• hemligmamma

Er orsak till missfall?

Eftersom jag själv råkad ut för 2 "riktiga missfall" som jag kallar det. När det inte är tal om sen mens och när man garanterat kännt sig gravid (illamående, stora bröst, trötthet mm) så funderar jag över varför man får missfall. Jag ska nu själv ta tag i saken och begära en utredning.

Ni som redan fått hjälp/utredning av läkare/gyn, vad sägs vara er orsak till missfallen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Er orsak till missfall?
  • Licens To Kiss

Jag har haft 2 missfall. Första blev av pga att jag fick kraftig stöt när jag pillade i proppskåpet. Skakade, börja blöda och pratade osammanhängande)
    Missfall nr 2 var naturlig. Jag hade baktriell.... *vet inte hur det stavas* som orsakar missfall och förtidiga förlossningar.

Älskar mina barn! Dotter född 2001 och son i vecka 37+1 (BF 29/1-2010)
  • Irma

Tycke det saknas en grej. "Oförklarliga" missfall. Att det finns en orsak, men läkarna inte vill utreda mer på djupet. Jag har haft 4 MA. Blivit utredd i 2 omgångar och inte hittat något.

• hemligmamma
    Licens To Kiss skrev 2010-01-10 13:41:34 följande:
    Jag har haft 2 missfall. Första blev av pga att jag fick kraftig stöt när jag pillade i proppskåpet. Skakade, börja blöda och pratade osammanhängande)Missfall nr 2 var naturlig. Jag hade baktriell.... *vet inte hur det stavas* som orsakar missfall och förtidiga förlossningar.
    Hur kom de fram till det? Bakterier i underlivet, vilket sort? Hur fick du infektion? Eller hade bakterier gått över till barnet via tarmarna?
  • hemligmamma
    Irma skrev 2010-01-10 14:14:03 följande:
    Tycke det saknas en grej. "Oförklarliga" missfall. Att det finns en orsak, men läkarna inte vill utreda mer på djupet. Jag har haft 4 MA. Blivit utredd i 2 omgångar och inte hittat något.
    ja, det är väl ungefär samma läge som jag. Därför söker jag just svar på de som blivit utredda. För att se vad som kan vara orsaken...
  • Licens To Kiss
    hemligmamma skrev 2010-01-10 17:23:46 följande:
    Hur kom de fram till det? Bakterier i underlivet, vilket sort? Hur fick du infektion? Eller hade bakterier gått över till barnet via tarmarna?
    Gjorde gynundersökning strax efter som visade att jag behövde äta pencillin. Hade hållt på med en kur lactal som inte funkade alls och sen inträffade missfallet och sen gynundersökning. Blev gravid 3 försök senare. Vi försökte inom 7 månaders period 4 gånger totalt.
  • Licens To Kiss
    Licens To Kiss skrev 2010-01-10 17:34:19 följande:
    Gjorde gynundersökning strax efter som visade att jag behövde äta pencillin. Hade hållt på med en kur lactal som inte funkade alls och sen inträffade missfallet och sen gynundersökning. Blev gravid 3 försök senare. Vi försökte inom 7 månaders period 4 gånger totalt.
    När jag gjorde VUL och dom såg rester kvar efter missfallet sa läkarn att det inte är okej med balansen så jag sökte upp gyn som sa "obalans"
  • hemligmamma
    Licens To Kiss skrev 2010-01-10 17:35:55 följande:
    När jag gjorde VUL och dom såg rester kvar efter missfallet sa läkarn att det inte är okej med balansen så jag sökte upp gyn som sa "obalans"
    mhm, intressant. Till mig sa de inget om sådant. pga att jag alltid fått ut allt här hemma. när v äl värkarna drar igång kan jag inte ta mig någonstans, det är för knepigt. Hur åtgärdades det hela då?
  • Licens To Kiss
    hemligmamma skrev 2010-01-10 18:20:41 följande:
    mhm, intressant. Till mig sa de inget om sådant. pga att jag alltid fått ut allt här hemma. när v äl värkarna drar igång kan jag inte ta mig någonstans, det är för knepigt. Hur åtgärdades det hela då?
    Jag åt kuren och sen tog de 3 gånger till innan jag blev gravid. Blev fri från de där. Fick hem en broschyr efter gynundersökningen som det stod i att de orsakar missfall och förtidiga födelse. Jag hade en släng utav de igen i vecka 24 men då var de bara så gyn såg/märkte/ansåg att de var antydningar som tur var.
  • hemligmamma
    Licens To Kiss skrev 2010-01-10 18:33:49 följande:
    Jag åt kuren och sen tog de 3 gånger till innan jag blev gravid. Blev fri från de där. Fick hem en broschyr efter gynundersökningen som det stod i att de orsakar missfall och förtidiga födelse. Jag hade en släng utav de igen i vecka 24 men då var de bara så gyn såg/märkte/ansåg att de var antydningar som tur var.
    Skönt att det löste sig. Lycka till med den du har i magen nu!
  • villsågärna38

Vid Vul i v.13 + fick vi reda på att vårt foster dött i v.9+5.  Vi såg hjärtljud och ett helt normalt foster i storlek etc i början på v.9 så vår läkare sa att det förmodligen var ett kromosomfel som gjort att det dött. Saknar det alternativet ovan så jag fyllde i otur....

Väntar på ÄD i v.6
  • hemligmamma
    villsågärna38 skrev 2010-01-12 22:34:09 följande:
    Vid Vul i v.13 + fick vi reda på att vårt foster dött i v.9+5.  Vi såg hjärtljud och ett helt normalt foster i storlek etc i början på v.9 så vår läkare sa att det förmodligen var ett kromosomfel som gjort att det dött. Saknar det alternativet ovan så jag fyllde i otur....
    det var lite dumt att jag missade det... stackars dig. Hur många missfall har du haft?
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2010-01-12 22:34:09 följande:
    Har "bara" haft ett MA. Kan nog ha haft ytterligare ett par tidiga MF men räknar inte riktigt med dem då de varit så tidiga. Har förrutom det gjort sex ivf-behandlingar. Det är också tufft för när man får tillbaka ett embryo så är man ju teoretiskt sett gravid och då är det extra tufft att testa minus, man blir så himla besviken och ledsen. Vi har gått över till äggdonation istället nu, kommer aldrig att kunna få genetiska barn men hoppas på att få ett som är biologiskt mitt iaf Hormonbehandlas just nu för ÄD i v.6. Kram
    Väntar på ÄD i v.6
  • hemligmamma
    villsågärna38 skrev 2010-01-19 22:00:38 följande:
    Har "bara" haft ett MA. Kan nog ha haft ytterligare ett par tidiga MF men räknar inte riktigt med dem då de varit så tidiga. Har förrutom det gjort sex ivf-behandlingar. Det är också tufft för när man får tillbaka ett embryo så är man ju teoretiskt sett gravid och då är det extra tufft att testa minus, man blir så himla besviken och ledsen. Vi har gått över till äggdonation istället nu, kommer aldrig att kunna få genetiska barn men hoppas på att få ett som är biologiskt mitt iaf Hormonbehandlas just nu för ÄD i v.6. Kram
    jag beundrar ditt tålamod och din ork.
  • Cia o krabaten

ANnat: Överaktivt immunsystem, dvs kroppen såg fostret som farligt och stötte bort det

• 1989

Licens to kiss : Är det bakteriell vaginos du menar?

Svar på tråden Er orsak till missfall?