Att Carving tekniken kommer när barnen börjar åka parallellt med skidorna håller jag inte med om.
Jag har två barn som både åker skidor. Äldsta tjejen började när hon var 3.5 år och yngsta började åka när hon var precis fyllda två.
I år är det tredje säsongen som den yngsta tjejen åker slalom och hon åker med fin carvingsväng med med lite plogning. Vi har precis tagit bort selen (som hon kört med i två år) och nu åker hon obehindrat i blå, gröna och röda backar. Hon fyller 4 i februari. Och Carvingsväng har hon!
Så träna svängar direkt är mitt råd! Även då dom åker med sele. Vi sa hela tiden "sväng höger", "sväng vänster" etc och på så vis lärde hon sig även höger och vänster! 
Knapplift åker hon också själv (stora tjejen som är 6 år åker även ankarlift själv). Jag tycker det är helt klart bättre att åka EFTER i liften då man kan "plocka upp henne" om hon ramlar. Dessutom kan man "ta med henne" vid avstigningen om hon inte kommer ända upp eller "fastnar" på vägen bort från liften. Dessutom behöver inget annat barn komma bakom henne och köra på henne vid avstigningen om hon inte hunnit flytta på sig!
Sele har för våra barn varit toppen! Dom har lärt sig jättebra och har båda två fina svängar. Kan bromsa och svänga. När vi nu tog bort selen på den yngsta (kom hem från fjällen igår) så har det gått lysande bra.
Vi har försökt låta henne "åka själv" innan också, så mycket som möjligt men med selen på, vilket menas att vi har åkt på aningens fortare än vad hon själv har gjort vilket gör att selen varit rätt slak, men har funnits till hands då det har gått lite för fort. Jag kan inte tänka mig att hon hade lärt sig åka bättre utan sele!
Vi provade med skidskola förra året (för 3-åringar) men det gav inte ett smack så vi hoppade faktiskt av. Det var mer givande att köra med oss med sele... Nu i år kommer hon att prova på skidskola igen och då för 4-6 åringarn. Får se hur det går!
Vi är inbitna skidåkare både jag och min man och åker till fjällen 4-5 gånger per år... Så det är klart, det påverkar ju mycket att vi tränar så mycket som vi gör!