• Trinity78

Vi med endometrios 5

mian04 skrev 2014-07-08 21:07:50 följande:
    Ja typiskt att det verkar vara så dålig kunskap om endometrios. Men de senaste veckorna har det varit mycket i medierna om endometrios, där expertläkarna också klagat på det. Hoppas det leder till en förändring snart!!
    Tumme upp på det!
    Reproductively challenged
  • Trinity78
    Filli89 skrev 2014-07-08 21:42:36 följande:
    De skummaste va ändå att ja hämtade journal anteckning från min Gyn, som ja inte sett tidigare. O där hade tanten skrivit diagnos myom/ endometerium utan att säga de minsta lilla till mig. Ja frågade till och med om ja kan ha de då vifta hon bort de hela. Får hon göra så skriva nått i journalen som hon inte berättar för patienten ?
    Det har hänt mig också. Vid ett tillfälle fick jag åka till akuten för jag hade såna fruktansvärda smärtor men de sa inget till mig då om orsaken. Det var först 10 år senare när jag begärde ut min journal som jag såg att de misstänkte endometrios! Det hade besparat mig många år och mycket lidande om jag hade fått veta det då!
  • Trinity78
    cooco skrev 2014-08-07 12:19:36 följande:

Hej!

Jag är precis hemkommen från gyn och man misstänker att min äggstock är sammanväxt med annat i buken, den var stum när hon petade på den. Jag har konstaterad endo sen tio år tillbaka. På fråga om man inte borde ta bort endon svarade hon att det kunde förvärras... Jag har aldrig tidigare hört talas om att sammanväxningar kan bli värre av att man opererar. Är det någon annan som fått sådan info?

Jo, det stämmer. Många läkare vill inte operera sammanväxningar eftersom de kan växa igen igen och t.o.m. bli värre.
  • Trinity78
    cooco skrev 2014-08-07 20:35:28 följande:

Tack för svar :) Okej, då kanske man ska låta bli. Men vad gör man när det smärtar? Finns det någon behandling?

Det vanligaste sättet är att prova med p-piller först. Hjälper inte det så kan man försätta kroppen i ett fejkat klimakterium med hormonsprutor.
  • Trinity78
    cooco skrev 2014-08-07 21:07:17 följande:

Perfekt! Jag ska hämta sprutorna imorgon. Håller på med ivf 3:e, fick tjata mig till zoladex eller enanton. Enligt kliniken skulle det inte spela så stor roll om jag nedreglerade längre än vad jag gjort tidigare, en och två månader men jag tror nog att det gör skillnad så jag kör på minst fyra. Skönt om jag slipper smärtan av sammanväxningarna också, en liten bonus.

Är det någon som sköljt livmodern med antiinflammatorisk vätska, någon form av bedövningsjox? Och funkade det?

Bra att du stod på dig! Jag blir så arg när jag hör att många ivf-kliniker fortfarande hävdar att det inte spelar någon roll hur länge man är nedreglerad! När man har endometrios så kan man ibland ha antikroppar i livmodern som hindrar ägget från att fästa. Då måste man nedregleras såpass länge att all den gamla livmoderslemhinnan försvinner och det tar 3-6 mån.

Om du menar äggledarspolning med Lidokain så stämmer det att det finns forskning som visar att det hjälper mot både smärta och ger bättre chans till graviditet. Jag vet dock inte om detta görs på några andra ställen än i forskningssyften. Det är möjligt, men när jag efterfrågade detta på min gynmottagning så hade de inte hört talas om det. 
  • Trinity78
    cooco skrev 2014-08-07 21:49:51 följande:

Ja, så hette det nog. Jag tror att det görs på endocentrum i Uppsala, möjligen bara i forskningssyfte. Kliniken sa att det har givit resultat men att man inte sett forskning på om det kan påverka fostret så därför gör man det inte under ivf-behandling.

Det har varit väldigt besvärligt att få bra info om ivf och endo. Jag har fått bättre info här på fl. än av kliniken.

Jag vet precis hur du känner det. Ett tips är att gå med i Endometriosföreningen. De har flera bra grupper på Facebook där man får mycket bra information. 
  • Trinity78
    LeiaBus2010 skrev 2014-11-04 08:11:42 följande:

Hallå tjejer! Ny i tråden. 

Jag har både endo och myomer... har haft endometerios i 4 år (Sen jag fick mitt första barn) Och efter andra så har det bara blivit värre.

Jag ska röntgas den 20 November för att se hur myomerna ser ut och om dom måste tas bort eller ej.

