Inlägg från: Anonym (Likgiltig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Likgiltig)

Livet är tråkigt!

Ska livet verkligen vara så här tråkigt? 
    Jag känner ingen direkt glädje längre. Allt känns bara jobbigt. På julafton till exempel tillbringade vi julen med hela släkten och ja det var väl kul, men jag hade lika gärna kunnat klara mig utan den upplevelsen. På nyår kom min syster hit och stannade några dagar och visst var det trevligt, men jag kände inte någon direkt glädje såsom jag kände förut. 
    Nu vill sambon hittat på något just för oss. Han tycker att vi behöver göra något tu man hand, bara vi, eftersom vi inte har varit barnfria på mer än två år. Och det har han ju all rätt i. Jag letade fram en romantisk spabehandling och kände väl ingen direkt glädje över det heller, bara; jahopp - likgiltig. 
    Klädinköp eller andra köp gör mig väl glad för stunden, men sedan kommer jag till samma fas. Och det gäller även resor i Sverige och utanför. 
    Snart ska jag kanske börja jobba och det känner jag en djup ångest inför. Det känns inte alls bra. Trots att det var jag som från början verkligen ville börja arbeta, komma ut i arbetslivet en stund. Sedan är det tänkt att jag ska börja studera och likaså där känns det ångestladdat, men även tråkigt, typ som om det ändock inte kommer att leda till något jobb i framtiden. Noll självförtroende. 
    När jag var mammaledig med mitt andra barn var jag med i en mammagrupp, och det var givande till en början men sedan kände jag bara att jag blev alltmer utanför. Jag vet inte om det berodde på; att jag är yngre än dem och därmed i olika faser vad gäller mognad (?), men det funkade inte, så jag drog mig tillslut ur. Tråkigt, men jag mådde inte bra av att träffa dem varje vecka. 
    Livet med min man är väl sisådär. Han upplever mig inte som samma person, men det känns svårt att vara samma spontana, lustfyllda människa när två barn upptar all min tid och energi, lusten försvinner liksom med all ansvar för mig. Om jag ska vara ärlig kanske det inte ens är så, att barnen är grunden till vårt dåliga sexliv, jag tror bara att jag inte har lust. Jag har verkligen ingen lust att ha sex. Så fort min man rör mig spänner jag mig, blir stel, vill inte att han ska röra mig på vissa ställen för då blir jag äcklad, jag vill absolut inte kyssas, pussas går väl bra och när vi har sex blir jag arg på honom och tänker hemska tankar om honom. Helt sjukt. Jag vet inte varför. Jag tycker synd om honom, verkligen. 
    Jag skulle kunna skriva mycket mer, men kortar av här. 
    Skriv gärna vad ni tycker, spelar ingen roll om det är negativt eller positivt!
  • Svar på tråden Livet är tråkigt!
  • Anonym (Likgiltig)

Nu ska man snart träffa en kompis och hennes barn.

Och det känns också bara jobbigt, men jag gör det här för att barnen ska få ha lite kul.
    Detsamma gällde även för några dagar sedan då vi åkte till ett badland. Känner bara att det är jobbigt, men gör det för att barnen ska må bra och ha kul.
  • Anonym (Likgiltig)

Igår till idag hade vi även besök av min mans släkting och hennes barn. Och det var väl trevligt. Barnen fick leka tillsammans. Jag själv känner ingenting. Dessutom fick hon bara mig att må sämre. 

