isisisis: Jag tycker inte heller att man ska övertalas till att göra äggdonation - däremot är det ett viktigt beslut och genom att ventilera sina känslor och prata med andra som antingen är eller har varit i samma situation kan man få hjälp med att se saken från flera olika håll.
Vad gäller att vara säker på hur man kommer att känna för barnet finns det inga som helst garantier. Detta gäller inte bara äggdonationsbarn utan även genetiska barn. Hur man upplever en situation och vad man känner för olika människor är helt omöjligt att veta innan man befinner sig i situationen/lär känna människan.
Jag tror däremot det kan få väldigt tråkiga konsekvenser om man blundar för de etiska funderingar och frågor som trots allt finns i samband med äggdonation (och för den delen också i samband med adoption, inkluderande av en partners "äldre" barn i familjen etc. etc.) ... och om man inte ser några etiska frågeställningar undrar jag om man verkligen satt sig in i vad en äggdonation egentligen innebär, vad barn som kommit till geneom äggdonation tycker etc.
Vad gäller känslor hade jag faktiskt varit än mer intresserad av hur ståscha's tvillingar upplever situationen - men de är ju lite för unga för den diskussionen ännu.