• sara 03

Hjälp!!!När kan man börja med babysemp 2 ?

Hej min lille kille är 2 månader nu. Ja ammar delvis men inte mycket pga av att min mjölk börjar ta slut! Så han får ersättning babysemp 1.
    Han äter 140-165 ml varje gång. Och har även hänt att han ätit 220ml. Tycker de verkar ganska mycket.
    Och ofta vill han äta ,ca 2-3 timmar. innan kunnde han stå sig fyra timmar en gång om dagen.
    Så funderar på om han behöver ngt mer mättande nu ? Babysemp 2 är ju från 4 månader, men kan man börjar redan nu med att ge det ? Hur har ni gjort ?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp!!!När kan man börja med babysemp 2 ?
  • Lady Namárië

2:an är ganska mycket kraftigare, och innehåller dessutom aktiv bakteriekultur, om jag minns rätt. Vi hade också en hungrig bebis, men blev rekommenderade att INTE börja med Semp2 för tidigt.

So say we all
  • sara 03
    Lady Namárië skrev 2010-01-10 11:39:07 följande:
    2:an är ganska mycket kraftigare, och innehåller dessutom aktiv bakteriekultur, om jag minns rätt. Vi hade också en hungrig bebis, men blev rekommenderade att INTE börja med Semp2 för tidigt.
    Okej, men när började ni med 2an?
  • Lady Namárië
    sara 03 skrev 2010-01-10 11:41:04 följande:
    Okej, men när började ni med 2an?
    Vid fyra månader, enligt rekommendationen.
    So say we all
  • Lady Namárië

Sedan är det ju faktiskt så att det inte är konstigt att ett spädbarn inte "står sig" mer än ett par timmar på ett mål mat. Ersättning är kraftgare än bröstmjölk, visst, men det SKALL ju vara lättsmält. Jag skulle tippa på att han är inne i en period då han växer mycket och behöver mycket mat, helt enkelt. Byter ni till Semp2 nu riskerar ni att ge honom kraftigt ont i magen, och kanske förstoppning.

So say we all
  • sara 03

Jo ja tror de med men han verkar vara hungrig hela tiden typ. Hehe. Ja vågar inte byta till 2an, hade en bekant som mena på att de nog inte var någon fara att byta men känndes inte rätt så ja tänkte höra lite här hur andra gjort!

• Annsofie83

På baby semp 1 står det att man kan ge till 6 månader och babysemp 2 står från 4 månader. Ska man byta vid 4 eller 6 månader??

• Lady Namárië
    Annsofie83 skrev 2010-01-10 20:07:45 följande:
    På baby semp 1 står det att man kan ge till 6 månader och babysemp 2 står från 4 månader. Ska man byta vid 4 eller 6 månader??
    Du kan byta tidigast vid fyra månader (en del barn är inte riktigt mogna för byte så tidigt, och kan få lite ont i magen), men bör ha bytt färdigt vid sex månader.
    So say we all
  • Annsofie83
    Lady Namárië skrev 2010-01-10 21:30:58 följande:
    Du kan byta tidigast vid fyra månader (en del barn är inte riktigt mogna för byte så tidigt, och kan få lite ont i magen), men bör ha bytt färdigt vid sex månader.
    Men kan jag bara byta helt och hållet eller hur vänjer jag honom vid nr 2??
  • Lady Namárië
    Annsofie83 skrev 2010-01-11 11:24:09 följande:
    Men kan jag bara byta helt och hållet eller hur vänjer jag honom vid nr 2??
    Det beror lite på vad hans mage tål. Det bästa är att blanda i början, och öka mängden lite i taget. Först kanske 1/4 Semp2 i några dagar, sedan hälften osv. Märker ni att han får ont i magen så minska mängden ett tag och ge honom mer tid att vänja sig.
    So say we all
  • Annsofie83
    Lady Namárië skrev 2010-01-11 11:29:38 följande:
    Det beror lite på vad hans mage tål. Det bästa är att blanda i början, och öka mängden lite i taget. Först kanske 1/4 Semp2 i några dagar, sedan hälften osv. Märker ni att han får ont i magen så minska mängden ett tag och ge honom mer tid att vänja sig.
    En sista fråga bara :) Ska de ha lika mycket av baby semp 2? Nu äter han 180 ml vatten och 6 skopor pulver?
  • Lady Namárië
    Annsofie83 skrev 2010-01-11 11:31:21 följande:
    En sista fråga bara :) Ska de ha lika mycket av baby semp 2? Nu äter han 180 ml vatten och 6 skopor pulver?
    Jag har för mig att mina minskade lite i mängd när vi gick över till tvåan, men du får testa och se. Börja med lite mindre kanske, allt eftersom det blir kraftigare. Verkar han inte bli mätt får du väll fylla på.

Håll koll så att han bajsar, också, för bajset blir lite hårdare av tvåan. Verkar han få problem, blanda i nån tesked olja i flaskan eller köp laktulos på apoteket.
    So say we all
  • Annsofie83
    Lady Namárië skrev 2010-01-11 11:34:18 följande:
    Jag har för mig att mina minskade lite i mängd när vi gick över till tvåan, men du får testa och se. Börja med lite mindre kanske, allt eftersom det blir kraftigare. Verkar han inte bli mätt får du väll fylla på. Håll koll så att han bajsar, också, för bajset blir lite hårdare av tvåan. Verkar han få problem, blanda i nån tesked olja i flaskan eller köp laktulos på apoteket.
    Jag ger honom redan matolja men laktulos kanske är ännu bättre.
  • Lady Namárië
    Annsofie83 skrev 2010-01-11 11:40:36 följande:
    Jag ger honom redan matolja men laktulos kanske är ännu bättre.
    Funkar det bra med matolja så behövs inte laktulosen. De kan bli lite gasiga av den, så det är bara onödigt att ge om det inte behövs.
    So say we all
Svar på tråden Hjälp!!!När kan man börja med babysemp 2 ?