• myny

Slutat med napp-vill inte somna

Hej!
    Vår 2½åring bestämde tillsammans med oss att hon skulle ge nappen till tomten, vilket hon gjorde på julafton. Och det har ju gått bra, förutom att sövningsrutinerna är totalt rubbade!

Sen hon var bäbis och slutat amma har hon somnat själv på kvällarna. Vi har lagt henne i sin säng, med napp och snuttenalle, och hon har somnat på egen hand. Vi körde nån slags femminutersmetod med henne ett tag för att få det att funka. Och sen har det gått väldigt bra som sagt. Vi vet ej riktigt hur lång tid det tagit för henne att somna då vi inte velat störa och kanske väcka, men vi har ibland hört att hon varit vaken länge.

Men nu är det alltså inte så alls, och det känns som att börja om på ruta ett och lära både henne och oss nya rutiner. Hon vill inte sova och ligger därför inte kvar i sin säng. Hon har fortfarande en spjälsäng, men klättrar lätt ur den har hon upptäckt nu. Hon hittar på alla slags saker att göra; läsa, dricka, leka med leksaker, tända släcka lampan, springa omkring, böka.... Vi har varit med henne i sovrummet, där vi också har våra sängar, och provat olika modeller. Det senaste vi provade i kväll var att först försöka varva ner med att se på film en stund, sen gå till sängen och läsa bok(som vi också gjort tidigare), sen ligga med henne en stund i våra sängar, men då det inte gick la jag henne i sin spjälsäng. Där stod hon upp och skrek oavbrutet. Varje gång hon försökte klättra ur sängen la jag ner henne. Efter en dryg halvtimme avlöste min man mig. Han fortsatte så. Efter att ha skrikit i totalt ca 45 min höll han ner henne i sängen, och då hon reste sig la han ner henne igen, och tillslut låg hon kvar och skrek tills hon somnade, efter nästan en timmes gallskrik

Det här känns urjobbigt! Hur ska man göra?

Svar på tråden Slutat med napp-vill inte somna