Urinvägsinfektion hos en 4-månaders
Hej!
Hej!
in lillkille är född med urinvägsinfektion. Fick först äta penicillin och fick därefter äta en förebyggande medicin under nästan 1 år och gjorde därefter flera olika undersökningar.
flyttar upp tråden
Någon mer som har erfarenhet med liknande problem?
Vår äldre dotter fick uvi när hon var 4 månader. Jag helammade så rimligtvis kan de få det trots att man ammar:) Hon blev väldigt dålig med hög sänka. Utredningar gjordes. Det var en jobbig period när man dels oroade sig för att något skulle vara "fel" och att uvi skulle fortsätta att komma. Även hon fick äta förebyggande medicin under flera månader. När vi slutade kom uvin tillbaka. När hon fyllde 1 år slutade vi med den förebyggande medicinen ännu en gång och då gick det vägen. Min teori är att hon hade uvi flera veckor innan hon blev riktigt sjuk då hon uppvisade vissa sympom tex lätt feber då och då.
När min lilla tjej var 4,5 månad var hon inne på sin andra UVI. Hon har genomgått 3 undersökningar på njurarna och urinvägarna (standard) och allt har sett bra ut. UVI är en av de vanligaste orsakerna till sjukdom hos små barn, och det är inte alls ovanligt att de får det även om de ammar. Det är vanligast hos pojkar fram till de är 6 månader och efter det är det vanligare hos flickor. Men även hos flickor sjunker risken för UVI när de blivit 6 månader.
Min tjej fick hög feber över 39 när infektionerna konstaterades men den sista infektionen tror jag att hon hade haft ett litet tag innan den höga febern kom... Om du har mycket frågor tycker jag du ska ´skriva ned dem och sedan prata med er läkare =)
Tack för era svar. Man är ju mkt orolig när ens lille inte mår bra. Att han är så jämnt förkyld och sedan uvi oxå kan vara ju anledningen varför han inte äter. Nu undrar jag om jag kan göra ngt för att "stärka" hans immunförsvar eller att han inte fångar upp vartenda virus.
Åh jag glömde ju berätta. Förutom lillans UVI:er har hon även klarat av en öroninflammation och otaliga förkylningar nu i höst! hon har varit mer småkrasslig än frisk. Hon har inga syskon och vi har försökt undvika större folksamlingar osv, men ut måste man ju ta sig och det har blivt nåt café ibland. Men nu verkar förkylnignarna ha gett med sig med så det kankse de gör för din lille med?
Vi gick på babysim och jag tror att det var orsaken till alla hennes infektioner för vi hoppade av kursen och sen har hon mått mycket bättre.
Annars är ju amningen det bästa skyddet när de är så små och när han är fökyld bygger han ju upp sitt eget immunförsvar. Jag fråga även läkaren på barnmedicin om alla hennes förkylningar och om det var ok, och hon svarade att det var helt normalt! man undersöker eller oroar sig inte från sjukvårdens sida förrän så länge det är förkylningar.
Om han är förkyld och mycket tät i näsan osv kan ju det mycket väl vara orsaken till att han inte äter så mycket. antar att du provat näsdroppar innan mat? Höjd huvuända på sängen underlättar nätterna om ni har problem med det... Vad säger BVC då? för om inte de är oroliga över vikten så behöver inte du heller vara det =)
Jag tänkte lite på vikten har du testat att byta ut något mål mot ersättning ? bara för att se om han ökar nå vikt då?
Min 6 månaders kille fick njurbäckeninflamation när han var knappt 3 veckor gammal. Han fick hög feber (mellan 38,9-39,8) som pendlade upp och ner. De kunde först inte komma fram till vad det var och vi blev därför inlagda. Pga detta så har han fått genomgå en behandlingsplan och imorgon ska vi göra den sista njurröntgen för att se om där bildats några ärr på hans njurar. Efter detta har han haft en öronhinninflammation och en kraftig förkyldning samt haft kolik fram till 3,5 månads ålder. Han är uppväxt med ersättning.
Förstår din oro TS men som tur är så har små barn en väldigt bra återhämtningsförmåga och för att bygga upp ett bra immunförsvar så måste man bli uttsatt för virusar osv.
Hoppas att det blir bra med din lille och att han får upp aptiten.
MIn flicka föddes antagligen med det då när hon var 13 dagar gammal blev hon jätte dålig hon andades knappt och var helt likblek hängde som en säck var helt säker på att jag förlorar henne nu ..Åkte in och visade sig en urinvägsinfetion som var ganska kraftig.
Hon fick då gå på antibiotika i 3 månader då dom ville se så att inget var fel med henne njurar.. Efter testet var gjort och hon inte hade det fick hon sluta med det..
Idag är hon snart 7 månader och ska snart in på en rutinkoll till för säkerhetskull..
Ska tillägga att hon var väldigt snuvig just då också..
Vår dotter fick urinvägsinfektion när hon var 1,5 månad. Enda symptomet hon hade var feber.
fick antibiotika och sedan förebyggande antibiotika som hon fortfarande äter ännu i dag, hon är 8 månader nu.
Det vi fick höra var att när de har feber så ska man åka in. iallafall vi fick höra det.
Ja, det är rutinkontroller efter en urinvägsinfektion, först blir det ultraljud av njurar för att se så de är i den storlek de ska vara, sedan kommer ni få åka på MuCG tror jag det heter. Där kommer de att spruta in kontrast i urinrören för att se hur de tömmer blåsan och detta fotar de.
Jag rekommederar dig att kontakta vården och kolla om de vill att du ska komma in och lämna urinprov på barnet.
Sambon fick urinvägsinfektion när han var bebis, efter antibiotikan kom den tillbaka direkt. Så bättre att kolla en gång för mycket än en för lite.