• nilla 1972

kroatien eller bulgarien

ja å min vänninna väljer mellan kroatien eller bulgarien. någon som vill dela me sig av erfarenheter av ena eller andra eller båda länderna. kroatien, hvar känns lockande. vi vill ha sol, bad, shopping, god mat å dryck, vin m.m.men ändå rel. billigt.
    någon som hyrt hotell el hus från blocket ?? funderar på det.
    alla tips mottages tack.

• Svar på tråden kroatien eller bulgarien
  • längtar och väntar

Jag har aldrig varit i Kroatien, men känner folk som varit där som säger att det är fantastiskt!

Däremot har jag varit i Bulgarien och skulle aldrig återvända dit om jag ens så fick betalt!! Skitigt, äcklig mat, otrevliga människor, opålitligt väder etc etc..

• sulinajo

Jag har varit i Bulgarien och skulle inte rekommendera det till någon! Fast jag vet att många varit där och tyckt att det var toppen.
    Maten var inte god, dålig shopping. Vinet var billigt var väl det som var bra
    Vi var i Sunny beach kasnske är olika vart man är!

• Mama Africa

Har inte varit på något av ställena men har bekanta som säger att Bulgarien är skit, med otrevliga människor och att Kroatien är fantastiskt.

• kärleksbarm

Kroatien utan tvekan. Underbart!!!

• Miss Obsessive

Jag har varit i både Bulgarien och Kroatien och av de två så vinner Kroatien med hästlängder! Något man verkligen inte bör missa när man åker till Kroatien är Diocletianska palatset i Split, helt fantastiskt vackert =) 

• Tecken

Jag har varit på båda ställena. Sunny Beach återvänder jag aldrig till, inte ens under pistolhot! Hvar var däremot helt underbart, jag vill verkligen tillbaka till azurblått vatten, god mat, härliga promenadstråk. Sunny Beach är uppbyggt för turism - medan Hvar/Jelsa inte alls känns lika "turistigt" (inte lika många hotellkomplex, personalen på restaurangerna kan inte alltid engelska, det är många kroater som turistar där, mat med lokal anknytning etc).  

I Sunny Beach fanns det inte så mycket att göra, annat än att äta grillat och bada (och vi hade otur med vädret...). På Hvar hyrde vi bil en dag, tog en promenad till den pittoreska byn Vborska (ca 3km från Jelsa), hyrde bil och åkte till andra sidan ön (Sucuraj, tror jag den byn hette), tog båten till Split, åkte bussutflykt till Dubrovnik mm. Och så badade vi en massa förstås

Jag upplevde att det var ungefär lika dyrt på båda ställena (t ex vad gäller mat/vin på restaurang), men att vi fick mer för pengarna i Kroatien. Det kan ju bero på att det i Sunny Beach enbart fanns grillat i matväg... Det var helt enkelt godare mat och trevligare folk i Kroatien! Jag upplevde det som att kroaterna på Hvar inte hade tröttnat på turisterna än, medan jag ständigt fick den känslan i Sunny Beach.

• nilla 1972

tack för alla tips. kroatien verkar ju absolut bäst, vi får se om det blir dit eller var vi hamnar till slut.

Svar på tråden kroatien eller bulgarien