• Myrongen

Slalom med 3,5-åring: Tips önskas!

(vette fåglarna om jag hamnade i rätt fack nu men...)

Min 3,5-åring har premiäråkt slalom i dagarna - eller snarare störtlopp i sele med mamma som lift.

Åkte själv mycket förr (när skidorna var hur långa som helst ;) men har aldrig provat carving så jag funderar lite på om man lär ut på annat sätt idag. När jag var 5 och lärde mig var det ju plogning och åka mellan benen på päronen med deras stavar att hålla i (horisontellt).

Finns det nåt enklare sätt att lära ut carving? Kan tänka mig att plogningen inte fyller samma funktion (möjligtvis för att bromsa i början). Med sele blir det ju störtlopp ett bra tag men kanske bättre det än att han hänger på mina stavar (vill gärna "sätta sig ner").

Hur fixar ni liften? Ex rattlift/släplift, tar ni ratten mellan era ben och barnet framför? Eller kommer jag få agera lift hela säsongen tror ni ;)

Ni som har lärt era små åka skidor, har ni några bra tips?
  • Svar på tråden Slalom med 3,5-åring: Tips önskas!
  • ammandersson

Hej!

Första gången vi var iväg o provade oss på lite slalomskidor så hade jag han mellan mina ben. Och han fick ha händerna på sina knän för att lättare hålla balansen. Han ville oxå sätta sig ner ibland, men han fick inte ha mig som stöd ;) Så tillslut stod han upp med händerna på knät, och var det så att han tappade balansen bakåt höll jag emot lite på hans rygg... Lite knöligt är det ju i början, men han tyckte det var super roligt.
    I liften fick han stå mellan mina ben, så han hade en skida utan för mina, och den andra mellan mina skidor... Förstår du hur jag  menar?
    Sen ville han åka själv, så då höll han i liften (knapplift) själv med armarna o åkte upp.
    Sen blir det ju väldigt korta stunder i början, desto mer tid för varmchoklad/kaffe o fika! :)

Hoppas ni får till det!

• Myrongen

Bra tips!

Har inte ens tänkt tanken på att han kan hålla händerna på knäna istället för stavar. Det måste vara mycket bättre ju eftersom då får han ju in tekniken med böjda ben också. Lifttipset var också toppen, då behöver man ju inte tänka på risken att han glider bakåt mellan mina ben utan kan fokusera på att hålla honom stående (vilket verkar vara vår största utmaning framöver ha ha). Ska prova detta och hoppas på framgång :)

Tusen tack!

• Cocarola

Det är samma gamla plogteknik som gäller i början trots carvingskidor, iallafall på skidskolorna barnen varit på.  Carvingtekniken kommer när de börjar åka parallellt.

Sonen lärde sig åka knapplift innan han fyllde 3, i skidskolan, och tyckte det var mycket roligare att åka uppför än nerför! Skidskolan började med en lös "knapp" som de drog barnen med på plan mark, innan de avancerade till riktig lift. De fick hjälp att komma på liften, och i början stod någon vuxen på toppen och såg till att de tog sig av liften utan att trassla in sig. I ankarlift har vi använt samma teknik som ammanderson, tills han lärde sig åka själv. När barnen åker själva i liften kan jag rekommendera att den vuxne åker före barnet (be personal om hjälp att komma igång om inte barnet kan ta knappliften själv). Då kan man nämligen snabbt åka ner till barnet och hjälpa det om något händer. Tänker främst på om de skulle trilla och fastna i liften.

Har också haft problem med barn som inte står på egna ben när man har dem stående mellan skidorna. Eftersom er son är så pass stor så kan ni istället åka med honom på sidan av er, hållande i era stavar som ni håller ut åt sidan framför honom. Då måste han stå upp, han ser hur ni gör för att svänga, ni lutar er åt samma håll för att svänga, och ni kan bromsa honom om det börjar gå för fort. Detta är dock tungt som attan om ni åker i brantare/längre backar än barnbacken, då är det mycket skönare med sele. Jag brukar åka som ett "släpankare" och svänga åt motsatt håll än vad barnet svänger åt. Håller man tömmarna i böjda armar så har man möjlighet att släppa ut lite extra längd och parera vid behov så att man inte rycker ikull barnet om det plötsligt skulle åka lite snabbare.

