Inlägg från: Anonym (kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kattägare)

Hon låter katterna slicka på matporslinet!

Jag har inte läst alla svar i tråden, men som kattägare (och gravid) kan jag också tycka att det är rätt ohygeniskt, men framför alltså är det FARLIGT för katten äta människomat samtidigt är det FARLIGT för de som äter hos henne om det är gravida. Om du vill ha något att säga till din vän så kan du kolla upp både toxoplasmosis och struvitkristaller så blir det nog andra bullar hos henne...

• Anonym (kattägare)
    La Lola skrev 2010-01-12 07:58:37 följande:
    Toxoplasmaparasiten finns i bajset. Få gravida äter bajs.
    Jag vet inte hur du tror att katter tvättar sig, men de flesta katter jag vet av tvättar sig med tungan i rumpan. Moget svar btw.
  • Anonym (kattägare)
    Fru U skrev 2010-01-12 15:20:27 följande:
    Det är inte farligt för katten att äta vår mat. Inte generellt sett. Choklad ska man så klart inte ge katten men de mår inte dåligt av att äta kött, potatis osvOch som så många andra sagt, man blir inte smittad av toxoplasmosis på det viset
    Då vet du mer än de veterinärer som behandlat våra struvitkatter, jag väljer att inte ge mina katter människomat mer så får du göra som du vill. Inga katter äter potatis i det vilda och borde då inte göra det i fångeskap heller.

Och som många andra också sagt (och borde kunna lista ut själva) så överförs både avföring och urin till kattens mun när den tvättar sig.
  • Anonym (kattägare)
    Fru U skrev 2010-01-12 16:10:49 följande:
    Ja, var och en gör som de tycker är bäst. Själv har jag läst mer än veterinärer gör vad gäller kattens matsmältnings/matspjälkningssyten och näringsbehov och vi har "botat" vår katt som hade diabetes.
    Låter intressant. Vad jobbar du med? Fast jag kanske inte ska kapa TS tråd med det , men ändå intressant att veta då vi har haft många foderproblem med vår katt och kanske kan få råd.
  • Anonym (kattägare)

Alltså den här tråden har ju spårat lite från ämnet, men det är ändå märkligt att så många är så lite pålästa att de tror att bara för att det finns vildkatter som lever i storstäderna äter soper och överlever (skulle vara spännande att se er sjukdomstatistik på dessa katter) så är detta kattens naturliga föda som den mår bra av...

Men var och en gör som de vill såklart och jag väljer att inte ge mina katter människomat. Det är tråkigt bara att det inte finns något utrymmer bland vissa människor att föra en diskssion utan påhopp, men eftersom ni vet mer än de veterinärer jag känner är det ju ingen idé att fortsätta försöka diskutera. 

Jag lämar därmet ämnet och tråden nu i alla fall så kan TS få riktiga svar på det hon frågade om. Lycka till med din kompis TS

Svar på tråden Hon låter katterna slicka på matporslinet!