• the M Bitch

Grannen släpper inte in katten fast det är svinkallt ute!

En av våra grannar har skaffat katt. Vi tycker att det är synd om den lille kraken (ca 1 år gammal) för de låter inte katten vara ute och inne som den själv vill. 

De har tydligen regler för vilka tider katten får vara inne och annars ska den i princip vara ute jämt (detta har vår dotter fått höra av grannens dotter). Bakgrunden till detta är visst att pappan i familjen är väldigt allergiskt. Jag misstänker även att mamman inte gillar att katten hårar ner (hon är väldigt noga med att det ska var rent och snyggt).
    Katten står ofta vid vår dörr eller på vår veranda, jamar och vill bli insläppt. Vi kan tyvärr inte släppa in den eftersom vi själva har två katter som ju inte skulle bli så förtjusta.
    Nu är det ju väldigt kallt ute (ca -17 grader) och ändå låter de inte katten vara inne. Häromkvällen stod katten på vår veranda igen och jamade desperat för att den ville in. 
    De har som ett fodrat "katt-tält" i tyg på sin veranda, där det är meningen att katten ska söka skydd när den är ute, men det kan väl knappast ge tillräckligt med värme i denna kyla? 
    Jag vet inte om vi är hysteriska, men vi skulle aldrig tvinga våra katter att vara ute i flera timmar om de inte vill, inte när det är så här kallt iaf.
    Vad tycker ni?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 12:21
    Jag har pratat med grannarna. Det visade sig att de bestämt sig för att sälja katten, då det inte funkade pga allergi i familjen.
    Nu hoppas jag att de hittar ett bra hem till den lilla raringen, för det är en jättefin katt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-31 09:37
    Katten har nytt hem sedan någon vecka tillbaka.
  • Svar på tråden Grannen släpper inte in katten fast det är svinkallt ute!
  • the M Bitch
    viseversa skrev 2010-01-10 10:46:46 följande:
    har du inte snackat med grannarna om detta?
    Nej, det är lite känsligt. De är rätt nyinflyttade och våra barn har precis börjat leka med varandra. Vi har alltså inte hunnit bygga upp någon relation. Vill inte bli "den där gnälliga grannkärringen". Det är lättare att ta sånt där med någon man känner lite bättre.
    Jag vill först höra lite vad andra tycker, för det kan ju vara vi som är överkänsliga...
  • viseversa

Nej ni är inte överkänsliga. det är väldigt elakt att behandla katten(eller något annat djur) Så som dom gör när det är så kallt som det är nu.
    Sen varför skaffat man pälsdjur om man är pedantisk OCH har allärgiker i huset? Låter inte som dom borde ha djur alls. 
    Sen tycker jag att du ska strunta i hur dom kommer se dig om du sger till om detta. Tänk på djuret i första hand. det lider helt klart!
  • mamma2004

Vi har katt men har kattlucka så vår katt kan komma och gå som den vill.

Men kan du inte ta det på ett lättsamt sätt med dem, typ när ni står och pratar med dem om annat så kan ni nämna att "inatt har det ju varit så vansinnigt kallt ute, hoppas att alla håller sina djur inne så inte de stackars krakarna fryser ihjäl" Eller nåt sånt...

Eller vet de om att ni vet att katten är ute på nätterna?

Tänkte att då kanske de får en tankeställare bara...

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • CTMT

Nu du är 100% vettig som tänker som du gör. Stackars katt!!
    och varför skaffar man katt om den ena är allergisk och om den andre inte gillar katthår?

Ni ska ju ändå bygga upp en relation med grannarna, så varför inte börja nu? Det är inget fel i att du låter dem veta vart du står, dvs. att du värnar väldigt mycket om djur, och speciellt djur/katter som hålls utomhus i denna väldiga kylan. Katten visar ju tydligt att den fryser och vill komma inomhus.
    Sen kanske de säger att de är allergiska etc. och då kan du ju fråga vad det var som gjorde att de skaffade katten isåfall (inte alls anklagande utan bara undrande).
    Kanske kan ni få igång en kommunikation med varandra? Och var tydlig med att du bara vill hjälpa och att du är lite orolig för den lilla katten.
    Tycker de att katten är jobbig så kanske föreslå att de försöker hitta ett nytt hem till den eftersom de har allergi i familjen? Och få dem att se det från kattens ögon hur pass kallt det är för den just nu och att det inte alls är en glad liten katt...

Jag hade inte stått ut... jag hade pratat med grannarna om det (lugnt och sansat som vuxna), och hade de vägrat göra något åt det och haft en dålig attityd så hade jag påkallat lokala djurskyddsinspektören som kan undervisa dem i god djurhållning...

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • the M Bitch

Tack för era svar.

Jag ska prata med mamman i familjen så fort jag kan (ser henne inte så ofta). Vill inte gå över bara för att prata om detta, utan tänker ta det "vid tillfälle".
    Det finns ju ändå en viss risk att jag missförstått hur de gör med katten. Men jag har sett dem mota undan katten då den försökt ta sig in, samt slänga ut den igen om den lyckats smita in. Det är väl en sak när det är sommar, men nu kan man väl ändå låta katten vara inne?!
    Jag tror det är fler granar som är irriterade över detta, för kattkraken springer ju och försöker ta sig in lite varstans...
  • pussgurkan86

det är djurplågeri. förstår inte varför dom skaffar katt ens när dom inte kan ta hand om den.

• bridezilla

Men vad i...??? VARFÖR skaffar man en katt om man inte kan ha den inne för att någon i familjen är så allergisk???? Hur urbota dumt är inte det då??? Snacka om idioter, rent ut sagt!

• CTMT
    the M Bitch skrev 2010-01-10 17:56:45 följande:
    Tack för era svar. Jag ska prata med mamman i familjen så fort jag kan (ser henne inte så ofta). Vill inte gå över bara för att prata om detta, utan tänker ta det "vid tillfälle". Det finns ju ändå en viss risk att jag missförstått hur de gör med katten. Men jag har sett dem mota undan katten då den försökt ta sig in, samt slänga ut den igen om den lyckats smita in. Det är väl en sak när det är sommar, men nu kan man väl ändå låta katten vara inne?! Jag tror det är fler granar som är irriterade över detta, för kattkraken springer ju och försöker ta sig in lite varstans...
    Va bra! Men under tiden, ni/du har inte möjlighet att ställa ut en låda gjord av frigolit med filtar i till kisen någonstans? Frigolit är lite bättre skydd än pappkartong eller tygbitar... för så kallt som det är nu så kan små djur lätt frysa ihjäl...
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • reserverad

Vet du vad? Jag blir nästan lika förbannad på dig som inte gör något för det stackars djuret som lider som jag blir på idioterna som äger katten. Det är väl för helvete bara att ringa på deras dörr och säga att det är djurplågeri att lämna katten ute nu och gör de inte något åt saken så gör du det genom att ringa djurskyddsinspektören.

Den som tiger samtycker! Och det är alltså du i det här fallet som samtycker till att katten behandlas illa och kanske fryser ihjäl.

Svar på tråden Grannen släpper inte in katten fast det är svinkallt ute!