Hur ska jag kunna träna min lille valp att bli rumsren i denna kyla?
Med risk för att hälla vatten på en viss annan trådstartares kvar ställer jag denna fråga
Jag har en pytteliten (400 g) valp här hemma på nio veckor. Har haft henne i tio dagar. Hon får enligt uppfödaren gå ut i den här kylan pga risk för lunginflammation. Fast hon sa att jag kunde börja ta ut henne nu i nästa vecka, men om det fortsätter att ligga runt minus 20 avvaktar jag nog lite till.
Detta innebär ju att hon inte är rumsren för fem öre. Och jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Först använde jag tidningar, och varje gång jag såg att hon kissade eller tänkte bajsa, flyttade jag henne till en. Men så har jag läst att man inte ska göra så.
Tills nu har hon alltså bara helt sonika gjort ifrån sig på golvet. Jag är med henne hela tiden, så mig gör det ingenting, det är bara att torka upp på en gång.
Men för hennes skull känner jag mig så osäker. Känns som att det blir jättesvårt för henne sen i och med att jag inte kunde börja rumsträna henne på en gång.
Nu kanske det kommer ta jättelång tid...?
Hon är dock väldigt duktig, det är bara på golvet hon gör ifrån sig, inte i sängen eller om det ligger något på golvte etc.
Någon som har lite råd?
Sen vill jag gärna få lite tips om koppelträning också. När, var, hur- ja allt man behöver veta!