• Kingston

Vi med endometrios 5

Kommer aldrig ta mig igenom allt som står här men jag behöver ett "ventilationshål" och prövar helt enkelt med det här.

Är precis nyopererad för utomkveds. Man fick ta bort ena äggledaren och vid operationen upptäcker dom att jag har endometrios på flera ställen och bl.a. i den andra kvarvarande äggledaren...

Vi som försöker få barn nr2 har nu insett att detta kan bli svårt och sorgen jag känner just nu är helt utom kontroll.

Dessutom mår jag skit efter operationen och känner just nu ingen som helst lust till att fortsätta med någonting alls....

Jag hoppas vinden vänder snart

• Kingston

Hade ingen som helst misstanke om endo tidigare.
    Visste knappt vad det var innan jag fick diagnosen. Och det värsta av allt är väl att man inte får/fick så mkt info efter den här operationen.

Försöker trösta mig med att loppet inte är kört ännu, men endo och sammanväxter i den enda äggledaren man har kvar känns ju inte som några jättehöga odds...

Har hänt mkt annat negativt runt omkring oss senaste månaden och kände väl att detta var droppen som lät bägaren rinna över. Vart vänder jag mig om jag vill veta mer eller prata om endo? Då tänker jag i första hand i "graviditetssyfte". Finns kanske massor med hopp som jag inte vet om...
    Hade iaf känts bättre att få ventilera sin oro med någon som vet vad h*n snackar om och inte bara med någon läkare som klappar en på axeln och önskar "lycka till"....

• Kingston

KajsaL

Åh jag förstår din ensamhet. Precis så känner jag också just nu.
    Vet inte om "barntillverkningen" är värd den sorg som uppstår varje gång det misslyckas. Är så rädd att det ska bli en livssorg som aldrig kommer att gå över, och det tycker jag inte det är värt...

Vad ska man säga?
    Livet är bara förjävla (ursäkta uttrycket) orättvist!

• Kingston

KajsaL: jag tycker du ska vända dig direkt till Uppsala och fråga hur du ska göra!
    Jag vet inte om det funkar, men vad ska man annars göra?!

Jag har inte ännu tagit mod till mig att fråga om hjälp för att bli gravid.
    Vill verkligen inte höra "försök ett år till så ser vi hur det går"! Då bryter jag ihop fullständigt tror jag

• Kingston

Hedwig H: vi har försökt i ca 7 månader men vi har ett barn sedan innan.
    Men iom att dom opererade bort en äggledare (det var i samband med det man upptäckte endon och att den andra äggledaren såg riktigt dålig ut) så skulle jag vilja göra den där undersökningen med någon vätska (vet inte vad den heter) för att se om det ens är möjligt att bli gravid på naturlig väg.
    Vi måste ju ändå bekosta ivf själva så jag vill veta så snart det bara går hur det egentligen ligger till! Jag vill inte dra ut på det och låta endon omöjliggöra en graviditet totalt...

• Kingston

Idag ringde jag till MVC! Jag fick lite mod efter snacket här i går och nu vill jag ha svar!

Heidi82: vi vet inte ännu om det är möjligt för mig att bli gravid på naturlig väg därför vill jag nu ta reda på detta en gång för alla.
    Jag vill ju självklart "klara det på naturlig väg" men om det är stopp i äggledaren är det loppet kört och då är ju ivf ända alternativet.

Mamma 86: läkaren som konstaterade endo på mig sa att mörka fläckar/prickar är karaktäristiskt för endo (och det var bl.a. Det hon hittade på mig). Men om det kan finnas på "tappen" vet jag inte...

• Kingston

Heidi82: jag har dessutom bara en äggledare kvar så jag tycker det är lika bra att kolla upp hur den fungerar. Annars börjar jag gärna med ivf på studs! Bara man kan få ihop pengarna...

• Kingston

Heidi82: ja får hoppas den är mer funktionsduglig än vad den såg ut att vara vid operationen! Då skulle jag bli nedrans glad :)

Åh va spännande för dig!! Hoppas det lyckas på en gång!!! Måste vara skönt att vara "på gång"!

• Kingston

Heidi82: jag vet inte ens om jag "får till" någon spolning. Är det svårt att få dom att gå med på det? Jag har tid på mvc i veckan och hoppas på att få lite hjälp då!

Jag är också sådan som försöker ställa in mig på det värsta. Men hoppet finns alltid där och jag antar att det ökar när man sätter igång med Ivf...
    Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för dig!!

• Kingston

Längtanefterlilladig: jag ska tillägga att jag iofs fick barn för tidigt (6veckor). Klart det gjorde ont men jag tror inte det gjorde mer ont än för någon annan...
    Dessutom finns bra smärtlindring!
    Jag skulle nog också föredra vaginalt precis som Mar14 skriver... Mer ärrvävnad känns ju lite riskabelt och onödigt när man har endo

• Kingston

Mikki: får jag fråga dej om du har känt avsina äggledare på något sätt när de har varit vätskefyllda?

Jag har bara en äggledare kvar och har haft lite molande värk på den sidan till och från både innan, under och efter mens.
    Det är första gången jag känt det denna cykeln och börjar bli lite orolig att det är nåt som inte är ok.
    Har gjort has spolning för ca 3 månader sedan och då såg allt bra ut...
    Men jag undrar varför jag har den där molande känslan som jag inte känt av tidigare.

• Kingston

Filli89: tror du kan vara lugn. Min mens var helt rubbad i 4 månader efter op. Och ont gör det till och från ganska lång tid efteråt. Inget konstigt egentligen... Men är du osäker kan du ju alltid ringa sjukhuset eller sjukvårdsupplysningen!

• Kingston

Får jag fråga en sak bara?

Är det verkligen så smart att göra titthålsoperation? Jag vet att det är enda sättet att få veta hur det verkligen ligger till.
    Men jag själv kände knappt av min endo, sedan tvingades jag till titthålsoperation för en annan sak och det var då dom konstaterade min endo.
    Och efter den operationen tog det far utav bara h-te rent ut sagt!
    Nu lider jag mig igenom äl och mens på ett sätt jag aldrig tidigare gjort.
    Och har även problem med toalett besök och sex...

Förstår om man gör operationen i syfte att försöka förbättra livet och smärtorna på något sätt, men för min del så önskar jag att jag aldrig hade behövt göra min operation. Den gjorde allt mkt värre. Och vad jag har hört så är det ganska vanligt att operationer gör? Eller har jag fel?

• Kingston

Smalin86: ja man kabrioletters för att bara titta. I mitt fall gjorde man inget åt endon men konstaterade att den var där (man var ändå tvungen att gå in för en annan grej) och det har gjort mitt mycket värre än innan. Jag visste inte ens om att jag hade endo förrän efter den op. och jag önskar att den aldrig hade blivit gjord...

• Kingston

Brioche: så tråkigt att höra! Så fruktansvärt onödigt. Jag skulle råda alla att ge f**n i op om de kan. Men det är klart... Om man redan lider av sin endo och känner av mkt smärtor är det ju klart värt ett försök!

Svar på tråden Vi med endometrios 5