrare saker som cyklar osv köper vi till jul och födelsedagar.
    Vi står för extra termins kort och kläder osv, hans pengar skall bara räcka till hans nöjen. Däremot vill han ha dyrare jeans och kläder så får han lägga till pengar själv. Vill han ha ett plagg som inte är nödvändigt så köper han även det själv.
  • Ulli

Alldeles för mycket. Usch, jag känner att jag är slarvig där. Sonen får oftast pengar när han ber om det. Fick sin laptop i present när han fyllde år. Jag betalar hans teleräkning som varierar. Det är mycket att gå ut och äta eller bio (hellre det än att jag inte vet var jag har honom). Köper hans kläder och alla träningsprylar. Köper oftest hem gotter och dricka till gänget när de kommer på helgerna. Kör honom kors och tvärs, fast han har en scooter (tycker det är för kallt nu). Nu ska han få studiebidraget och i somras jobbade han några veckor så han tjänsde flera tusen. Han är jätteduktig med allt och sköter skolan så då får man unna lite.

Svar på tråden Vad kostar era tonåringar?