• Anonym

***Någon som straffats för Bidragsfusk?***

Hej ! Någon som straffats för bidragsfusk ? tex uttag av bostadsbidrag, föräldrapenning eller liknande ?

Vad blev straffet ?

• Svar på tråden ***Någon som straffats för Bidragsfusk?***
  • Anonym (utredare)

Normalt blir det bötar om inte brottet var grovt. (Jag utreder bidragsbrott).

• Anonym

Vad räknas som grovt?

• Anonym (utredare)

Om du har använt dig av en förfalskad hendling för styrka något "intyg" eller annat så blir det per atumotik grovt, då spelar summan ingen roll. Annars blir gränsen på ca 200 000, samma som vid bedrägeri.

• Anonym

men 200.000 är ju jätte mycket pengar, de finns väl ingen som kan lura till sig så mycket pengar ?!

Men säg då att de klassas som grovt, är det fängelse som gäller då?
     Numera gör tydligen FK egna utredningar innan det polisanmäls, hur fungerar en sån utredning?

Min lärare säger att straffet aldrig blir högre än böter, men jag har svårt att tro det.. därav denna tråd. Vilken tur att jag fick tag på en utredare :)

• Anonym (utredare)
    Anonym skrev 2010-01-09 12:42:53 följande:
    men 200.000 är ju jätte mycket pengar, de finns väl ingen som kan lura till sig så mycket pengar ?! Men säg då att de klassas som grovt, är det fängelse som gäller då? Numera gör tydligen FK egna utredningar innan det polisanmäls, hur fungerar en sån utredning?Min lärare säger att straffet aldrig blir högre än böter, men jag har svårt att tro det.. därav denna tråd. Vilken tur att jag fick tag på en utredare :)
    Inte? Tänk dig någon som lämnat in fel årsinkomst så sjukpenning baseras på för hög inkomst... och detta ´betalas ut under något år..... ganska snabbt är man uppe i 200 000 eller någon som får ut soc.bidrag genom att skriva sig som ensamstående som i själva verket är sambos..... riksnormen är ca 6000 kr.... 2,5 år senare så uppdagas detta... vips så är summan 200 000.

Titta i lagen så ser du hur staffskalorna ser ut. Det finns nästan inga domar än på bidragsbrott efetrsom lagen är så ny.
    Bidragsbrottslag (2007:612)

1 § Denna lag gäller sådana bidrag, ersättningar, pensioner och lån för personligt ändamål (ekonomiska förmåner) som enligt lag eller förordning beslutas av Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, kommunerna eller arbetslöshetskassorna. Lag (2009:1525).

2 § Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

3 § Om brott som avses i 2 § är grovt, döms för grovt bidragsbrott till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
       Vid bedömningen om brottet är grovt skall det särskilt beaktas
    1. om brottet rört betydande belopp,
    2. om den som begått brottet använt falska handlingar, eller
    3. om gärningen ingått i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning.

4 § Den som av grov oaktsamhet begår en sådan gärning som avses i , döms för vårdslöst bidragsbrott till böter eller fängelse i högst ett år.
       Om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheter är mindre allvarlig, döms inte till ansvar.

5 § Den som före utbetalning av en ekonomisk förmån frivilligt vidtar en åtgärd som leder till att ett korrekt beslut om förmånen kan fattas, döms inte till ansvar enligt

6 § Myndigheter som anges i 1 § samt kommuner och arbetslöshetskassor skall göra anmälan till en polismyndighet eller till Åklagarmyndigheten om det kan misstänkas att brott enligt denna lag har begåtts.

Vid grovt brott kan du inte dömas till böter eftersom det alternativet ej finns med i straffskalan. Om du tex får 1 månads fängelse så omvanlar ofta rätten det till en annan påfööljd som tex samhällstjänst, skyddstillsyn, villkorlig dom i kombination med böter.....

• Anonym

ojdå... det här va mer avancerat än jag trodde.. nästan så jag ångrar att jag åtog mig uppdraget att skriva om detta.

Det blir inte lätt att sammanställa. men jag tänkte på det du skrev att man lämnat in fel årsinkomst.
    Tex vid bostadsbidrag så beräknar man väl ett år framåt i tiden vad man TROR att man ska tjäna, o sen stäms det av vid årsskiftet, eller är jag helt ute o ctyklar. Då har man ju inte medvetet lämnat ett för hög eller låg årsinkomst... !

Tack för din hjälpsasmhet !

