• januaribebbe

Fasta-farligt?

är det farligt att fasta i ett dygn då man är gravid (v25)?

• Svar på tråden Fasta-farligt?
  • MammaFia

Ja, bebisen behöver näring.

• januaribebbe

jo men eftersom barnet tar näring först så borde barnet må bra så länge som jag mår bra. det kan väl inte hända ngt med barnet?

• Glass

Om man fastar sunt och dricker juicer som innehåller allting som man behöver, så är det givetvis ingan fara.

• Barbarmamma

När du säger fasta innebär det även att inte dricka någon form av vätska? Jag hde då inte vågat fasta när jag e gravid. Vet inte om det e farligt eller inte men jag tror ju inte att det kan vara "bra". Men som sagt det e bara vad jag tror.

• januaribebbe

nej nej... jag menar att pga religiöst syfte fasta = varken äta eller dricka, inte stoppa ngt i munnen på 24 timmar.

• MammaFia

Om man bantar/fastar under graviditet eller amning, så ställer kroppen in sig på svält å lagrar istället allt fett den kan komma åt.
    Ät bara sunt å inte mer än vanligt, så kommer barnet att ta det den behöver å du inte gå upp så mycket i vikt.
    Rådgör med din BM innan du börjar iaf.

• Jessica28

Ingen bra idé alls det..

• Glass
    Aha sån fasta! Nej det tror jag inte är bra för någon alls.
    Jag trodde att du menade fasta som innebar att man inte åt, men att man drack.
  • johandra

Varför i hela världen ska du fasta med liten i magen??

Det låter inte alls hälsosamt men det e bara min spontana känsla...Prata med dig barnmorska innan du gör nåt iaf....

• januaribebbe

mammafia- jag pratar inte om att banta över huvudtaget. jag talar inte om sund kost eller inte utan min religion påbjuder att jag en viss dag per år ska fasta i 24 timmar. och vad jag undrar om är inte kostråd utan om ngt kommer hända barnet under de 24 timmar jag absolut inte intar någon form av föda.

Svar på tråden Fasta-farligt?