Inlägg från: FridaB09 |Visa alla inlägg
  • FridaB09

    Vad tycker ni om namnet Leonie

    Vi har ett ganska ovanligt efternamn och jag har enormt svårt att hitta ett flicknamn som passar till det. Det måste nästan vara lite kortare "söta" namn för att matcha när det gäller tjejnamnen (ex. Lova). 


    Vi "bestämde oss" för länge sedan för namnet Leonie då det fungerar med alla kriterier, men jag har nu hört någon kalla namnet WT och nu är det allt jag själv känner när jag hör namnet. 
    Hjälp?! Vad tycker ni?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 11:24
    Jag blev nyfiken, ni som tycker att Leonie kan kännas lite WT, vad tycker ni om Charlie på en flicka? (Det är inte aktuellt för oss men)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leonie
  • FridaB09

    Jo, jag känner ju absolut att det i slutändan är upp till oss. Men jag skulle gärna vilja ha en någorlunda bild av vad andra kan komma att tänka. Personligen identifierar jag inte Kevin som ett WT namn (som många andra här verkar göra) genom att den Kevin som står mig närmast är så långt från WT man kan komma, prydlig akademiker-kostymnisse i storstad. Så jag håller absolut med om att det är personen som gör namnet. 


    Visste inte att det var vanligt i Tyskland, superkul, jag älskar Tyskland
  • FridaB09

    Vårt efternamn är svenskt och jag tycker det låter svenskt men är hur knepigt att matcha som helst. Det slutar varken med -lund, -ström, -berg, -sson, -en eller någonting jag kan komma på som "vanligt". Det var dock ett bra exempel.


    Det med kronprinsessan låter bekant och det är ju en hit för mig. Jag får se vad hon heter i efternamn. Och jo, jag läste tyska hela gymnasiet och trodde ett tag att jag skulle bli tyskalärare. Så det kul att veta.
  • FridaB09
    Hedi skrev 2010-01-10 15:27:50 följande:
    "Leonie Persson, 31   När Leonie gifte sig med H&M-miljardären Karl-Johan Persson 2002 var Victoria på plats. Leonie och maken har två barn, Victorias gudson Ian, 4, och dottern Philippa, 5 månader." Här är hon
    Tack, du var snabbare än mig och innan hon gifte sig hette hon Gillberg, så hon var alltså namngiven Leonie Gillberg. 
  • FridaB09
    pluvdo skrev 2010-01-10 15:50:14 följande:
    Värst vad det är inne att kalla allt för WT nu.
    Haha jo jag vet, men jag vet inte hur annars jag ska formulera mig. Det är verkligen känslan.
  • FridaB09
    pluvdo skrev 2010-01-10 16:15:19 följande:
    Fast du sade ju att det var någon annan som kallat det WT, så då är det inte din känsla. Jag tycker alla namn verkar kallas WT nu, utom såna som Ragnar, Greta, Edward, Berta och andra fruktansvärda namn som folk försöker lura på sina barn.
    Jo det var någon annan som först formulerade det så. Men jag har inte heller missat "kalla allt för WT"-fenomenet och när jag ser stavningar som Cewin så ger det mig en viss "känsla" genom det. Nu får jag samma känsla för Leonie för att någon annan stämplade det rätt ordentligt. 
  • FridaB09

    I mina öron ska det uttalas som det stavas helt på svenska LeåhnIe (med ett "långt" uttonande i) inte med apostrof över e:et så det blir onI (med tvärt avslut). Med apostofen kan jag kanske föreställa mig hur det kan användas för båda könen, men när jag uttalar det tycker jag det blir mycket mjukt, feminint och flickigt. Lite samma flyt som om jag säger Josefine men slutar mitt i i:et.


    Supertack till alla som delar sina åsikter. Jag vill verkligen höra.
  • FridaB09

    Och det handlar verkligen inte om att vi försöker vara unika och ovanliga. Egentligen dras jag till lite längre mer traditionella namn som Johanna och Josefine. Men kortare lite "gulligare" namn låter bara bättre bredvid vårt efternamn på något sätt. Alla kusinerna heter puttenuttiga saker så jag skulle vilja hålla det på en lagom nivå och min man älskar Leonie, mycket för att han tycker att det inte är sötsliskigt. Vi har inte letat unika namn, men jag skulle nog inte heller ha valt att döpa min dotter till Lova för 1-2 år sedan då varje flicka i vår bekantskapskrets döpes till det.  

  • FridaB09
    Molson Canadian skrev 2010-01-10 20:35:33 följande:
    Apostrofen över det första e:et påverkar inte hur man uttalar i:et i slutet. 
    Ursäkta jag ser att jag formulerade mig lite konstigt. Jag vet att apostrofen inte påverkar i:et. Det finns en Leonie (som stavas så) i samma område som mig (inte bekant) och hennes mamma/närstående uttalar hennes namn som om det hade en apostrof och ett kort i. Det är tydligen inte något konstigt att uttala det så, men jag uttalar det på ett sätt som kom naturligare för oss och med det inlägget menade jag bara på att göra skillnad på de två uttal som är kända för mig
  • FridaB09
    Molson Canadian skrev 2010-01-10 22:52:22 följande:
    Jag har inte påstått någonting om det franska uttalet, jag har läst på tok för lite franska för att försöka . Pappan tlll Leonie som får sitt namn uttalat på ett sätt som jag inte använder, är invandrad men jag har inte helt hundra på varifrån. Uttalet kanske kommer från honom. 
    Jag tror inte att jag skulle vilja ha med apostrofen, det känns som den krånglar till det, det är inte så jag uttalar det och de allra allra flesta har inte haft något problem med att uttala det hittills. Innan jag tog frågan hit visste jag inte att det kunde vara ett problem. Men det är också superbra att veta, ingen ska ju behöva rätta alla hela sitt liv om hur namnet uttalas, så det är bra att veta.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leonie