• Eled

Homepartysäljare! Har du varit el är du?

Jag har hittat ett koncept somjag tror på och gärna skulle vilja testa. Jag undrar om det finns någon som har varit el är homepartysäljare och vill berätta lite för mig hur det funkar. Jag vill veta positivt och negativt. Bästa respektive Sämsta upplevelsen. Vad tjänar man? Får man pengar eller bara saker? Vilka skyldigheter har man? 
    Jag är t ex upptagen på torsdagkvällar. Måste jag sluta med det?

Ja kommer säkert på fler frågor men de får jag ta då.

• Svar på tråden Homepartysäljare! Har du varit el är du?
  • April Mamma

Som homeparty försäljare så väljer du ju i princip själv när du kan o vill jobba.
    Vad du tjänar osv beror ju på vad du säljer o vilket avtal det är, olika från företag till ett annat.

Vad ska du sälja?

• Eled

heminredningsprylar om jag får jobbet vill säga. ;)
    Men ok man tjänar pengar lite eller kan det vara så att på vissa företag får man bara plocka ut saker och vissa bara pengar och vissa pengar och saker?

• Eled

Förresten Har du provat? Ngt kul el pinsamt el annat och berätta?

• Eled

"Puffar" lite för jag är lite urtråkad el säger man uttråkad?
    Ja ja

• tamate

jag har kört för ett sexleksaksföretag (vill inte säga namnet då dom är skit och jag vill inte ge dom reklam), tupperware, nikken, lingon och blåbär, acn

kan säga att det är i grunden samma tanke men olika företag har olika upplägg på hur mycket du tjänar och vad som krävs av dig. och vissa får man mycket hjälp av medans vissa får man klar allt själv med.
    Ett stort tips är att kolla upp innan du får några produkte eller ska ksriva under något är VAD företaget kräver av dig och får du köpa första paketet med demo produkter eller ska du göra något särskilt för dom ska bli dina.
    Tänk på att alla dina utgifter kan du göra avdrag för om du får några inkomster. tex pappersåtgång, frimärken, demogrejer ja rubbet. detta kan du ju även kolla av med företaget så kan dom säkert tipsa hur du går tillväga.
    kan säga att det är kul att sälja spec när kunderna återkommer och visar sin uppskattning för en =)
  • laga mat

Jag säljer underkläder via homeparty för ett företag som är grymt bra. Man tjänar bra, inga säljkrav...inga klädkoder....osv. Man köper in en start kollektion som man sedan äger, och kan sälja om vill, sedan får man nyheter till 50% rabatt...Man måste alltsåp inte ivestera flera gånger på samma år...som typ klädkolletioner...

Mitt tips är: precis som föregående talare har skrivit. kolla kontraktet vad som "krävs" av dig
    * hur mycket skall du bära med dig? Jag kan tänka mig att det blir en del om det är inredning, kuddar, tidningsställ, kandelabrar, tavlor..osv.Har du en visning i en lägenhet, då får du springa upp och ner en del. Det tycker jag man skall tänka på..
    * vilken utbildning, handledare får du? Vi har en handledare till alla våra säljare som är med ute på visningar för att hjälpa till och stötta, all utbildning och alla konferanser är gratis. Det tycker jag att dom skall vara..om det är boende och mat, så får man detta till självkostnadspris.
    * Vad tjänar man? jag tycker minst man skall ha mellan 30-40% av förtjänsten....

Lycka till!

• Eled

JA jag har läst på lite nu för jsg fick ett mail tillbaks efter anmält mitt intresse.

JAg är lite tveksam ska jag säga.

Man får som konsulent 23% av det man säljer. 25%om du är egen företagare.
    Det tycker jag var lite snålt.

MAn får köpa nu då en kollektion för ca 4000 kr (normalt 10 000-12000, verkligen?)
    Dessutom får du en vara nu då värde ca 1700 kr

Det som jag frågar mig är om det finns mer än en stadig varande kollektion. Det kommer ju vårkollektioner och så. Men de har ju så mycket. Därför tror jag att man bara får köpa en för 4000 kr och sen får man köpa mer om man vill. Jaa det är frågan? Ska jag ta reda på iaf.

