Inlägg från: k a t t a |Visa alla inlägg
  • k a t t a

Jag tror att jag är chipsberoende!!!

Anonym skrev 2010-01-12 00:02:05 följande:
    Jag gråter av skratt, du anser alltså att du inte kan unna dig lite chips för att du hhmm ser fram emot tillfället som du arrangerar för avkoppling ? hahahahahahaha Trots att du verkligen inte lider av ditt så kallade "missbruk" och håller idealvikten så anser du att det är "gift"? För guds skull människa, lev ditt liv så som du mår bra av och sluta upp med skitet du håller på med.
    Men det är väl uppenbart att man inte mår bra om man går och tänker på ett enda livsmedel under en stor del av sin vakna tid och att man inskränker sitt sociala liv till förmån för tvångsmässigt ätande?
  • k a t t a
    Anonym (chipsoman) skrev 2010-01-13 08:52:55 följande:
    Du kanske inte äter så mycket mat förutom chipsen när du är på båten? Jag har nämligen märkt tydligt att om jag skippar maten & äter chips istället under en längre period så går jag ned i vikt. Har nog med o göra att det inte innehåller någon näring. Som när de gjorde test på en vältränad person som började äta endast på mcdonalds så gick han ned i vikt, hans kropp förtvinade ju pga näringsbrist. Har du försökt sluta med chipsen någon gång? Mår du dåligt av beroendet? Har du pratat med någon läkare? Jag är inne på min 4 chipsfria dag nu o det går förvånansvärt bra (jag har ju ändå mina cigg ) med att äta knäckemackor o frukt istället.
    Viktuppgång eller -nedgång har med energiinnehåll att göra, inte näringsinnehåll. 1 hg chips innehåller 540 kcal, det betyder att en STOR chipspåse, 300g. Det betyder att en sådan innehåller mindre än 1200 kcal. Det är mindre energi än du behöver per dag, men om du okynnesäter de här kalorierna utöver den energin du får i dig från mat går du upp i vikt.
    Det spelar ur viktsynpunkt ingen roll från vilket livsmedel kalorierna kommer, däremot är det ju, som du nämnt, av andra skäl inte så bra att äta så mycket chips eftersom de just är näringsfattiga.
  • k a t t a

förlåt, under 1700 kcal menar jag

• k a t t a
    Anonym (chipsoman) skrev 2010-01-13 16:04:38 följande:
    katta4 - om en person som vanligtvis äter en chipspåse om dagen + normalt med mat och INTE går upp i vikt trots att man inte rör på sig (dvs intar MER energi än man gör av med) och sedan inte äter så mycket mat men fortsätter med chipsen så går man troligtvis ned i vikt. Så var det för mig iallafall. Det var det jag ville få fram. Men jag måste ha en otroolig ämnesomsättning eftersom jag knappt rört på mig alls men ändå kan äta en stor chipspåse om dagen + frukost, lunch, middag utan att gå upp i vikt.
    Aha, i inlägget jag svarade på står det nämligen "om jag skippar maten och istället äter chips går jag ner i vikt"
Svar på tråden Jag tror att jag är chipsberoende!!!