• Frisören

Barn med astma/förkylningsastma DEL 6

Hej!
    Dags för en ny tråd där vi vädrar tankar, känslor och erfarenheter kring våra barn med astma/förkylningsatsma.

Läsvärt:
    www.astmainfo.nu
    www.astmaoallergiforbundet.se/
    www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45326669.html

Välkomna gamla som nya!

Frisören: Karisma 070405 och Havana 081010
    lille08: William 080826
    3busfrön: Johanna 070512¨
    Krakerl: (Tuva 060521 ) Moa 081021
    Cattis40: My 060608
    IdaTörnrosa: barn i nedre skolåldern.
    Maj bebis: Nellie 060513
    JohannaW81: Liam 070417, (Linn 080712)
    Majros: Ronja 071119
    hoppsan06: Felix 060811, William 080303, Viktor 080303
    Schnappi i magen: Izabelle 060726, Mino 080328
    troll77:Moa 050616
    Myran08: 080304
    TeZs: Oliwer 051207, Felicia 070709, Elias 081221
    happy2: Sebastian 030415, Kevin 050208, Alexander 070130
    Piiiip: Signe 021022, Ingrid 041114, Albert 070508
    Lindizz: Nova 050411 och Liam 080502 och ( Linus 03 och Engla 06)
    Fru Öland: Son 050901
    IdaN:Casper 2005 och Emilia 2007
    Mars2007: Emma 070330 och Elias 081121

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-31 18:10
    Ny tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51707152.html

Jag har tagit bort listan som vi hade över alla barnen. Det kändes lite lönlöst eftersom det ändrar sig hela tiden, men vissa av oss består=)

• Svar på tråden Barn med astma/förkylningsastma DEL 6
  • Odetta
    Tibell skrev 2011-04-18 21:34:49 följande:
    Jag tycker 1 puff morgon och kväll är lite med tanke på hur påverkad han är. Försök få tag i hans läkare i morgon och kolla om ni kan höja dosen. 1177 brukar inte ha så stor koll på det där.
    Jag tycker ju han ska ha 2 morgon/kväll eller sprida ut det med under dagen och kanske ge 1 var 4:e timme dagtid.

Skönt att andningen är bättre nu. Är kanon bra om airomiren hjälper så pass bra.
    Tycker gott du kan ge honom var tredje timme i natt och så åker du till barnmottagningen i morgon om det inte vänt. Det tar på barnets krafter att vara dålig så pass länge =(
    Det låter som en plan. Tusen tack!!!

*bamsekram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Tibell

Odd : så lite :) känns lättare att hjälpa andra än försöka reda ut ens egna barns problem ;)
    Känns dock som om jag fick massa svar på frågor vid dagens läkarbesök!!

Någon som vet varför det är beställningsstop på ventolin till pariboyn?
    Vad kommer Bella att få istället ?

• kristinah

Hej får man vara med?

Odd - läste om vad ni går igenom
     Till oss sa läkarna att barnet ska "marineras" i luftrörsvidgande när de har svårt att andas - det är inga egentlige restriktioner kring de medicinerna som ajg förstått - och ge ge ge när och om det behövs - och har han det jobbigt så ge alla 8 doser utan att tvelka

Sen måste det ju till något som är läkande.kortison.

kram

• Odetta
    kristinah skrev 2011-04-18 21:48:10 följande:
    Hej får man vara med?

Odd - läste om vad ni går igenom
     Till oss sa läkarna att barnet ska "marineras" i luftrörsvidgande när de har svårt att andas - det är inga egentlige restriktioner kring de medicinerna som ajg förstått - och ge ge ge när och om det behövs - och har han det jobbigt så ge alla 8 doser utan att tvelka

Sen måste det ju till något som är läkande.kortison.

kram
    Tack! Haha...marineras *såg en steak framför mig* Det har snart gått 3 timmar sedan han fick airomir sist...ska inhalera honom och sedan gå lägga mig, man vet ju inte hur natten blir.

*kram till dig med*
  • kristinah

Jag har en liten kille på 2 år som har haft astma sen födseln ( vår läkare säger att det inte finns något som heter förkylningsastma/asträngningsastma etc)
    Man har astma helt enkelt sen utlöses den av olika orsaker.

Vi har singulair en dos/dygn året runt+ pulmicort varje dag + ventoline och pulmicort/budesonid i Aiolos vid försämring = konstant hela vintern våren och delar av hösten....

Trots detta så är det inte tillräckligt och han åker på lunginflammationer och elände. Nästa vecka ska vi på uppföljning hos läkaren och jag vill ha bättre medicinering. En korrekt medicinerad astma ska inte ge några symptom alls, då ska man klara sig från att bli andningspåverkad helt.

• Allrona

Älsklingen87 - vad skönt med en läkare som verkar ha lyssnat på er och själv fick höra hur hon lät! Och vad skönt att inte behöva sträva efter att sänka medicineringen. Det var ju precis vad dotterns läkare också sa att hennes dåliga tillväxt beror på undermedicinering. Grattis till en egen pariboy

• Allrona

Odd - hur har det gått inatt? Maxdosen airomir är 8 puffar per dygn men det är inte farligt att ge mer. Här på sjukhuset vill de att man helst ska åka in om inte de 8 puffarna räcker men vi ger ofta lite mer utan att åka in och läkaren har sagt att det är ok. Tänk på att du kan ge två puffar på en gång, då brukar det släppa bättre. När min dotter är dålig hjälper inte en puff något men två puffar gör det och då hjälper det också längre tid för henne.

• Odetta

Natten har varit ok med 1puff airomir var tredje timme. Det hjälpte liksom första timmen och sedan var effekten borta innom 2 timmar. Nu sitter jag på barnakuten igen o han hsr inhalerat adrenalin 2 ggr redan men andas ff för snabbt ( 66/min). Nu ska vi vänta o läkaren skulle rådfråga med en kollega. Jag frågade vad det är för fel på honom o hon sa "jag vet inte" känns ju bra

• Tibell

Odd : fy då :( men är det inte astman som gör honom dålig menar du?? Ska hålla tummarna att det vänder snart. Hör gärna av dig här sen om hur det gått.
    Kram

Svar på tråden Barn med astma/förkylningsastma DEL 6