KristenTjej84 skrev 2012-02-18 11:49:00 följande:
Jag har sett den, håller med om att den är den bästa av alla Jesus filmer på det sättet, att man har med även de delar av bibeln man numera undviker ens prata om i kyrkor, där Jesus drev ut onda andar.
Så man kan säga att den var mest "biblisk" av alla Jesus filmer, då man tog med mer av det som stod i bibeln in i filmen.
Men Robert Powell är inte speciellt lik den riktiga Jesus, även fast han är en duktig skådis:D
Den Jesus som visat sig för mig, har judiska drag då han är jude:)

Den här målningen har en liten flicka målat, som heter Akiane då hon sett Jesus.
Och den stämmer väldigt mycket in i de syner av Jesus jag haft.
Fast även "din" Jesus har tydligen ljusa ögon..!
För övrigt var väl inte Maria judinna till blodet (alltså med de typiska judiska dragen), utan hon var väl armenier. Och Josef var ju inte den biologiska pappan. Hur-eller-hur, så fick Jesus sin andra halva någon annanstans ifrån - och hur den makten ser ut vet vi ju inte..!

Jag tänker mig i alla fall Jesus utan judisk näsa eller läppar. Jag tror att han hade rak näsa och fint skurna ansiktsben. Brunt hår och skägg, men inte svarta, och ögonen snarare grå än bruna. Absolut inte svarta - det blir en helt annan figur för mig.