• Anonym (Likgiltig)
    Menhir skrev 2010-01-08 12:24:24 följande:
    Antingen är du deprimerad eller också behöver du ta tag i dig själv. Är du deprimerad bör du kontakta läkare för behandling, det finns ingen anledning att vänta för det blir inte bättre. Men - det kan också vara en helt vanlig "blev inte livet bättre än så här??" och det upplever alla emellanåt och det kan vara en nog så stark känsla. Dock kan du behandla den själv. Glädje och lust är ingenting som man bara kan sitta och vänta på, man måste hjälpa dem på traven! Om du åker på en aldrig så mysig spabehandling med en kärleksfull make så kommer du bara tycka det är tråkigt om du bestämmer dig öfr att det är tråkigt. Du behöver alltså byta fokus (och det även om du har en klinisk depression) och se det som är bra och roligt i livet, inte fokusera på allt det som är tråkigt. Livet är piss emellanåt, sånt är livet. Tillåter man sig att bara tänka på allt som är trist så BLIR det trist. Och livet är för kort för att fokusera på allt som är dåligt!
    Absolut så kommer jag att åka på en spabehandling. Vi planerar även på att åka iväg någonstans utan barn då vi har blivit erbjudna barnvakt, men det jag reagerar på är varför jag inte känner någon glädje inför det, typ som om det kvittar. 
    Jag känner dessutom inte igen mig själv, jag tappar jättelätt humöret och jag är oftast väldigt irriterad. 
    Jag känner mig bara olycklig!
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym skrev 2010-01-08 20:48:05 följande:
    Här är en till som känner likadant! Jag kan se fram emot en sak i flera dagar, sen när det väl kommer till kritan tappar jag lusten totalt. Jag har även tappat lusten för förhållandet helt och hållet känns det som ibland. Det enda jag kan vara någorlunda glad för är våran dotter, men inte ens det känns alltid roligt.
    Precis!
    Varför är det så?
    När blev det så här för dig? När började du upptäcka att du inte känner någon direkt glädje längre?
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym skrev 2010-01-08 20:56:25 följande:
    I perioder. Hade en före jag blev gravid, en lång medan jag var gravid och nu är det samma sak igen. Har dock känt så här i perioder till och från i flera år. Tidigare blev jag helnöjd och glad bara av att vara hemma med min sambo och se en film, men nu vill jag helst inte alls vara hemma, vet inte varför. Hela jävla livet känns ångestladdat :( Jag vill bara vara ifred med dottern, låsa in mig typ. När började du känna så?
    För mig startade dessa känslor när jag väntade mitt första barn. Sedan var det uppehåll några månader och nu har det tagit rejält fäste igen. 
    Det är exakt så jag känner, allt känns ångestladdat. Jag vill också bara vara ifred, att alla ska lämna mig ifred. Orkar inte med någon just nu. 
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym skrev 2010-01-08 21:09:54 följande:
    Antingen behöver du förändra ditt liv radikalt eller så behöver du behandling mot depression.
    Jag vägrar behandla mig mot depression. Jag vägrar att tillhöra den kategorin.
    När jag var 13 år fick min mamma diagnosen depression. Man kan säga att jag har till stora del av min tonår levt med deprimerade föräldrar. Min pappa fick också diagnosen depression, men har hanterat den bättre, dvs utan tabletter. 
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym (Jag) skrev 2010-01-08 21:13:38 följande:
    Det är jag som skrivit tidigare, så du inte blandar ihop oss anonyma. Jag mådde som sämst när jag var i mitten av graviditeten, jag bara grät och grät. Då var det mycket för att jag inte visste vad jag kände för min sambo längre. Ibland kändes allt så bra , ibland tvärtom. Det är väl lite samma sak nu, fast vi har bråkat fruktansvärt mycket de senaste veckorna. Bråken har slutat men det känns ändå inte bra än. Jag bestämde mig för att flytta på nyår då jag var så fruktansvärt arg och besviken på honom, men det ändrades ju. Sen dess kan jag dock inte känna någon riktig glädje här hemma. Jag var så inställd på att flytta och just då kändes det faktiskt skönt.
    Jag mådde också som sämst under mitten av graviditeten, varför vet jag inte.
    Mot slutet lättade det upp!
    Ja, här har det också resulterat i många bråk, eftersom han inte förstår varför jag mår så dåligt; varför inget hjälper, varför jag aldrig blir riktigt glad, varför jag aldrig skrattar osv. Han tar det väldigt personligt istället för att stötta mig och det gör situationen värre för mig. 
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym skrev 2010-01-08 21:21:31 följande:
    Du verkar se ner på deprimerade, särskilt de som använder tabletter? jag kände också som du förut men till slut började jag äta tabletter ändå för jag såg ingen annan väg ut och jag ser det inte som ett dåligt sätt att hantera det på, tvärtom blir jag en bättre mamma och människa. Det är ansvarsfullt att ta den behandling man behöver. Det är inte ansvarsfullt att ha fördomar och vägra bara för sakens skull.
    Okej, jag orkar inte ta den diskussionen, men du får tro så. 
  • Anonym (Likgiltig)
    Anonym skrev 2010-01-08 21:25:17 följande:
    Jag blir ärligt ledsen över att du tycker man hanterar en depression "bättre" om man undviker tabletter.
    Nope, det handlar nog mer om att jag inte vill erkänna mig själv som deprimerad. Jag vill inte bli som mina föräldrar. 
Svar på tråden Livet är tråkigt!