• Hemlighet

Grannen diskar 00.45!

Hittar inget ställe att lägga denna tråd så det får bli här, det är ju trots allt irriterande.

Jag bor i en hyresrätt sen ca 2 år tillbaka där det skall vara tyst efter kl 22.00.
    Men nu har det hänt säkert 3-4 gånger i månaden att en granntant börjar att diska och slammrar efter kl 22.00 på vardagarna.
    Ibland när jag lägger mig vid 23 så hör jag att hon börjar att diska!
    Igår väckte hon mig med sitt diskande kl 00.45!!!!!
    Är så irriterad att jag nästan kokar!
    Jag vill sova så jag orkar kliva upp på mornarna när min dotter vaknar!

Jag vet inte om jag skall banka i väggen när hon stör eller ringa fastighetsägaren så dom får skicka ut ett klagobrev.
    Jag kan inte prata med henne för hon förstår väldigt lite svenska.

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Grannen diskar 00.45!
  • karet
    Hemlighet skrev 2010-01-09 22:30:34 följande:
    Handdiskar.
    Då tycker jag absolut inte att hon gör något fel. Möjligtvis kanske hon kan försöka att inte skramla fullt så mycket som man kan göra under dagtid men nog har man rätt att ta sin disk, duscha och göra annat som inte kräver maskiner så att säga.
  • pluvdo

Mina föräldrar har också jobbiga grannar ovanför. Jag har varit hos mamma och pappa några dagar nu och varenda jävla kväll fram till 1-tiden väsnas de. Barn som rusar runt och stampar i golvet, barn som gråter, man som ryter, kvinna som ryter, män som pratar jättehögt, tv och musik är på högt... Fattar inte vad de tänker med. Och det är inte bara på kvällarna de väsnas, utan heeeeela dagarna, från typ 7 på morgonen. Inte ens öronproppar hjälper. Börjar misstänka att det är fler familjer än en som bor där. Tycker dessutom synd om barnen i familjen, för så vitt jag märkt är de aldrig ute.

• vackrastarflow
    After Forever skrev 2010-01-09 19:10:20 följande:
    Oj vad lyhört. Tur det inte är det här, jag brukar diska ofta sent. För hand då.
    Jag med...

Hos oss ska man gärna visa hänsyn efter kl 22, men det finns inga regler om att man SKA vara tyst efter 22. Får man inte ens se på tv då?? Kan tänka mig att tv-tittande är mer högljutt än diskande.

Jag jobbar sent och diskar ibland sent, men jag tycker det är en skillnad på det och att tex spela hög musik sent. Sen behöver man ju inte vara överdrivet högljudd när man diskar, man kan göra det rätt diskret.
  • k girl

Står det specifikt att man inte får duscha eller diska i ert kontrakt? För visst får man leva - man får ha på tv:n, man får duscha och spola i toaletten och så vidare, men man måste förstås dämpa sig. Däremot brukar det inte vara tillrådigt att dammsuga, köra tvättmaskin eller dylikt. Jag ser det inte som att det är din granntant som äger det här problemet, det är en sak för din hyresvärd att åtgärda lyhördheten.

• Hemlighet
    vackrastarflow skrev 2010-01-09 22:40:32 följande:
    Jag med... Hos oss ska man gärna visa hänsyn efter kl 22, men det finns inga regler om att man SKA vara tyst efter 22. Får man inte ens se på tv då?? Kan tänka mig att tv-tittande är mer högljutt än diskande. Jag jobbar sent och diskar ibland sent, men jag tycker det är en skillnad på det och att tex spela hög musik sent. Sen behöver man ju inte vara överdrivet högljudd när man diskar, man kan göra det rätt diskret.
    Här skall man visa hänsyn efter kl 22.00 till 07.00.

Och hänsyn är det väl inte om man diskar och stör?!
    Hade inte sagt något om hon diskar runt 22 men att börja kl 23 eller som här om natten när hon väckte mig kl 00.45.
    Hellre att hon spelar högmusik 1 gång i veckan än att hon diskar flera gånger/ vecka och stör
  • Hemlighet
    k girl skrev 2010-01-09 22:41:03 följande:
    Står det specifikt att man inte får duscha eller diska i ert kontrakt? För visst får man leva - man får ha på tv:n, man får duscha och spola i toaletten och så vidare, men man måste förstås dämpa sig. Däremot brukar det inte vara tillrådigt att dammsuga, köra tvättmaskin eller dylikt. Jag ser det inte som att det är din granntant som äger det här problemet, det är en sak för din hyresvärd att åtgärda lyhördheten.
    Jag vet inte om jag skall kontakta hyresvärden eller inte om detta problem eller inte
  • vackrastarflow
    Hemlighet skrev 2010-01-09 23:01:34 följande:
    Här skall man visa hänsyn efter kl 22.00 till 07.00. Och hänsyn är det väl inte om man diskar och stör?! Hade inte sagt något om hon diskar runt 22 men att börja kl 23 eller som här om natten när hon väckte mig kl 00.45. Hellre att hon spelar högmusik 1 gång i veckan än att hon diskar flera gånger/ vecka och stör
    Hon vet ju inte att hon stör! Hon kan nog inte läsa dina tankar...

