• Hemlighet

Grannen diskar 00.45!

Hittar inget ställe att lägga denna tråd så det får bli här, det är ju trots allt irriterande.

Jag bor i en hyresrätt sen ca 2 år tillbaka där det skall vara tyst efter kl 22.00.
    Men nu har det hänt säkert 3-4 gånger i månaden att en granntant börjar att diska och slammrar efter kl 22.00 på vardagarna.
    Ibland när jag lägger mig vid 23 så hör jag att hon börjar att diska!
    Igår väckte hon mig med sitt diskande kl 00.45!!!!!
    Är så irriterad att jag nästan kokar!
    Jag vill sova så jag orkar kliva upp på mornarna när min dotter vaknar!

Jag vet inte om jag skall banka i väggen när hon stör eller ringa fastighetsägaren så dom får skicka ut ett klagobrev.
    Jag kan inte prata med henne för hon förstår väldigt lite svenska.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Grannen diskar 00.45!
  • LML

Du kan ju börja med att prata med henne. Ringa hyresvärden känns lite onödigt för att hon diskar. Du får väl kliva in o visa på klockan och diskhon vad du menar ;)

• antitanten

Den kvinnan kanske har kvällsjobb vilket gör att hon inte har tid att diska förrän då.
    Hon kanske till och med dubbelarbetar.
    När man bor i hyresrätt, eller bostadsrätt för den delen också, så har man ju grannar tätt inpå. Alla har olika tider och olika manér.
    Att visa hänsyn och respekt är oskrivna lagar, men ibland måste man faktiskt se lite längre än till det skrivna, och därför ha lite mer tolerans när man bor i flerfamiljshus som det kallas.

Eftersom din granne inte pratar så bra svenska, tycker jag att du ska ringa på och försöka förklara försiktigt för henne och fråga henne om hennes tider osv.
    På det sättet kommer du förmodligen att få veta varför hon diska den tid hon gör.
    Du kan gott utgå från att hon inte diskar för att irritera dig, utan hon har säkert inte någon annan tid att göra detta på.

Alla människor är olika som sagt, och jag vet av erfarenhet att en investering i ett par öronproppar kan vara lösningen om problemet kvarstår även efter samtal med grannen.

P.s. Där jag bor finns också en som diskar..... efter klockan 01.00 kan jag berätta.
    Jag vill också kunna sova, men har insett att grannen jobbar skift och det är bara att acceptera.

• Hemlighet

Antitanti:
    Hon är pensionär och hemma hela dagarna. Så hon kan gott diska innan kl 22. I hyreskontraktet så står det att efter kl 22.00 skall det vara tyst. Dvs man får inte ducha, tvätta i maskin mm mm och naturligtvis inte diska och slammra tar jag för givet.

Jag har funderat på att försöka prata med hennes son som kommer ibland och hälsar på då han kan lite mer svenska. Hörde i natt att han var där= pratar otroligt högt att jag trode att det var min sambo son satt i v-rummet och spelade. Men icke!

Öronproppar har jag testat, jag kan inte ha det få ett tryck i huvudet+ att jag inte skulle höra min dotter om hon vaknade på natten, eller om någon katt vill ut eller in.

• Hemlighet
    Teschty skrev 2010-01-08 23:58:24 följande:
    oj  är det så lyhört?
    Jupp, så jäkla jobbigt.
  • karet

Diskar hon i maskin och det är den som låter eller är det vanlig handdisk?

• After Forever

Oj vad lyhört. Tur det inte är det här, jag brukar diska ofta sent. För hand då.

• MaNiMi

Jag kör igång med diskat här mitt i natten, men har kollat med närmsta grannar så det är ok.
    Här är det så att det är kök mot kök så blir inte mkt ljud som går till någons sovrum.
    Testa att prata med grannen och säg till på trevligt vis att du har svårt att sova när det slamrar.

• Hemlighet
    karet skrev 2010-01-09 19:08:39 följande:
    Diskar hon i maskin och det är den som låter eller är det vanlig handdisk?
    Handdiskar.
  • Hemlighet
    MaNiMi skrev 2010-01-09 20:36:11 följande:
    Jag kör igång med diskat här mitt i natten, men har kollat med närmsta grannar så det är ok. Här är det så att det är kök mot kök så blir inte mkt ljud som går till någons sovrum. Testa att prata med grannen och säg till på trevligt vis att du har svårt att sova när det slamrar.
    Mitt sovrum ligger inte vägg ivägg med hennes kök, men kanske 1-2 m ifrån. Dessa lägenheter är jätte lyhörda.

Jag kan inte prata med henne för hon förstår inte ett dugg svenska*suck*
Svar på tråden Grannen diskar 00.45!