• Brollie

Är egenskapen/personlighetsdraget "präktig" bra eller dåligt?

over and out
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är egenskapen/personlighetsdraget "präktig" bra eller dåligt?
  • li bi

I vissa fall kan det ju vara bra att vara präktig men det har ju negativ laddning.

• li bi
    li bi skrev 2010-01-09 17:49:26 följande:
    I vissa fall kan det ju vara bra att vara präktig men det har ju negativ laddning.
    Om det är ett personlighetdrag. Om det används i betydelsen "stor" är det ju snarare positivt.
  • Saskia

Det är ett negativt ord på en bra egenskap. (så jag röstade bra)

• Brollie

Mm, jag undrar för en ytlig bekant beskrev mig som präktig o det är jag inte (tycker jag) Men sen funderade jag på om det är en dålig eller bra egenskap? Alla har ju inte samma uppfattning av ordet.
    Präktig för mig är tex att vara lite strytsam om sitt liv, att "mitt sätt är rätt sätt", att tycka att man är överdrivet duktigt, på gränsen till strytsam. Men samtidigt ordningsam, påläst och ett liv enligt regelboken, inte bryta mot regler, vare sig normen eller lagen, allt från att få ett ryck att bada naken en sommarnatt och trampa lite för hårt på gaspedalen bara för att det är kul. Men det har väl mer med att vara spontan än präktig?
    Så jag ville kolla med effellerna vad de tycker.

over and out
  • isisisis
    Saskia skrev 2010-01-09 17:54:50 följande:
    Mitt i prick
  • Rosenöga

Präktig är väl ett gammaldags ord på att vara duktig och pliktmedveten men kanske en aning tråkig också. Känns som att en präktig person bara gör sin plikt och aldrig har något kul. Det är min definition.

• Brollie
    isisisis skrev 2010-01-09 18:05:44 följande:
    Mitt i prick
    Ja så är det nog...
    Rosenöga skrev 2010-01-09 18:08:23 följande:
    Präktig är väl ett gammaldags ord på att vara duktig och pliktmedveten men kanske en aning tråkig också. Känns som att en präktig person bara gör sin plikt och aldrig har något kul. Det är min definition.
    over and out
  • k a t t a

Jag skulle inte vilja bli kallad präktig i alla fall. För mig är det negativt laddat.

• Gulsåpa

Här på FL så är det ett kvitto på att man som förälder är helbra.

Fram för fler prettomorsor tack!

• Milkina cerka
    Gillade din definition så jag lånar den{#lang_emotions_smile}.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Thursday

Jag är nog väldigt präktig, på så vis att jag gör det mesta "rätt". Men det gör jag ju för att jag trivs med det så jag tycker att det är bra

Men visst används ordet negativt, ofta av människor som inte inser att vi alla är olika, och verkar tro att den förment präktige lever ett liv i lidande bara för att förhäva sig gentemot andra och liksom peka ut dem som mindre värda.

• Themis

Jag skulle nog svara -"irriterande för andra".

Det kan vara väldigt bra för en själv, men om nån annan är så där tokpräktig när man själv står där oförberedd eller inte har tänkt igenom läget ordentligt eller bara vill släppa taget och själv vara lite xcrazy för en gångs skull-så akn det vara riktigt jävla annoying.

• li bi

I ordet finns ju också en touch av besserwisser tycker jag. En som är superordentlig och duktig blir inte präktig förrän den börjar med "så skulle ju aldrig jag göra..." i tid och otid.

Svar på tråden Är egenskapen/personlighetsdraget "präktig" bra eller dåligt?