• Jes sica

Köpa hus med fukt??

Vi har nu hittat ett hus vi verkligen vill ha. Problemet är att det i besiktningspappren står " Källare: Fukttecken finns på väggarnas nederkant" Är det dumt att köpa detta hus då? kan det räcka med luftavfuktare?

• Svar på tråden Köpa hus med fukt??
  • Anatha

Du bör göra en grundligare undersökning av fuktens omfattning och ta in offerter på åtgärder innan du fattar några beslut. Det kan handla om dränera hela grunden för x antal hundra tusen. Eller så är det inte så farligt det är ju det ni måste veta och inte chansa på.

• Jes sica
    Anatha skrev 2010-01-09 21:22:55 följande:
    Du bör göra en grundligare undersökning av fuktens omfattning och ta in offerter på åtgärder innan du fattar några beslut. Det kan handla om dränera hela grunden för x antal hundra tusen. Eller så är det inte så farligt det är ju det ni måste veta och inte chansa på.
    usch kan det vara så illa verkligen? Hörde av en kompis att det oftast fanns lite fukt i de flesta källare.
  • Joelina

Vi köpte ett hus med fukt, men säljaren fick åtgärda det innan. Eller han fick stå för konstnaden! Lycka till!

• längtar och väntar
    Jes sica skrev 2010-01-09 21:25:32 följande:
    usch kan det vara så illa verkligen? Hörde av en kompis att det oftast fanns lite fukt i de flesta källare.
    Ja, det kan vara så illa! Jag skulle aldrig köpt ett hus med antydan till fukt.
  • Anatha
    Jes sica skrev 2010-01-09 21:25:32 följande:
    Ja så illa kan det nog vara jag vet att mina föräldrar nyss fick dränera sin grund på två av sidorna och att det gick på runt 150 000 kr.
  • Jes sica

hmm vi får nog ta oss en fundering ang detta Ägarna sa att fukten troligtvis kommit  in för att putsen i källaren släppt eller nåt sånt men att de åtgärdat detta genom att spackla och måla över. Men inte kan väl den enkla åtgärden hjälpa? 

• Anatha
    Jes sica skrev 2010-01-09 21:30:48 följande:
    hmm vi får nog ta oss en fundering ang detta Ägarna sa att fukten troligtvis kommit  in för att putsen i källaren släppt eller nåt sånt men att de åtgärdat detta genom att spackla och måla över. Men inte kan väl den enkla åtgärden hjälpa? 
    Det skulle inte jag lita på i alla fall. Men så är jag superorolig för fukt och pappa som är i byggbranchen skrämmer mig med det. Jag håller också på att kolla på hus och det är det han är mest orolig för, pappa alltså.
  • längtar och väntar
    Jes sica skrev 2010-01-09 21:30:48 följande:
    Men man åtgärdar inte fukt med att spackla och måla över...
  • bambigirl

Ring till besiktningsmannen och fråga om hans åsikt, han har sett det. Fråga vad hon tror att man behöver göra både i bästa och sämsta fall och kolla sedan upp vad det kostar...

• Tate

Fast de flesta källare är mer ellerr mindre fuktiga. Det är därför man ska måla med en färg som andas i en källare, så att fukten kan torka upp. Problem med färgsläpp och att putsen lossnar kan bli värre om man t ex ställer en möbel nära en yttervägg så att luften inte kan cirkulera fritt.

För byggde man ju inte källare med isolering under plattan, så även om man dränerar om så kan man förvänta sig fukt som tränger upp underifrån. När är huset byggt? Är källaren inredd? Finns det trägolv somk logger direkt mot betongen? Är alla väggarna putsade, eller är någon/några klädda med gips/tapeter?

• katjasruta

Bor i hus med källare, vi har också fukt i nederkant på väggarna och likaså alla grannar i området. Vi har gjort en omdränering men fukten kommer underifrån så vi får ändå fukt på väggarna. Förr eldade de ju i källaren och tryckte ut fukten, nu har vi också kopplat in en braskamin i källaren så då blir det bättre. När vi köpte vårt hus så var det många som inte vågade köpa huset pga av fukt i ena rummet i källaren, men problemet är om det är fukt högt upp på vägarna i en källare då kan det ju nu upp i huset. Beror ju också på om ni ska inreda källaren eller inte, om det bara ska vara förvaringsutrymme så blir fukten inte problem om den är längst ner på vägen. Men om ni ska inreda så måste det göras på rätt sätt så att inget levande material kommer i kontakt med väggar och golv. De första åren i vår källare, innan vi gjorde omdränering så kopplade vi bara på en avfuktare, men som sagt nu kommer braskaminen in. Det viktiga är som sagt att det inte är fukt högt upp på väggarna och i taket. Källare är fuktiga helt enkelt, beror såklart också på hur marken är i området hur mycket fukt det blir. Men det kan ju vara bra att kolla när omdränering gjordes senast.

• Pappa G

Gillar ni verkligen huset, så spola det inte på grund av detta.

Som skrivits tidigare, anlita en besiktningsman och se till att problemen finns med i köpet. Antingen åtgärdar säljaren, eller också åtgärdar ni och får en lägre köpeskilling. Det senare är väl att rekommendera idag, då ni ju också har möjlighet att utnyttja ROT-avdrag.

Svar på tråden Köpa hus med fukt??