suomigirl skrev 2010-01-11 12:37:22 följande:
nu har jag tagit alvedon... Äntligen, helvette va ont det gör nu... hoppas alvedonen hjälper... hade velat ta ipren oxå, men får ju inte de... suck... och jag är så sugen på all mat.. speciellt tacos :) Får väl käka det nån gång i framtiden... hoppas... tack till alla er som skrivit här.. det har kännts bättre. Vet
iaf att jag inte e den enda människan som dragit ut en tand haha.. TACK!!
Och grattis till dig, ts Skönt att du fått det gjort nu. Förstår att du haft det tufft. Tror inte många av oss gillar att plåga sig själva heller, men man gör det för att man måste få det gjort. Jag hatar operationer (genomgått flera faktiskt i samband med implantatet jag fick också) men jag tänkte att belöningen blir att jag får min tand sedan. Men jag tänkte också att jag ville bli av med helvetet nu och sedan skulle jag sköta mina tänder bättre så jag slapp gå igenom något sådant här igen hehe. Men nu har jag en sista tand att dra ut (en visdomstand i underkäken som behöver opereras ut) och jag BÄVAR för det även om jag inte är tandvårdsrädd egentligen. Men så fort jag sätter mig i den stolen och ska
börja genomgå helvetet, då får jag världens jätteklappning helt plötsligt. Det är först då man fattar hur jobbigt det ska bli. Tur att jag kan koppla bort sådant som jag tycker är obehagligt tills det är försent att dra sig ur, hehe.
Det värsta med visdomständer är ju att de sitter så långt bak, under tandköttet och längre ner i benet (om de inte har fått plats i munnen)! Det blir ett stort hålrum längst bak efter att tanden dragits ut och det tar MÅNADER innan allting känns bra i munnen igen, speciellt och mest i underkäken är det så. Jag hade inga besvär av de övre visdomständerna som drogs ut. I underkäken blir man SÅ svullen efteråt, man ser ut som ett monster i ett par dagar faktiskt!
Kom på att du var gravid, skulle aldrig nämna Ipren om jag tänkte till lite. Ipren ska man ju varken ta under graviditeten eller när man ammar, kom jag på. Frågade en apotekare varför man skulle undvika ipren egentligen och han sa att det kunde kanske skada barnets hjärta. Vet inte om det är sant eller inte, men säkrast är ju att låta bli helt tills vidare.
Panodil (det är väl samma verkningssubstans i pandoil som i alvedon antar jag) hjälpte på mig efter att jag genomgick mina operationer, då jag hade låtit bli ipren ganska länge eftersom jag planerade att bli gravid under den tiden. Det gjorde jag rätt i eftersom jag blev gravid precis innan alla behandlingar avslutades. Tandläkarna tänkte sig inte för och gav mig ipren att ta med hem, men jag fick faktiskt säga till dem vid flera tillfällen att jag inte skulle ta dem då jag inte tänkte ta några risker. Så man måste själv ta reda på vad som är skadligt och inte skadligt för sitt foster ibland!