• mammaanna123

behöver råd

Hej, min exman håller på at järntvätta vår 13årig dotter till jehovas vittne.Han är medlem i sektan, men inte jag. Vi har henne varannan vecka ock jag vet inte vad de gör... Jag fick höra att dotter sagt i skolan att hon är ehovas vittne. Det var en chock. Igår pratade jag med min exman, men det blev bara bråk, han sa att han har rätt och jag får inte förbjuda honom att ta henne till deras möte. Nu är vi fiender. Pratade med dotter och förstud att det är kanske försent, hon var järntvättad... Hälp mig, vad kan jag göra, vem ska jag vända mig till? 
    Förkrossad.

• Svar på tråden behöver råd
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du skriver att ni har er dotter varannan vecka och därför antar jag att ni har gemensam vårdnad om henne. Det innebär i så fall att ni båda har juridiska rättigheter och skyldigheter gentemot er dotter. Ni har rätt att fatta alla beslut som har med henne att göra men ni har också skyldigheter att ge henne en god och trygg uppfostran. I gemensam vårdnad ligger också att ni skall samarbeta  och i samråd bestämma i viktiga frågor. När man har gemensam vårdnad måste man alltså kunna samarbeta och inte hamna i allvarliga olösliga konflikter. Jag tycker att den här frågan du tar upp är så pass allvarlig och genomgripande i din dotters liv att du och din f d man måste samråda. Om ni inte gör det så kommer din dotters liv att bli väldigt uppdelat och det verkar orimligt för henne. Det är alltså en allvarlig situation. Jag kan säga detta eftersom jag arbetat med familjerättsliga frågor i många år. Om du och din f d man inte kan samarbeta och komma överens så tycker jag att du skall överväga att ansöka om enskild vårdnad om din dotter. Detta gör du hos tingsrätten. Du kan också vända dig till familjerätten i din kommun för att få råd och synpunkter. Om du vill driva frågan om enskild vårdnad så kommer tingsrätten att fatta ett beslut om vårdnaden/boendet. De kan uppdra åt familjerätten att göra en utredning om vad som är bäst för din dotter.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden behöver råd