• Anonym (utredare)
    Anonym skrev 2010-01-09 15:18:11 följande:
    ojdå... det här va mer avancerat än jag trodde.. nästan så jag ångrar att jag åtog mig uppdraget att skriva om detta.Det blir inte lätt att sammanställa. men jag tänkte på det du skrev att man lämnat in fel årsinkomst. Tex vid bostadsbidrag så beräknar man väl ett år framåt i tiden vad man TROR att man ska tjäna, o sen stäms det av vid årsskiftet, eller är jag helt ute o ctyklar. Då har man ju inte medvetet lämnat ett för hög eller låg årsinkomst... !Tack för din hjälpsasmhet !
    Det är komplicerat. Jag rekommenderar dig att läsa förarbetet till lagen, där framgår det mesta...... Du måste ha i åtakne att bridragsbrott är ett UPPSÅTLIGT brott, alltså du måste medvetet har vilat vilseleda.... det som är brottsligt i § 4 är GROV OAKTSAMHET. Där skall du i princip skitit i att kontrollera att du lämnat in en korrekt uppgift, kanske bara höftat och inte brytt dig om vad föjlden blir... eller är kan man diskutera likgiltightesperspektivet; alltså att du är likgiltig inför utgånen av din handling......
    Betr BB så kan du självklart inte dömas för något som du säger.... de objektiva rekvisiten i lagen saknas; alltså uppsåt att vilja vilseleda eller den grova oaktsamheten. Dock finns en färsk dom från Nacka TR där en man sagt vid tillfällig föräldrarpenningi oktober  att han tjänade ca 250 000 per år och var anställd vid företag X. Det visade sig att mannens anställning upphörde i januari, alltså 10 månader tidigare och han nu tjänade ca 40 000 per år..... där dömdes han för 4 §.

Om du tex vid ansökan om försörjningsstöd (1 ansökan per månad skall skivas) skriver att du tjänar 5000 kr i månaden men antecknar inget om att du får 1000 kr i bostadbidrag så KAN det anses vara vårdslöst bidragsbrott om personen tex struntat i att ta reda på om det skall fyllas i (framgår tydligt på blanketten och i närheten av rustan där lön fylls i) och personen tidigare kanske har fått bb och också fyllt i detta... då kan man börja misstänka uppsåt eller åtminstone grov oaktsamhet. ....

men som sagt, detta är krångligt och inget man kan förklara på en sån här chatt....
  • Anonym

Ingen annan med erfarenhet, av hur det ser ut "i verkligheten"... inte bara hur det ser ut i lagen..

• mittenavapril
    Anonym skrev 2010-01-11 20:07:20 följande:
    Ingen annan med erfarenhet, av hur det ser ut "i verkligheten"... inte bara hur det ser ut i lagen..
    Hur menar du då? Lagen är ju ganska ny och därmed finns det inte så många domar mig veteligen....
  • Anonym
    mittenavapril skrev 2010-01-11 20:16:10 följande:
    Hur menar du då? Lagen är ju ganska ny och därmed finns det inte så många domar mig veteligen....
    Bidragsbrott och bedrägeri har väl aldrig varit ok enligt lag? vad menar du med den nya lagen?

Min tanke är att om man medvetet "lurar" till sig bidrag, vi säger runt 70.000... så måste man ju straffas.. ! Hur ser straffen ut liksom, är det fängelse rätt av eller ?
  • mittenavapril

Nya lagen är Bidragsbrottslagen. Den trädde ikraft 2007-08-01, innan dess så dömdes någonb som uppsåtligen lurat tex FK för bedägeri. Numera skall en sådan dömas enligt bidragsbrottslagen.

Vad menar du med lurar till sig? Har personen gjort det medvetet och då gentemot a-kassa, kommun, fk mfl så skall han dömas för bidragsbrott. Har lämnat oriktiga uppgifter och då handlat grovt oaktsamt skall han dömas enligt 4 §; vårdslöst bidragsbrott. 70.000 är normalgraden och det är bara att läsa dig till vad straffet blir enligt ovan inlägg som  "anonym utredare" postat med lagtexten.....
    om du ska skriva om ämnet så måste du ju läsa på lite! Läs lagtexten och titta i förarbetena, alltså propotionen till lagen.

• Anonym

Jag vill skriva om ett "riktigt" exempel, men som dock kan vara påhittat.

Tex. En man har under 2 års tid varje månad plockat ut bostadsbidrag fast han inte varit berättigad till det. Till en summa av ca 70000 kr.
    Som jag kan läsa mig till så skulle straffet bli böter ? eller fängelse i högst ett år.. stämmer det.. ?
    Vad kallas brottet? grovt bedrägeri ?

