• morsa till två

Alla ni som bor i Bålsta, LÄS!!!

Har ja valt rätt kategori..??

Ja har fått en lägenhet i Bålsta (Rosgården), som ja ännu inte är helt 100 på om ja ska tacka ja till. Finns de mycket barn där o är de ett lugnt område? Eller bör man sätta galler på rutorna eftersom de är på nedre botten..

Ni som bor där, hur tycker ni de är? För mej känns de som att de är ut i världens ände. Ja bor idag i Jakobsberg, o härifrån är de 2,5 mil till nya lyan..

• Svar på tråden Alla ni som bor i Bålsta, LÄS!!!
  • JAG06

Jag är uppvuxen i Bålsta på det område (Mansängen) som du har fått lgh på........är ett hyresområde med "vanliga svenssons".
    Skola, dagis & dagmamma finns på området.
    Centrum och buss/tågstn finns "inpå knuten" (Bålsta är slutstn för pendeltåget som passerar Jakobsberg).
    Området  har haft dåligt rykte, som tyvärr hänger kvar trots att det har skett en förbättring. Trots att jag är uppväxt där så är jag normal

Och Bålsta är faktiskt INTE världens ände.... Märsta/Sigtuna som ligger i Sthlms Län har samma avstånd till Sthlm City som Bålsta har

Var i Jakobsberg bor du? Jag & min man har bott på Månadsvägen.

• morsa till två

Hej!
    Tack för ditt svar! Känner du till eller har du nån uppfattning om dagisen som ligger runt omkring? Ja såg att de låg ett precis utanför altanen, o ett lite runt husknuten. Råkar du veta vad dom heter?

Vi bor på Söderhöjden, Frihetsvägen. Precis bakom bowlinghallen!

• JAG006

Rosgården ligger mot Skeppsvägen och precis på gränsen mellan Skeppsvägen & Mansängen ligger ett dagis som heter "Skepp nånting".....har hört att det ska vara bra.
    På Mansängsskolan (som ligger utmed gångvägen mellan 2 - & 3-våningshusen på området) ligger Mansängens Förskola/dagis - ej hört  ngt om det.
    Utmed gångvägen nästan vid centrum ligger Rungårdens Förskola/dagis - är jättebra har jag hört.
    På Ängsgården (gården efter Rosgården mot centrum) ligger ett dagis som heter Ängsgården (vet ej om det finns kvar) - där gick min syster i början på 80-talet och det var väl ganska bra då.

Men som jag skrev - området har haft väldigt dåligt rykte som tyvärr hänger kvar.
    Det har ju blivit bättre.....men är fortfarande lite "skit" - du vet ju hur folk pratar om Söderhöjden i Jakan = "Slödderhöjden"

• morsa till två

Ja har ju bara varit där en gång så ja hänger inte riktigt med när du beskriver var allt ligger. Ja tror ja har lite koll, Ängsgårdens dagis borde vara de som ligger utanför altanen om ja minns rätt med alla riktiningar

Visst att Söderhöjden har dåligt rykte, men de är faktiskt inget ja håller med om. Alltså ja menar, ja själv tycker inte de direkt är nåt skitområde. Den påstådda skiten som finns är inget ja ser eller märker av.

Men de du skriver får mej ändå att tänka efter en gång till..
    Hur menar du att området har dåligt rykte? Vågar man släppa ut barnen själva? O sover man gott om nätterna även om de  är NB? Vet du om de finns mycket barn som leker ute på gården/gårdarna?

Jättetacksam för dina svar!!!

• JAG0006

Dåligt rykte..........området är byggt i slutet på 60-talet och totalrenoverades i början på 90-talet och då "rensade" Håbohus lite på området eftersom det övervägande var s.k "socfall", missbrukare av olika slag, arbetslösa, mycket invandrare, var mkt bråk.
    Nu bor istort sett nästan bara "skötsamma" eller vad man ska säga........Men ryktet hänger tyvärr kvar, men som du skrev om Söderhöjden skriver jag om mitt gamla område
    Min mamma & syster bor kvar på Mansängen, på Rungården som ligger mot Gröna Dalenskolan (en till skola på området som jag glömde skriva) och de trivs fortfarande efter 28 år på samma område.

När jag bodde där hade jag inga barn......jag bor nu i Enköping på ett område som är typ lika som Mansängen och här törs jag släppa ut barnen på gården (flicka 6½ år &  pojke 9½ år).
    När vi är hos mamma & syster så är det alltid barn ute o leker.
    Tvättstuga finns på varje gård.

Jodå, man sover gott om nätterna, även på nb

Svar på tråden Alla ni som bor i Bålsta, LÄS!!!