Fast mitt allra bästa tips är skidskola! Då gör de som alla de andra barnen, vågar prova på nya saker eftersom de andra barnen gör det, leker massor och lär sig i bara farten!

• Myrongen

Tack för tipsen Messerschmidt!

Skönt att höra att den gamla goda plogningen gäller än :) Det borde ju vara det enklaste sättet att stanna på vilket känns som den viktigaste färdigheten, i alla fall för min lite väl våghalsige tokstolle till son (blir nog en hel del störtlopp är jag rädd för ha ha)

Det kanske får bli lite skidskola när vi drar till Branäs i Mars då. Bra att lära rätt från början. Allt brukar ju bli roligare också när andra barn gör samma sak...

• Tigerwoman

Mitt tips är SKIDSKOLA! Det man lyckas lära dem själv på en månad lär de sig på en dag i skidskolan.... Och sele är ingen bra idé alls, enligt skidlärarna, eftersom det lätt blir så att barnet inte bryr sig om att ens försöka själv utan bara drar rakt fram. Om man ändå väljer att ha sele ska man vara noga med att hålla väldigt löst i den så att barnet inte riktigt känner att man håller i dem.

• Myrongen

Ja skidskola är nog bäst. Förhoppningsvis lyssnar han mer på en skidlärare än trista morsan också ;) Kan nog vara bra att håla selen lite slappt ja. Vågar nog inte släppa helt än. För mycket att krascha med i vår lilla slalombacke ;)

• SanTan

Att Carving tekniken kommer när barnen börjar åka parallellt med skidorna håller jag inte med om.

Jag har två barn som både åker skidor. Äldsta tjejen började när hon var 3.5 år och yngsta började åka när hon var precis fyllda två.

I år är det tredje säsongen som den yngsta tjejen åker slalom och hon åker med fin carvingsväng med med lite plogning. Vi har precis tagit bort selen (som hon kört med i två år) och nu åker hon obehindrat i blå, gröna och röda backar. Hon fyller 4 i februari. Och Carvingsväng har hon!

Så träna svängar direkt är mitt råd! Även då dom åker med sele. Vi sa hela tiden "sväng höger", "sväng vänster" etc och på så vis lärde hon sig även höger och vänster!

Knapplift åker hon också själv (stora tjejen som är 6 år åker även ankarlift själv). Jag tycker det är helt klart bättre att åka EFTER i liften då man kan "plocka upp henne" om hon ramlar. Dessutom kan man "ta med henne" vid avstigningen om hon inte kommer ända upp eller "fastnar" på vägen bort från liften. Dessutom behöver inget annat barn komma bakom henne och köra på henne vid avstigningen om hon inte hunnit flytta på sig!

Sele har för våra barn varit toppen! Dom har lärt sig jättebra och har båda två fina svängar. Kan bromsa och svänga. När vi nu tog bort selen på den yngsta (kom hem från fjällen igår) så har det gått lysande bra.
    Vi har försökt låta henne "åka själv" innan också, så mycket som möjligt men med selen på, vilket menas att vi har åkt på aningens fortare än vad hon själv har gjort vilket gör att selen varit rätt slak, men har funnits till hands då det har gått lite för fort. Jag kan inte tänka mig att hon hade lärt sig åka bättre utan sele!

Vi provade med skidskola förra året (för 3-åringar) men det gav inte ett smack så vi hoppade faktiskt av. Det var mer givande att köra med oss med sele... Nu  i år kommer hon att prova på skidskola igen och då för 4-6 åringarn. Får se hur det går!

Vi är inbitna skidåkare både jag och min man och åker till fjällen 4-5 gånger per år... Så det är klart, det påverkar ju mycket att vi tränar så mycket som vi gör!

Svar på tråden Slalom med 3,5-åring: Tips önskas!