Jag har varit på båda ställena. Sunny Beach återvänder jag aldrig till, inte ens under pistolhot! Hvar var däremot helt underbart, jag vill verkligen tillbaka till azurblått vatten, god mat, härliga promenadstråk. Sunny Beach är uppbyggt för turism - medan Hvar/Jelsa inte alls känns lika "turistigt" (inte lika många hotellkomplex, personalen på restaurangerna kan inte alltid engelska, det är många kroater som turistar där, mat med lokal anknytning etc).
I Sunny Beach fanns det inte så mycket att göra, annat än att äta grillat och bada (och vi hade otur med vädret...). På Hvar hyrde vi bil en dag, tog en promenad till den pittoreska byn Vborska (ca 3km från Jelsa), hyrde bil och åkte till andra sidan ön (Sucuraj, tror jag den byn hette), tog båten till Split, åkte bussutflykt till Dubrovnik mm. Och så badade vi en massa förstås
Jag upplevde att det var ungefär lika dyrt på båda ställena (t ex vad gäller mat/vin på restaurang), men att vi fick mer för pengarna i Kroatien. Det kan ju bero på att det i Sunny Beach enbart fanns grillat i matväg... Det var helt enkelt godare mat och trevligare folk i Kroatien! Jag upplevde det som att kroaterna på Hvar inte hade tröttnat på turisterna än, medan jag ständigt fick den känslan i Sunny Beach.