Som många andra skrivit, så räknas nog inte diskning till störande moment. Får man inte titta på tv efter kl 22 heller?? Då missar man ju So you think you can dance
  • Hemlighet
    vackrastarflow skrev 2010-01-09 23:07:24 följande:
    Hon vet ju inte att hon stör! Hon kan nog inte läsa dina tankar... Som många andra skrivit, så räknas nog inte diskning till störande moment. Får man inte titta på tv efter kl 22 heller?? Då missar man ju So you think you can dance
    Visst får man titta på tv med normal ljudnivå.
  • vackrastarflow
    Hemlighet skrev 2010-01-09 23:10:20 följande:
    Visst får man titta på tv med normal ljudnivå.
    Jag hör inte när min granne diskar, men jag hör när hon tittar på tv. Var drar man gränsen?

Problemet är väl att när man bor i lägenhet får man leva med att det bor folk bredvid/ovanför/nedanför, och att de gör saker precis som en själv. Helst om man bor i en lyhörd lägenhet.

Men säg till hyresvärden, så kanske de kan förklara för kvinnan att du störs väldigt av hennes diskande. Hoppas de pratar hennes språk då, eftersom hon inte kan svenska
  • neelliee

Herregud. Får man inte leva alls efter 22.00? Vad fasen kan man göra då som inte stör om du irriterar dig på _diskning_?

De flesta heltidsarbetande med sociala liv (familj och/eller vänner och intressen) måste vara vakna längre än 22.00 för att få vardagslivet att fungera. Finns ju högvis av människor som äter middag typ 20.30, eller dricker kvällste 22.30
    Nog fasen måste man få diska..!

Har du en dotter som vaknar tidigt kanske du ska tänka på hur mycket hon hörs, om grannarnas diskande låter. Och hur mycket hon har låtit som skrikande spädbarn. Man ska inte kasta sten i glashus...

• Hemlighet
    neelliee skrev 2010-01-10 09:18:08 följande:
    Herregud. Får man inte leva alls efter 22.00? Vad fasen kan man göra då som inte stör om du irriterar dig på _diskning_? De flesta heltidsarbetande med sociala liv (familj och/eller vänner och intressen) måste vara vakna längre än 22.00 för att få vardagslivet att fungera. Finns ju högvis av människor som äter middag typ 20.30, eller dricker kvällste 22.30 Nog fasen måste man få diska..! Har du en dotter som vaknar tidigt kanske du ska tänka på hur mycket hon hörs, om grannarnas diskande låter. Och hur mycket hon har låtit som skrikande spädbarn. Man ska inte kasta sten i glashus...
    Visst får man leva efter kl 22. Men det var inte det jag frågade om.
    Utan vad jag skall göra då JAG störs av diskandet kl 00.45!

Blir bara irriterad när jag läser din gämförelse mellan att diska och ett spädbarn.
  • Sanna här

Usch en sån jobbig lägenhet om det är så lyhört, visste inte ens att det var möjligt att väggarna kunde vara så tunna..

• neelliee
    Hemlighet skrev 2010-01-10 10:02:37 följande:
    Visst får man leva efter kl 22. Men det var inte det jag frågade om.Utan vad jag skall göra då JAG störs av diskandet kl 00.45!Blir bara irriterad när jag läser din gämförelse mellan att diska och ett spädbarn.
    Jaså? Det är inte kul att vakna av ett spädbarn som inte är ens eget, eller av en tvååring som springer runt. Är det så lyhört att man vakanar av diskande så hör grannarna med all sannolikhet bebisskrik. Men det är en konsevens av att leva i flerfamiljshus, precis som att grannarna kan behöva gå hemifrån eller komma hem mitt i natten, diska, duscha, spola i toaletten eller någon enstaka gång dammsuga upp ett tappat och krossat glas kl. 01.30.