Jag har definitivt INTE läst igenom hela tråden, men hur som helst så har jag både p-stav (Som preventivmedel) OCH p-spruta (I medicinskt syfte)för att minska blödningar och värk... det funkar till 50%, blödningarna är väck, men jag har ont varannan dag.. undrar om det verkligen ska vara så... :P Är det någon mer som har dubbla prev-medel?

Jag tänker nämligen att det kanske inte är så bra, för man ska  ju inte ha hormoner alls om man har myomer... hmm...

Har du fått din diagnos efter en titthålsoperation? Såg de några sammanväxningar då? Det kan vara en anledning till varför du fortfarande har ont. Myomer kan jag tyvärr inte så mycket om.
  • Trinity78
    LeiaBus2010 skrev 2014-11-04 16:30:32 följande:
    Nej, endast genom ultraljud både vag och på magen... det blir ingen titthålsop förens jag har blivit röntgad verkar det som... så jag vet inte ett smack faktiskt... vad har ni andra för hjälpmedel mot smärtorna då? 
    Röntga? Vilken typ av röntgen? Det syns inte på vanlig. 

Jag har opiater mot mina smärtor, men de hjälper inte helt. Dessutom blir man väldigt trött och förstoppad. Det finns inget som hjälper bra mot sammanväxningssmärtor tyvärr. 
  • Trinity78

Blod ska det inte vara bakom livmodern. Vätska är dock normalt. 

• Trinity78
    Filli89 skrev 2015-01-01 12:12:04 följande:
    Kan man se skillnad på blod o vätska via vul?
    Ja, en expertläkare på Endometrioscentrumet i Uppsala berättade att blod ser ut som "myrornas krig" på skärmen
  • Trinity78
    eecc skrev 2015-03-17 13:27:33 följande:

Hej!

Jag skulle verkligen uppskatta om någon hade ett råd eller en åsikt gällande min situation. Just nu är jag väldigt desperat efter någon form av hjälp...

Jag har väldigt länga haft oregelbunden mens med väldigt starka smärtor. Det har pågått i flera år och blev bara värre för varje år som gick. När menssmärtorna kom va jag ALLTID sängliggande jag kunde knappt röra på mig och dåsade bort av smärtorna.. Jag antog att det va normalt att det va så..

För ca 3-4 år sedan började jag nästan varje månad få symptom som liknade urinvägsinfektioner, Fick gång på gång antibiotika trots att jag inte alltid hade bakterier och det hjälpte tillfälligt. 

För ca 1 år sedan började jag få något som liknade menssmärtor även när jag inte hade mens. Jag får ont i magen vad jag än äter och dricker (utom vatten och soppa). Har ont i magen dygnet runt (har inga allergier, vitaminbrister eller något liknande). Har i några år varit förstoppad, jag har aldrig en fungerande mage och har nu i 6 månader blödit från ändtarmen. Har från och till haft blödningar i urinet också. Varje månad blir bara värre och värre. För ca 3 månader sedan åkte jag in akut för att jag hade sånna otroliga smärtor att jag inte kunde stå på benen, jag kuned inte gå på toa för att göra varken det ena eller andra. Alvedon, ipren, becutan hjälper inte. Har fått Citodon av mamma men det hjälper endast lite. En månad senare va jag inne igen, jag blev hemskickad efter att ha gjort röntgen och en ytlig undersökning hos gyn. ^Åkte in igen dagen därpå och samma sak hände. Samma dag senare mot kvällen fick ambulansen komma för då var jag helt borta.

Vad säger läkaarna?
    De har varit inne i blåsan och kollat och inget finns. Har testat p-piller. Har haft 2-3 läkare som bara nämnt endo men ingen som tyckt att man ska gå vidare och testa det. De säger att det är helt normalt att som tjej ha ont. 

Hur har ni gjort? Känner ni att ni inte blivit tagna på allvar innan ni fått diagnos?

Du måste få riktig hjälp! Jag håller med ovanstående om att du behöver en titthålsoperation. Om du har endometrios så kan dina blödningar från tarmen bero på att endon har trängt igenom tarmväggen. 

Och NEJ, det är inte helt normalt att ha så ont!!

Vilket landsting tillhör du?
  • Trinity78
    FannyPetronella skrev 2015-03-24 16:27:25 följande:

Undrar om det är någon som har fått ersättning?

Jag har tänkt kolla upp om jag kan få ut något på min försäkring, men jag har inte kommit så långt än.
Svar på tråden Vi med endometrios 5