• msmurphy

Hur ska jag kunna träna min lille valp att bli rumsren i denna kyla?

Med risk för att hälla vatten på en viss annan trådstartares kvar ställer jag denna fråga

Jag har en pytteliten (400 g) valp här hemma på nio veckor. Har haft henne i tio dagar. Hon får enligt uppfödaren gå ut i den här kylan pga risk för lunginflammation. Fast hon sa att jag kunde börja ta ut henne nu i nästa vecka, men om det fortsätter att ligga runt minus 20 avvaktar jag nog lite till.

Detta innebär ju att hon inte är rumsren för fem öre. Och jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Först använde jag tidningar, och varje gång jag såg att hon kissade eller tänkte bajsa, flyttade jag henne till en. Men så har jag läst att man inte ska göra så.
    Tills nu har hon alltså bara helt sonika gjort ifrån sig på golvet. Jag  är med henne hela tiden, så mig gör det ingenting, det är bara att torka upp på en gång.
    Men för hennes skull känner jag mig så osäker. Känns som att det blir jättesvårt för henne sen i och med att jag inte kunde börja rumsträna henne på en gång.
    Nu kanske det kommer ta jättelång tid...?
    Hon är dock väldigt duktig, det är bara på golvet hon gör ifrån sig, inte i sängen eller om det ligger något på golvte etc.

Någon som har lite råd?
    Sen vill jag gärna få lite tips om koppelträning också. När, var, hur- ja allt man behöver veta!

• Svar på tråden Hur ska jag kunna träna min lille valp att bli rumsren i denna kyla?
  • systertillknorr

Jobbigt å inte kunna gå ut med vovven=(

Borde bara avla så de blir valpar på varmare årstid isf.

Vet inte hur man löser rumrenhetsträningen, när ni inte kan gå ut. För oss är det svårt nog nu när det är kallt med 14 veckors labbe som inte vill göra nummer 2 ute längre. Men jag tycker att du ska börja lite försiktigt med koppel inne nu, så blir det lättare sen, se bara till att inte dra utan att det är hon som strosar omkring i början. Öva mycket inkallning inne, eftersom ni inte har möjlighet ute.

• hmcc

Oroa dig inte.

Det kommer lösa sig även om du inte kan träna det nu.

Det kommer förmodligen inte vara så galet kallt så länge till.

Jag slänger ut mina valpar en halv minut en gång i timmen så även om dom inte gör nåt ute så vet dom vet dom kommer ut med jämna mellanrum, sen när dom kan hålla sig så löser det sig själv.

• msmurphy

Tack för svar!
    Så ni tycker helt enkelt att jag ska låta det vara tills det är aktuellt att ta ut henne? Det är lite så jag har tänkt, vill inte hålla på och krångla med henne alltför mycket.

• hmcc
    msmurphy skrev 2010-01-09 15:18:51 följande:
    Tack för svar!Så ni tycker helt enkelt att jag ska låta det vara tills det är aktuellt att ta ut henne? Det är lite så jag har tänkt, vill inte hålla på och krångla med henne alltför mycket.
    Ja, jag skulle ta det försiktuigt med en sånnliten hund i 20 minus.

Men det kan vara bra med frisk luft så ta henne innanför jackan och gå en sväng
  • LyckligtSlut

Lite väl kallt ja. Hmm, som andra sagt så är det ju knappast lika kallt länge till så det är ingen fara. Man kan t o m lära vuxna hundar att bli rumsrena fast de blivit fellärda, så din valp löper knappast någon risk för det!

Tidningar vid dörren/balkongen är kanske en hjälp så den förstår att den är påväg ut!

• antitanten

Förstår att det är jobbigt i denna kyla som nu är, men ett tips är att faktiskt prova alla tänkbara idéer osv.

Vad jag gjorde med min förra hund, var att använda mig av en kattåda. En modell med  lite lägre kanter och tillräckligt stor.

I den lade jag blandat kattsand (oparfymererad så klart) och gräs som jag tog utifrån (vilket kan bli svårt nu förstås).
    Sen ställde jag kattlådan på balkongen.

Det dröjde inte länge förrän hunden förstod att man " gick ut" för att göra sina behov där i lådan visserligen, men just i o med att det var kattsand o gräs  i lådan- blev det ett mer naturligt sätt.
    Har man ingen balkong eller så, kan man ju sätta ut det på farstubron eller liknande, huvudsaken det är UTOMHUS så att säga, så att hunden kopplar ihop  det att göra sina behov utomhus.

Väl värt ett försök tycker jag. Lycka till.

• AURYN

Är lite i samma sits här. Vår valp är 14v men vi har haft runt 27 minus i flera v nu. O att göra ifrån sig ute är svårt då :(

Med koppelträningen så kan du ju prova inne men det är ju ingen direkt brådska med det heller. Låt henne ha halsbandet på inne o lek lite för att hålla henne sysselsatt o inte fokuserad på det "vidriga" runt halsen. Sen brukar det gå fint att locka med lite godis när valpen sätter sig på tvären när man koppeltränar. Min lilla valp vande sig snabbt. Min 4åriga hane däremot tycker fortfarande inte om att gå i koppel ;)

• Leenda

ta de lugnt med rumsträningen, jag har av egen erfarenhet ingen bra bild av tidningspapper då jag hade samma problem som du, liten valp å kallt. då fick han gå på de... han hade väldigt svårt å låta bli att göra nått om något hade ramlat ner på golvet sen. även om man precis hade vart ute med honom...
    koppelträning, där e de bara lek å bus som gäller till en början, tycker jag.. börja du inne lite redan nu. =)

• msmurphy

Tack så mycket för alla svar och superbra tips!

• nobivac

för att få en hund rumsren krävs uppuffringar från ägarens sida!
    det gäler att gå ut när hunden har lekt,när hunden har ätit osv..
    jag började med att gå ut varje havtimme... i ett par veckor
    sedan var 40.e minut osv...man förlänger tiden SAKTA.

• msmurphy
    nobivac skrev 2010-01-14 10:06:24 följande:
    för att få en hund rumsren krävs uppuffringar från ägarens sida! det gäler att gå ut när hunden har lekt,när hunden har ätit osv.. jag började med att gå ut varje havtimme... i ett par veckor sedan var 40.e minut osv...man förlänger tiden SAKTA.
    Jo, det är jag helt på det klara med. Men problemet är att jag inte KAN ta ut henne när det är såhär kallt. Hon är för liten fortfarande. Sen när jag kan ta ut henne gör jag det var femte minut om det är så, inga problem!
Svar på tråden Hur ska jag kunna träna min lille valp att bli rumsren i denna kyla?