Försöker hitta statistik, vad är mest vanligt i ett sådant fall med för straff, är det böter eller dömser man ofta till fängelse..!

Någon jag frågade undrade när man får fotboja.. kan man få det i ett sådant fall istället för fängelse? ?

Jag försöker läsa på för att göra ett så riktigt arbete som möjligt, men lagtexter är fackspråk o tillhör inte min vardag :)

• mittenavapril
    Anonym skrev 2010-01-11 20:35:02 följande:
    Jag vill skriva om ett "riktigt" exempel, men som dock kan vara påhittat. Tex. En man har under 2 års tid varje månad plockat ut bostadsbidrag fast han inte varit berättigad till det. Till en summa av ca 70000 kr. Som jag kan läsa mig till så skulle straffet bli böter ? eller fängelse i högst ett år.. stämmer det.. ? Vad kallas brottet? grovt bedrägeri ? Försöker hitta statistik, vad är mest vanligt i ett sådant fall med för straff, är det böter eller dömser man ofta till fängelse..! Någon jag frågade undrade när man får fotboja.. kan man få det i ett sådant fall istället för fängelse? ?Jag försöker läsa på för att göra ett så riktigt arbete som möjligt, men lagtexter är fackspråk o tillhör inte min vardag :)

2 § Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Du tolkar fel. RINGA brott är minimum böter...... normalgraden är fängelse. Men det betyder inte att pesonen kommer att få skaka galler. Är han ostraffad lär han får sitt straff omvandlat till typ villkorlig dom, samhällstjänt, skyddstillsyn mm.....

Du rör ihop två olika brott! Bedrägeri är brott som finns i brottsbalken och rör alla brott där någon får ekonomsik vinning genom att vilseleda någon som får eko.förlust. Gör någon det just sagda mot "staten" så blir det Bidragsbrott. Om brottet är grovt så blir det grovt bidragsbrott som det klart framgår i 3 §. Om någon förfalskat en handling som sen begår brottet skall det enligt förarbetena klassas som grovt brott. HAn någon förfalskat ett betyg och sedan fått ut csn pengar skall det rubriceras som grovt oavsett summa.

Som tidigare sagts så finns ingen statestik. Det finns väldigt få domar eftersom lagen är relativt ny.

• Anonym

För att nu göra det klart en gång för alla... straffpåföljden för mitt beskrivna brott skulle alltså bli "normalgrad" och Fängelse om det vill sig illa?

Väntar på ditt svar och sen lägger jag nog alla lagar o förordningar på hyllan, åtminstone tills i morgon.. :)

Tack för all hjälp

• mittenavapril

Svar ja brott av normalgraden enligt 3 § Bidragsbrottslagen OM brottet påbörjats efter att lagen trädde i kraft 2007-08-01. Om det påbörjades innan så blir det bedrägeri före 2007-08-01och bidragsbrott efter 2007-08-01. OM det är att anse som grov oaktsamhet och inte att han gjort det uppsåtligen skall ha dömas enligt 4 §; vårdslöst bidragsbrott och då kan det bli böter eller fängelse...... för att svara dig kort

• Anonym (mmm)

Min akassa kommer att polis anmäla mig gör vårlöshet .bidragsbrott ang pengar som jag har fått fel jag har bett bom ursäkt och ska lämna tillbaka pengarna.

men de har allmänt i alla fall.

vad ska polisen göra???

• Sickensacken

Att du har bett om ursäkt tar inte bort ansvaret för det du har gjort!
    Du blir polisanmäld pga att a-kassan har en skyldighet att göra det och för att det är en brottslig handling som du har gjort.
    Alla som stämplar får MYCKET god information om vad som gäller och Ni skriver även på att de uppgifter som Ni lämnar är korrekta!
    Hur kan man försvara det om man sedan gör fel?

Det polisen gör är att kollar på de uppgifter som a-kassan lämnar in tillsammans med anmälan. Kan även vara att de kollar med ex. skatteverket om det finns anledning att tro att det kanske finns fler arbetsgivare än vad som angetts, ta ut mer arbetstider osv. Sedan har de förhör med den som är misstänkt. När ärendet är färdigt lämnas det över till en åklagare som tar över. De kan i sin tur själva döma eller så går det tingsrätten.

Svar på tråden ***Någon som straffats för Bidragsfusk?***