Ni som tagit bort tandsten på eran hund!?
Misstänker att hunden har fått tandsten.. Hur märkte ni att eran hade det och vad kostar det att ta bort det?
Misstänker att hunden har fått tandsten.. Hur märkte ni att eran hade det och vad kostar det att ta bort det?
När min gamla hund hade tandsten märkte jag det genom att han fick lite dålig andedräkt, men inte så farligt dålig då det var så lite tandsten..
Sedan så kan man ju titta på tänderna för att veta, det blir en gul/brun färg på tänderna..
Min svärmors ena hund har ganska mycket tandsten, och hans andedräkt luktar pyton, verkligen!
Sen har han smått gula tänder och lite brunt vid tandköttet..
Mina hundar jag har nu, dem har kritvita tänder.. så det är lätt att se! :)
Vad det kostar kommer jag inte riktigt ihåg.. Min gamla hund som var en Cavalier, fick dem söva ner lite smått och det kostar ju de med. Men tror inte ändå att det kostade mer än kring 1000kr här. Helt klart värt pengarna.
Du kan ju ringa till veterinären där du bor och höra vad det kostar :)
Gulbruna beläggningar.... Vår hund får det jättefort igen och behöver putsa bort det 2 ggr/år.
Vi betalar runt 800 kr hos vår lokala veterinär, men har även gjort det två ggr på djursjukhuset och då kostade det närmare 2000 kr och man fick först lämna in hunden kl 08 och hämta henne igen på eftermiddagen efter 15. Schweindyrt om du jämför, men måste det göras så måste det tänkte jag...Deras svar på varför det var så dyrt var att de ville ha hunden under uppsikt hela dagen för att se så hon inte reagerade på de lugnande medlen och att de hade all backup som behövdes om någon skulle inträffa... Dessutom går ju inte sådan vanlig tandvård på försäkringen så det grävde stort hål i plånboken.
Eftersom det kan skilja så mycket i pris så ring och be och få en preliminär prisuppgift, så blir du inte chockad...