• Anonym (Orolig mamma)

Toaletträdd 4-åring

Hej!

Nu behöver vi ha hjälp!!!
    Jag har en snart 4 årig son som är världens goaste och finaste. (tycker ju alla mammor   )

Men nu verkar det som om att han har nån sorts fobi eller något för toaletten och vi föräldrar börjar bli väldigt oroliga.
    Han kissar gärna på toa men det där med "nummer 2" är en omöjlighet!!!

Vi har försökt med lock och pock, vi har lovat saker om han är duktig och gör det på toa, då gör han det kanske en gång efter MYCKET tjat från oss...Sen är han där igen och gör det i byxorna.
    Vi vet inte hur vi ska lösa detta, han blir nästintill hysterisk när vi vill att han ska försöka bajsa på toaletten när vi ser att han behöver det.

Kompisarna på dagis har börjat att reagera på att han gör så här...de som är nåt år yngre än honom går alla på toaletten men inte min son inte....

Ska vi låta honom ha blöja och låta honom göra allt där eller hur ska man göra???

Snälla hjälp!!!!!

• Svar på tråden Toaletträdd 4-åring
  • Anonym (Orolig mamma)

Inga svar än??!!!....*puff puff*

• Barnpsykologen

Hej, att börja med blöja om man har slutat med den är inget jag rekomenderar. Är det så att han frågar efter den? Om han frågar efter den, kan man använda blöjan i en övergång till toan, men då tas den fram just vid toabesöket. 
    Har ni varit i kontakt med BVC? Det kan ibland vara så att barnet är förstoppat och att det då gör ont. eller att det av någon annan anledning smärtar eller känns obehagligt vid avföring. Har han ont i magen? hur ser avföringen ut som kommer i byxan? ibland kan det sitta proppar av avföring som gör ont i tarmen, men det som kommer i byxan kan vara löst. 
    Jag tycker ni ska prata med BVC för att få saken undersökt. Under tiden låt honom sitta på toa som en inlagd rutin ex efter middagen. Ha då inga krav på att det ska resultera i något. Bestäm en tid ex 5 minuter. gör något mysigt som att läsa en bok, sjunga. När han suttit sin tid så beröm och prata inte om att han ska bajsa. Om det skulle inträffa så är det naturligtvis fest.

Lycka till Anneli

Svar på tråden Toaletträdd 4-åring