De vill ju att man har 4-6 partyn i månaden frågan är om det är ett krav.

Det rör sig ju om heminredning och ja kan begära att folk ska flytta undan sina egna saker för att jag ska kunna pynta med mitt? Eller fattar man det när man ordnar ett sånt är party?

Detta är vad de menar att det innebär

Att boka partyn

• Presentera säsongens kollektion

• Att skapa en hög “mysfaktor” hemma hos värd/

värdinna med vår kollektion

• Ge värd/värdinna och deras gäster en liten

trendrapport och inbjuda till inspirerande shopping

• Ta emot orders och lägga in dessa i vårt ordersystem.

• Aftersales, kommunicera med kunderna & ge

service!

Du behöver inte:

• Leverera varor eller hantera pengar, detta sköts av företaget

Den ekonomiska insatsen för att starta som

konsulent är liten, istället ligger den stora investeringen

i tid, energi, planering och målmedvetenhet.

Man väljer själv hur stor ens insats ska vara. Hos oss

fokuserar du på det du är duktig på dvs. att vara

i kundkontakt. Du slipper uppgifter som att packa

varor och att hantera betalningar vilket annars

är vanligt när man arbetar som konsulent inom

homepartyverksamhet.

Som konsulent hos oss tjänar du 23% i provision

exklusive moms och inklusive semesterersättning.

Vi betalar sociala avgifter och arbetsgivaravgifter.

Inkomstskatt dras från din provision. Du kan också

välja att jobba som egen företagare med F-skattsedel

och får då 25% provision på din försäljning

inkl. moms. Då betalar du själv skatter och avgifter.

Provisionen betalas ut en gång per månad efter

det att dina kunder har betalat sina fakturor.

Hittills har det visat sig att våra konsulenter säljer för

mellan 3.000 och 10.000 per party. Snittorder per

kund ligger mellan 500 -600 kr, dvs. vissa kunder

handlar för 200 och andra för 2000 kronor.

På våra partyn handlar 8 av 10 kunder, dvs. 80 procent

av gästerna blir kunder hos företaget

Ja vad tror ni? Såg nu att man väljer själv hur stor insatsen ska vara. JA antagligen hur många kollektioner du vill köpa in. Låt oss då att det går trögt men att man förhoppningsvis säljer för ca 3000 per kväll. Då får man i slut ändan själv 500 kr. (För det var ju 25% bort av det man sålt (momsen) och sen 23% av resterande belopp.
    Sen har man ca 4 partyn i månaden. Ca 2000 kr i månaden. Efter två månader har du tjänat in det du investerat på en kollektion.  Eller räknar jag helt galet?

• Eled

plus att sen får jag ju betala skatt på de 2000 jag tjänat. Jaaa jaaa....

• laga mat

Jag vet vilket företag du menar. Jag var själv inne på detta innan jag hittade underkläderna. Deras pris till kund var för dyrt för mig, deras produkter finns mycket billigare i den lokal inredningsaffären. Samt dålig provision...Tänk på vad du skall bära med dig
    Har du tittat på andra hemförsäljningsföretg? Jag kan skicka dig info om du vill?

• Eled
    laga mat skrev 2010-01-12 08:11:26 följande:
    Jag vet vilket företag du menar. Jag var själv inne på detta innan jag hittade underkläderna. Deras pris till kund var för dyrt för mig, deras produkter finns mycket billigare i den lokal inredningsaffären. Samt dålig provision...Tänk på vad du skall bära med dig Har du tittat på andra hemförsäljningsföretg? Jag kan skicka dig info om du vill?
    Nä det jag visste knappt att det fanns andra.
    Tack tar gärna emot info om andra {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Homepartysäljare! Har du varit el är du?