Mormor alkoholist
Hej!
Jag undrar hur man pratar med sitt barn om att mormor är akoholist.
Jag har en dotter som är åtta år. Min mamma har druckit från och till i tjugo år, men det är de sista åren som hon erkänt att hon har ett problem och fått hjälp. När min dotter var liten hade jag och min mamma nästan bara telefonkontakt, och hon träffade inte mitt barn. Jag har ändå tyckt att de ska känna till varandra och ses ibland, dessutom har mamma varit lite mer nykter. Så de senaste två, tre åren har vi träffats i alla fall några gånger per år. Vi bor inom gångavstånd från varandra, så jag har väl tänkt att min dotter kan få hälsa på själv när hon blir lite äldre.
För en vuxen är det uppenbart att mamma inte mår bra. Hemma hos henne är det inte misär, men inte alltid direkt rent. Hon lever väldigt enkelt och har mycket dålig ekonomi. Har inte haft ett vanligt jobb på över femton år. Även när hon är nykter syns det på henne att hon inte är helt frisk.
Jag har aldrig pratat med min dotter om att mormor är alkoholist. Eftersom vi inte haft så mycket kontakt och vi inte ses så ofta har det inte behövts. Hon har nog hört min man och mig prata någon gång, men inte frågat något. Varken min man, mina syskon, min pappa eller någon av våra vänner träffar mamma. Nu har jag ändå känt att jag borde förklara något. När jag växte upp pratade vi aldrig om varken mammas problem eller andra problem, och så vill jag inte ha det. Det blir bara frågor och konstigt när man blir äldre. När mamma dricker lite mer (som hon gör just nu) bryter hon ofta kontakten, och det behöver jag nog också förklara.
Men det är så svårt att veta vad man ska säga? Och min dotter är ju inte så gammal. Hon har aldrig sett någon förutom min mamma som är full. Så vad säger man? Eller borde man vänta? Finns det bra böcker för barn som man kan läsa?
Tacksam för svar!