• Anonym (Ängslig)

Gravid och förstoppad-kan man skada barnet om man krystar?

Var fruktansvärt förstoppad i morse, har aldrig varit med om något liknande, kan jag ha skadat barnet i magen när jag krystade? Jag fick ge upp o nu har jag använt microlax. Det känns skumt vid ändtarmen nu, som om jag bajsat ut tarmen(äckelvarning, sorry).
    Upplevde inget liknande förra graviditeten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 12:16
    Kan tillägga att jag är i vecka 18.

• Svar på tråden Gravid och förstoppad-kan man skada barnet om man krystar?
  • Helstsyskonnu

Nej det är ingen fara, barnet ligger tryggt i magen. Men du kanske ska försöka få i dig lite mer fibrer så du slipper bli förstoppad fler gånger.

• Anonym (Ängslig)
    Helstsyskonnu skrev 2010-01-08 12:15:47 följande:
    Nej det är ingen fara, barnet ligger tryggt i magen. Men du kanske ska försöka få i dig lite mer fibrer så du slipper bli förstoppad fler gånger.
    Ja, jag ska göra det. Misstänker att järntabletterna kan vara boven, fast jag har bara tagit dem i tre dagar hittills.
    Tack.
  • Bubbis10

*skratt* du behöver inte oroa dig, jag var stenhård i magen när jag väntade min dotter å samma tanke slog mig. det du skrev om tarmen är me största sannolikhet hemmorojder :)
    inget farligt men obekvämt. Mkt vanligt bland gravida.

• Anonym (Ängslig)
    Pregga skrev 2010-01-08 12:19:18 följande:
    *skratt* du behöver inte oroa dig, jag var stenhård i magen när jag väntade min dotter å samma tanke slog mig. det du skrev om tarmen är me största sannolikhet hemmorojder :)inget farligt men obekvämt. Mkt vanligt bland gravida.
    OK! Tack! =) Att man ska vara så paranoid hela tiden! *suck*
    Hemmorojder kommer väl dock inte såå fort(och gör väl väldigt ont?)? Tror mer att jag är svullen efter allt (blurk).
  • Bubbis10

haha jo asså hemorrojder kan komma fort spiciellt med hårg "mage" men det gör inte alltid ont, beror på hur dom sitter. Men det e ju lätt å ta reda på, fram me en spegel:) haha
    asså själv har jag nojjat sönder mig av oro för Mf....så ida när jag va hos min Bm så fick jag bokat 3 st ultraljud,hehehe...sen ska man la kunna koppla av hoppas jag. Gjorde ju ett för en vecka sen å det såg ju elldeles perfekt ut...men jag vill ändå se det iallafall 1 gng till...

• Anonym (been there)
    Anonym (Ängslig) skrev 2010-01-08 12:17:04 följande:
    Ja, jag ska göra det. Misstänker att järntabletterna kan vara boven, fast jag har bara tagit dem i tre dagar hittills.Tack.
    Järntabletter och att bebisen börjar stöka om med tarmarna så att de inte kan röra sig som vanligt. förstoppning och vidhängande hemorrojder brukar vara ett gissel vid graviditeter ... är fibrer och annan lösande mat!
  • Anonym (ica)

Har hört att lin frö kan hjälpa magen bra...ska själv köpa det med minnet är som det är :P

• Anonym

Haha känner igen mig. I början av graviditeten var jag rädd att bajsa ut bebis ;P

• Bubbis10

hahaha aa man e ju lite orolig i början att man ska ta i så den lilla for me ner i toan, men det gör den INTE :)

• Anonym
    Pregga skrev 2010-01-08 17:41:57 följande:
    hahaha aa man e ju lite orolig i början att man ska ta i så den lilla for me ner i toan, men det gör den INTE :)
    Hahaha, ja man kan int annat än att skratta
  • Bubbis10

hehe näe man blir ju lite full i skratt asså, men jag kommer så väl ihåg den känslan :)

• Anonym (Ängslig)

*fniss* Skönt att inte vara ensam om nojorna! =) Jag åt havregröt med linfrö(krossat)och katrinplommon idag, sedan gick toabesöket bättre!

• Anonym

Kan inte så mycket i ämnet, men jag kan tipsa om att linfrön kan man ha när man gör smoothie. Det är gott!

• Anonym

Ts

haha va skönt å höra att det gick bättre ida :)
    asså jag hade exakt samma nojjor om å gå på dass jag me när jag väntade min tös..haha men nu e det andra nojjor ist-jag mår prima, inget illamående nada.....å det känns oroligt, suck....

• akiire

Hej!

Jag har haft lite promlem med förstoppning till och från pga. av sjukdom och dålig kost.
    Ett tips, om du blir förstoppad, koka lite katrinplommon och ät (du kan tex äta det med gröt) eller om du köper linfrön som du blötlägger och sedan kan ta en sked av, eller om du lägger lite i gröt eller strör över maten.
Svar på tråden Gravid och förstoppad-kan man skada barnet om man krystar?