Klarar man inte att grannarna lever vanliga liv, då bör man flytta ut i skogen om man själv vill göra ljud (genom att t.ex. skaffa barn eller djur) för man kan ju inte leva efter helt andra regler än grannarna. Eller så visar man andra den hänsyn man själv vill ha och så är problemet löst innan det ens är ett problem.
  • Hemlighet
    neelliee skrev 2010-01-10 10:12:26 följande:
    Jaså? Det är inte kul att vakna av ett spädbarn som inte är ens eget, eller av en tvååring som springer runt. Är det så lyhört att man vakanar av diskande så hör grannarna med all sannolikhet bebisskrik. Men det är en konsevens av att leva i flerfamiljshus, precis som att grannarna kan behöva gå hemifrån eller komma hem mitt i natten, diska, duscha, spola i toaletten eller någon enstaka gång dammsuga upp ett tappat och krossat glas kl. 01.30. Klarar man inte att grannarna lever vanliga liv, då bör man flytta ut i skogen om man själv vill göra ljud (genom att t.ex. skaffa barn eller djur) för man kan ju inte leva efter helt andra regler än grannarna. Eller så visar man andra den hänsyn man själv vill ha och så är problemet löst innan det ens är ett problem.
    Jag skulle inte tillåta att mitt barn sprang runt och störde andra efter kl 22 på kvällen!
    Jag sänker tv efter kl 22 och jag har haft högvolym, vilket jag inte brukar ha, duchar inte heller efter kl 22.
    Så jag tänker väldigt mycket på mina grannar! Tror inte dom har störst sig på mig en enda gång efter kl 22.00.
  • karet
    Hemlighet skrev 2010-01-10 10:39:55 följande:
    Jag skulle inte tillåta att mitt barn sprang runt och störde andra efter kl 22 på kvällen!Jag sänker tv efter kl 22 och jag har haft högvolym, vilket jag inte brukar ha, duchar inte heller efter kl 22.Så jag tänker väldigt mycket på mina grannar! Tror inte dom har störst sig på mig en enda gång efter kl 22.00.
    Jag tror visserligen att personen som du citerade menade tidigt på morgonen och inte sent på kvällen.
  • Hemlighet
    karet skrev 2010-01-10 10:42:30 följande:
    Jag tror visserligen att personen som du citerade menade tidigt på morgonen och inte sent på kvällen.
    Vi vaknar runt kl 8-9 på mornarna och min dotter skriker inte då heller.

Men min fråga var hur jag skulle gå till väga eftersom jag BLIR störd.

Jag gör allt jag kan för att inte störa någon annan. Skulle aldrig dicka efter kl 22.00.
  • vackrastarflow
    Hemlighet skrev 2010-01-10 12:52:35 följande:
    Vi vaknar runt kl 8-9 på mornarna och min dotter skriker inte då heller. Men min fråga var hur jag skulle gå till väga eftersom jag BLIR störd. Jag gör allt jag kan för att inte störa någon annan. Skulle aldrig dicka efter kl 22.00.
    Du har förvisso redan fått svar:

- prata med kvinnan själv (vilket du tydligen inte kan eftersom hon inte pratar svenska)
    - prata med hyresvärden (som förhoppningsvis kan detta språk hon talar för annars blir det jobbigt)

Det är nog det enda du kan göra i dagsläget.

Tråden har istället blivit en diskussion som undrar om diskning verkligen kategoriseras som en störning. Personligen hade jag nog varken talat med kvinna eller hyresvärd om detta, men jag har förvisso inte det så lyhört.
  • Hemlighet
    vackrastarflow skrev 2010-01-10 13:19:48 följande:
    Du har förvisso redan fått svar: - prata med kvinnan själv (vilket du tydligen inte kan eftersom hon inte pratar svenska) - prata med hyresvärden (som förhoppningsvis kan detta språk hon talar för annars blir det jobbigt) Det är nog det enda du kan göra i dagsläget. Tråden har istället blivit en diskussion som undrar om diskning verkligen kategoriseras som en störning. Personligen hade jag nog varken talat med kvinna eller hyresvärd om detta, men jag har förvisso inte det så lyhört.
    Hade hon inte diskat så himmla sent och det inte hade varit såhär lyhört så skulle jag inte ens tänka tanken på att klaga. Men det låter någe fruktansvärt.
    Jag måste få sova utan att bli väckt kl 23 eller ännu senare.
  • Mrs Charles
    Sanna här skrev 2010-01-10 10:09:46 följande:
    Usch en sån jobbig lägenhet om det är så lyhört, visste inte ens att det var möjligt att väggarna kunde vara så tunna..
    Johodå, vi hör allt som grannen ovanför gör på toaletten i vår övernattningslght. Mycket otrevligt. Lyhört som tusan, billigt och snabbt byggt hus. Skitäckligt.
Svar på tråden Grannen diskar 00.45!