• Zelmilainen

Vi med endometrios 5

Ny tråd då den gamla tråden har gått ut.

Vi behöver varandra, så välkomna in i den nya tråden.

Länk till gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-127/m47315652.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 08:14

-------

nu är det andra gången denna vecka som tråden flyttas till svårt att få barn istället för endometrios. snälla kan ni som anmäler detta sluta göra det. vi har lagt tråden under endometrios för att vi vill ha den där, för att folk ska hitta dit lättare osv. de flesta går inte in under medlemsgrupper (detta är inte ens en medlemsgrupp) om man söker ny info. så sluta anmäla denna tråden tack.
  • Svar på tråden Vi med endometrios 5
  • Mace
    mummy82 skrev 2011-06-02 20:45:16 följande:
    Jag hade zoladex fram till i januari som inte hjälpte ett piss, hade lika ont ändå. Det är ju det där gamla tugget om att så länge man inte har mens så växer det ju iaf inte till sig... Ska ju ev in på en op efter sommaren, kändes lite som att du får ta denna tabl oxå så får vi se om du får mindre ont oxå får du ha den fram till ev op..... Blev inte särskilt klokare på d iofs...
    Hormonspiralen skulle ju ha stoppat mensen, men d har den ju inte gjort därav allt detta gulkroppshormon..... så nu är ja ju blödningsfri, men har ju lika jävla ont, så hon menade att Proveran kunde hjälpa till med smärtan....
    Känner inte alls till Zoladex... men hur är det med Synarela eller Enanton (heter det så?) som det verkar som att många andra i tråden haft?

Jag hade Suprecur i ett par månader, som skulle vara en ersättning för Synarela, men trots högsta dosen blev jag aldrig helt nedreglerad. När jag bytte till Synarela blev det däremot väldigt skillnad (mkt klimakteribesvär, men inte ont), så det kan ju ibland vara värt att prova andra tyyper av preparat. 

Usch. Håller tummarna att du hittar något som passar för dig! 
  • mummy82

Zoladex är typ samma som enanton, får ett implantat i magen 1 gång per månad.....
    Hoppas oxå att jag hittar nåt som funkar.

• Hjärtat78
    mummy82 skrev 2011-06-04 00:13:55 följande:
    Zoladex är typ samma som enanton, får ett implantat i magen 1 gång per månad.....
    Hoppas oxå att jag hittar nåt som funkar.
    Jag fick min först Zoladex för 3 veckor sen. Ska ta min andra om 1 vecka.. Känner mindre smärta nu men blev endo rensad för 1 månad sen..
  • Aimie

Tja! Behöver råd kring mitt problem...

Som jag har nämnt innan så fick ja endo.kramper som inte va från denna jord! Sökte hjälp å de fann en knöl, en sammanväxning som de ville operera bort. Fine! Va mitt svar gör ett då så ja kan forts. med mitt liv.... i fredes fick ja ett brev där det stod att en op. blir INTE av förrän alla mina IVF är gjorda för en operation kan medföra att man tvingas ta bort äggstocksvävnad som i så fall skulle ge sämre förutsättningar för ägglossningsstimulering. Lika med i korta drag att kunna få fram ägg under kommande IVF e avsevärt mkt mindre än va de e redan idag!

Imorgon ska ja få prata med vår läkare på RMC om detta problem å se vad hon har att säga... Enligt mig sj så har jag svårt att tro att vi nånsin kommer att lyckas om inte op. görs! Vad tror ni? Hur skulle ni agera i denna sit.? När man ska göra FET så måste man ju stimuleras nåt å då lär min "knöl" växa till sig igen ju... å nu med Zoladex i kroppen så e ju kroppen i vila samt så trycks endon ner väl? Fan va ja e trött på att skickas hit å dit!

• Aimie
    Fialotta82 skrev 2011-06-07 15:58:24 följande:
    Tja! Behöver råd kring mitt problem...

Som jag har nämnt innan så fick ja endo.kramper som inte va från denna jord! Sökte hjälp å de fann en knöl, en sammanväxning som de ville operera bort. Fine! Va mitt svar gör ett då så ja kan forts. med mitt liv.... i fredes fick ja ett brev där det stod att en op. blir INTE av förrän alla mina IVF är gjorda för en operation kan medföra att man tvingas ta bort äggstocksvävnad som i så fall skulle ge sämre förutsättningar för ägglossningsstimulering. Lika med i korta drag att kunna få fram ägg under kommande IVF e avsevärt mkt mindre än va de e redan idag!

Imorgon ska ja få prata med vår läkare på RMC om detta problem å se vad hon har att säga... Enligt mig sj så har jag svårt att tro att vi nånsin kommer att lyckas om inte op. görs! Vad tror ni? Hur skulle ni agera i denna sit.? När man ska göra FET så måste man ju stimuleras nåt å då lär min "knöl" växa till sig igen ju... å nu med Zoladex i kroppen så e ju kroppen i vila samt så trycks endon ner väl? Fan va ja e trött på att skickas hit å dit!
    De ringde en dag tidigare...å svaret blev att vi tar FET efter sommaren MEN min magkänsla säger att allt detta känns fel. Stimuleras jag igen så växer skiten å då får ja tillbaka mitt helvete...Fan va mkt man får ta i livet!
  • Fru U

Min rent personliga åsikt är att avstå operationer/ingrepp tills man fått barn, gjort ivf/fet... testat allt man vill och orkar...

Har man otur så slutar man ha den fertilitet man hade från början, att den minskar eller försvinner. Lite a la man vet vad man har men inte vad man får

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Emilotta

Ni som har gått på enanton, hur lång tid efter sista sprutan tog det innan ägglossningen kom tillbaka?

• Aimie
    Fru U skrev 2011-06-07 20:14:29 följande:

Min rent personliga åsikt är att avstå operationer/ingrepp tills man fått barn, gjort ivf/fet... testat allt man vill och orkar...

Har man otur så slutar man ha den fertilitet man hade från början, att den minskar eller försvinner. Lite a la man vet vad man har men inte vad man får

Tack Fru U för dina visa ord...

I.o.m att min högra äggstock e redan försämrad så e det ju rent av skitdumt att chansa.... men man e ju så trött på all smärta å toabesök...jag hoppas att zoladexen kickar snabbt in i kroppen e ju trots allt 3:dje omgången å att min "knöl" på nåt vis blir mindre...så ja kan leva ett "normalt" liv igen!
  • jomi

Får man haka på här?

vad är era symptom?
    Någon som har UTMATTNINGS symptom?

Är tillbaka i endoskiten efter barn nr.2 väntar på att starta med cerazette.....
    Mår ju inte bra av dem heller men man får ju välja sina "symptom"

Behöver nån att bolla med lite....

Längtar.....
  • Turkosfjäril

Jomi: jag har utmattningssymtom! Så väldigt jobbigt :(
    Gick också på cerazette innan och mådde heller inte bra av dom plus att dom inte funkade :/ går på mercilon nu som funkar jättebra!

Svar på tråden Vi med endometrios 5